Witamina B2 – niedobór, nadmiar, źródła w diecie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina B2 – niedobór, nadmiar, źródła w diecie

17689 Views

Witamina B2 sposób na dobry wzrok i nie tylko

Ryboflawina, czyli witamina B2 pełni w organizmie człowieka ważne funkcje. Wpływa m.in. na pracę układu nerwowego, funkcjonowanie narządu wzroku, na produkcję przeciwciał w układzie odpornościowym, a także poziom czerwonych krwinek. Jakie skutki może przynieść niedobór witaminy B2? Czy można ją przedawkować i jakie są jej źródła w diecie?

Spis treści:

Zobacz też: Witamina B2 - sposób na dobry wzrok

Czym grozi niedobór witaminy B2?

Niedobór witaminy B2 podobnie jak w przypadku innych witamin, może przynieść poważne skutki dla organizmu. Warto zwracać uwagę na to, by zapewnić sobie odpowiednią jej podaż w diecie. Pamiętać jednak trzeba, że mimo, iż jest ona odporna na działanie wysokich temperatur, to ulega wypłukiwaniu z żywności, podczas gotowania, a także jest wrażliwa na działanie promieni słonecznych. W sytuacji, gdy nie możemy sobie zapewnić odpowiedniego poziomu ryboflawiny w pożywieniu, warto rozważyć jej suplementację.

Niedobór witaminy B2 – skutki:

  • Zmiany w jamie ustnej, zajady, pękanie ust,
  • Łuszczenie skóry przy nosie, ustach i uszach,
  • Anemia,
  • Pogorszenie ostrości wzroku, zmętnienie soczewki, łzawienie, światłowstręt, uczucie piasku pod powiekami,
  • Wypadanie włosów,
  • Zawroty głowy,
  • Bezsenność,
  • Zaburzenia koncentracji,
  • Biegunki tłuszczowe.

Warto więc znać źródła witaminy B2, ponieważ skutki jej niedoboru mogą być bardzo dokuczliwe. Szczególnie należy zwrócić uwagę na jej odpowiedni poziom w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania.

Witamina B2 – kiedy wzrasta na nią zapotrzebowanie:

  • w okresie ciąży i laktacji,
  • podczas intensywnego wysiłku fizycznego,
  • przy silnym lub długotrwałym stresie,
  • w okresie intensywnego wzrostu,
  • po oparzeniach,
  • w schorzeniach wątroby i jelit,
  • przy długotrwałych biegunkach,
  • w nadczynności tarczycy,
  • przy hiperbilirubinemii u noworodków,
  • w chorobach przewlekłych i nowotworach.

Nadmiar witaminy B2

Bardzo rzadko zdarza się przedawkowanie ryboflawiny, ponieważ nadmiar witaminy B2 jest wydalany z organizmu wraz z moczem. Usuwany jest on w niezmienionej postaci, bądź po przekształceniu przez enzymy wątrobowe. Ponadto zdolność wchłaniania tej witaminy z przewodu pokarmowego jest u człowieka ograniczona, więc niemalże nie ma możliwości spożycia jej w zbyt dużej ilości. Jeśli natomiast dojdzie do jej przedawkowania podczas suplementacji, widoczne będzie to w zmianie zabarwienia moczu, który zrobi się ciemnożółty. Nadmiar witaminy B2 może też wywołać objawy ze strony układu pokarmowego - nudności i wymioty.

Źródła witaminy B2 w pożywieniu

Witamina B2 pełni w organizmie ważne funkcje. Między innymi ma wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, narządu wzroku, przeciwdziała anemii i wspiera odporność organizmu. Warto zatem dbać o spożywanie jej w odpowiednich ilościach. Jakie są źródła witaminy B2 w diecie?

Źródła witaminy B2 w pożywieniu:

  • mięso i wędliny drobiowe i wieprzowe,
  • wątróbka z kurczaka, wątroba wołowa i wieprzowa,
  • serca wieprzowe,
  • drożdże,
  • jaja,
  • zarodki pszenne,
  • owoce: banany, truskawki, pomarańcze, jabłka,
  • warzywa: szpinak, brokuły, seler, biała kapusta, ziemniaki,
  • kasza gryczana, pęczak i jęczmienna,
  • suche nasiona roślin strączkowych,
  • ryby: makrela, mintaj, dorsz,
  • mleko i przetwory mleczne,
  • płatki owsiane.

Mimo, iż wiele produktów zawiera ryboflawinę, trzeba pamiętać że jest ona wrażliwa na działanie promieni słonecznych, a także wypłukiwanie w wodzie. Najlepiej zatem spożywać te produkty na surowo, podsmażać lub gotować w bardzo małej ilości wody.

Witamina B2 ma duże znaczenie dla naszego zdrowia. Wpływa na funkcjonowanie wzroku, stan skóry i błon śluzowych, wspomaga działanie układu nerwowego i odporność organizmu. Trzeba zatem dbać o jej odpowiedni poziom w organizmie i spożywać produkty bogate w ryboflawinę. Jeśli jednak obawiamy się, że cierpimy na niedobór witaminy B2, warto rozważyć jej suplementowanie.

W kategorii: ODCHUDZANIE

Zostaw komentarz

Kod