Czym są superfoods i dlaczego warto je spożywać?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Czym są superfoods i dlaczego warto je spożywać?

1365 Views

Superfoods są utożsamiane ze zdrową żywnością. Obecnie ludzie żyją coraz bardziej świadomie i znacznie bardziej przywiązują wagę to tego, co jedzą, niż miało to miejsce jeszcze kilka dekad temu. Od kilku lat stale rośnie popularność dobroczynnie działających na organizm ludzki tak zwanych superfoods. Termin ten będzie znany z pewnością osobom, które przykładają dużą wagę do zdrowego stylu życia i włączają te produkty do codziennej diety.  

Super żywność jest aktualnie bardzo modna, a samą nazwę wykreowały media. Superfoody to produkty spożywcze, które wpływają korzystnie na dobre samopoczucie, a w konsekwencji także na ludzkie zdrowie. Super żywność zajmuje jedno z czołowych miejsc w jadłospisie ludzi, którzy są zwolennikami zdrowej i dobrze zbilansowanej diety, gdyż jest ona kluczem do zachowania długowieczności.

Spis treści:

Co to jest superfood i jakie ma zalety?

Superfoody lub inaczej super żywność to nieprzetworzone produkty, które powinny wchodzić w skład zdrowej oraz odpowiednio zbilansowanej diety. Cechują się dużą zawartością drogocennych wartości odżywczych takich, jak:

  • antyoksydanty,
  • witaminy,
  • składniki mineralne,
  • białko,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • witaminy z grupy B,
  • błonnik pokarmowy. 

Zalet ich spożywania jest jednak znacznie więcej. Przede wszystkim obniżają niebezpieczeństwo powstawania groźnych schorzeń, do których należy nadwaga oraz choroby układu sercowo-naczyniowego. 

Ponadto wyraźnie poprawia samopoczucie, dodaje energii, napędza metabolizm, wspomaga pracę układu immunologicznego, a także działają pozytywnie na urodę, czyli polepszają cerę, wzmacniają włosy i paznokcie. Niektórzy wierzą, że silne działanie antyoksydacyjne super żywności sprawia, że organizm skuteczniej broni się przed chorobami nowotworowymi. Wiele produktów z listy superfoods wykazuje działanie przeciwzapalne, reguluje poziom cukru we krwi oraz korzystnie wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu.

Czym jest super żywność?

Żywność z grupy superfoods to rodzaj zdrowego pokarmu, który składa się ze składników korzystnie wpływających na ludzki organizm. Ma pochodzenie naturalne, dlatego do superfoods są zaliczane głównie rośliny, a rzadziej mięso i ryby. 

Potencjał tych produktów potęguje to, że nie są przetworzone, dlatego dla najlepszych efektów zalecane jest spożywanie większości z nich w postaci surowej, a nie po obróbce termicznej, bo tylko wtedy zachowują najwięcej wartości odżywczych. Super żywność, by zyskać takie miano, musi składać się z wysokiej zawartości pożądanego składnika lub ich kompozycji, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Części składowe tych pokarmów są trudne do odnalezienia w innych produktach, a dodatkowo cechuje je wysoka przyswajalność. Dzięki temu działają korzystnie na stan organizmu, dostarczając mu w prosty sposób swoistą bombę witaminową. 

Dlaczego potrzebujemy superfoodów?

Organizm ludzki potrzebuje superfoodów ze względu na ich unikatowy skład. Naturalne stymulanty, czyli trawa pszeniczna, spirulina, młody jęczmień bogate są w przeciwutleniacze oraz chlorofil, co dodaje energii. Surowe kakao ma sporo żelaza, które chroni przed anemią. Nasiona chia i jagody goji to antyoksydanty, które zapobiegają starzeniu się skóry. Oprócz tego nasiona chia zawierają bardzo dużo błonnika pokarmowego. 

Korab i lucuma hamują apetyt. Siemię lniane i morwa biała poprawiają trawienie i pomagają w walce z nadprogramowymi kilogramami. Jarmuż, spirulina i rokitnik oczyszczają organizm z toksyn oraz zwiększają metabolizm. To tylko kilka przykładów dodatniego działania naturalnej super żywności na ludzki organizm. 

Jakie badania potwierdzają skuteczność działania super produktów?

Na temat zbawiennego wpływu super żywności na organizm ludzki powstało wiele opracowań. Na listę superfoodów mają szansę trafić tylko dokładnie przebadane produkty, których działanie korzystne dla zdrowia zostało odpowiednio potwierdzone oraz przede wszystkim udowodnione. 

Między innymi liczne badania wykazują znaczący wpływ konsumowania oleju z tłustych ryb morskich. Systematyczne spożywanie mięsa morskich ryb znacznie niweluje ryzyko powstawania chorób układu sercowo-naczyniowego. Z kolei badania nad jagodami acai wykazały, iż skutecznie hamują rozwój cukrzycy. Lista badań nad superfood jest znacznie dłuższa, ale na uwagę zasługuje fakt, iż spożywane regularnie poprawiają kondycję całego organizmu. 

Lista produktów superfoods

Lista superfoodów jest długa i ciągle modyfikowana, gdyż dochodzą nowe produkty. W jej skład wchodzą pokarmy z całego świata. Zalicza się do nich egzotyczna żywność taka, jak:

  • jagody goji,
  • kurkuma,
  • aloes,
  • amarantus,
  • surowe kakao,
  • maca,
  • nasiona chia,
  • kokos,
  • trawa pszeniczna,
  • komosa ryżowa,
  • spirulina,
  • jagody acai,
  • chlorella,
  • owoc camu camu
  • owoc lucuma. 

Znajdziemy na niej także awokado, o którym mówi się, że jest najzdrowszym owocem świata. 

Polskie podwórko także jest bogate w superfoody. Do najważniejszych należą:

  • czosnek,
  • pyłek pszczeli,
  • miód,
  • szpinak,
  • jarmuż,
  • orzechy włoskie,
  • kasza jaglana. 

Każdy z tych produktów zawiera drogocenne dla zdrowia właściwości, które razem tworzą całą paletę unikalnych składników mineralnych, dlatego warto z nich korzystać. 

W celu uzupełnienia składników odżywczych zawartych w produktach superfoods warto włączyć do swojej diety suplementy na bazie superfoods. Przystępna forma podania wraz z dobrą ceną ułatwią ich stosowanie. Nie oszukujmy się - zjedzenie koktajlu z awokado, jarmużu, nasion chia z dodatkiem kurkumy może być nieco trudniejsze, niż spożycie tych samych produktów w formie proszku lub kapsułki. Nie wspominając o kilogramach świeżych owoców.

W kategorii: ŻYWIENIE