Moringa (liście moringa)- właściwości. Moringa na odchudzanie.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Co to jest moringa? Jakie są właściwości liści moringa?

69 Views

Moringa (łac. Moringa oleifera) to roślina, która od tysięcy lat doceniana jest za swoje właściwości prozdrowotne. Zawiera wiele związków aktywnych, w tym duże ilości naturalnych antyoksydantów. Z artykułu dowiesz się, jakie są właściwości moringa i kiedy warto ją suplementować?

Liście moringa – właściwości

Moringa oleifera to rodzaj szybko rosnącej tropikalnej rośliny liściastej z rodziny Moringaceae. Liście moringa stanowią bogate źródło składników mineralnych, takich jak wapń, potas, cynk, magnez, żelazo, selen, fosfor i miedź. Zawierają także duże ilości białka (ok. 30 g białka na 100 g suchej masy liści) oraz witaminy, w szczególności A, C oraz E. 

W wielu zakątkach świata sproszkowane liście moringi wykorzystywane są jako odżywczy dodatek do potraw, a nawet pasz dla zwierząt. Cenny jest ponadto olej z drzewa moringa, który ma zastosowanie zarówno spożywcze jak i kosmetyczne. 

Uznaje się, że zioło moringa w postaci suplementów diety (np. tabletki moringa lub proszek moringa):

  • sprzyja regulacji poziomu cukru we krwi;
  • pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu oraz trójglicerydów;
  • wywiera działanie ochronne na komórki i opóźnia procesy starzenia, co ma związek z silnym działanie przeciwutleniającym i aktywnością przeciwzapalną;
  • działa antybakteryjnie;
  • wspiera odporność.

Moringa – zastosowanie

W starożytnej medycynie moringa była używana jako środek leczniczy przez Rzymian, Greków i Egipcjan. Tradycyjnie stosuje się ją od dawna także w Ajurvedzie. Choć w celach leczniczych najczęściej wykorzystywanym elementem rośliny jest liść moringa, pozostałe jej części (w tym kora oraz nasiona) są również bardzo cenne.

W Indiach, skąd pochodzi roślina, liście moringi zaleca się jako środek o działaniu: obniżającym ciśnienie krwi, przeciwcukrzycowym, moczopędnym oraz przeciwbiegunkowym. Poza tym wyciągi pozyskiwane z liści moringa stosowane są także zewnętrznie, w leczeniu dolegliwości skórnych. To jednak nie wszystko, bowiem korzenie Moringa oleifera są używane w Indiach do leczenia obrzęków, ran i owrzodzeń, a ponadto w łagodzeniu czkawki, astmy, reumatyzmu, dny moczanowej, kamieni nerkowych oraz schorzeń wątroby. Korę korzeni i łodyg stosowano niegdyś także w leczeniu szkorbutu, dolegliwości trawiennych oraz jako remedium na ukąszenie węża. 

Na Filipinach kobiety karmiące piersią spożywają moringę w formie gotowanej, jako jeden ze składników zupy wspomagającej laktację. 

Dostępne na rynku suplementy diety wykorzystujące właściwości moringa zalecane są wspomagająco:

  • przy problemach związanych z gospodarką węglowodanową (np. insulinooporność, cukrzyca typu 2);
  • przy zaburzeniach profilu lipidowego (m.in. podwyższony poziom cholesterolu oraz trójglicerydów);
  • przy stanach ogólnego osłabienia fizycznego, jako środek o działaniu witaminizującym i odżywczym;
  • profilaktycznie jako środek chroniący przed rozwojem stanów zapalnych, chorób nowotworowych oraz opóźniający procesy starzenia (działanie antyoksydacyjne).

Olej z drzewa moringa może być stosowany wspomagająco przy chorobach układu sercowo-naczyniowego, dolegliwościach pęcherza oraz prostaty. W kosmetyce stanowi cenny produkt o działaniu odżywczym, nawilżającym i wygładzającym skórę. Aplikuje się go także na włosy, w celu poprawy ich kondycji. 

Liście moringa na odchudzanie

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że herbata z liści moringa sprzyja odchudzaniu. Czy to prawda? Otóż badania przeprowadzone na zwierzętach wskazują, że stosowanie tego surowca rzeczywiście może ograniczać odkładanie się tkanki tłuszczowej. Brak jednak prób klinicznych w tym zakresie. Do tej pory badania na ludziach przeprowadzono jedynie z wykorzystaniem preparatów złożonych, w których ekstrakty z liści moringa stanowiły jeden ze składników. 

Dla przykładu, w badaniu z udziałem 41 otyłych osób stosujących identyczną dietę i ćwiczenia, badani przyjmujący 900 mg suplementu zawierającego moringę, kurkumę i curry stracili średnio 4,8 kg w ciągu 8 tygodni. W tym samym czasie badani z grupy kontrolnej, u której stosowano wyłącznie ćwiczenia i dietę, zgubili zaledwie 1,8 kg. 

W podobnym, ale większym badaniu, naukowcy przydzielili losowo 130 osób z nadwagą do grupy otrzymującej ten sam suplement, co w powyższym doświadczeniu lub do grupy placebo. Osoby otrzymujące suplement moringa straciły 5,4 kg w ciągu 16 tygodni, w porównaniu do zaledwie 0,9 kg w grupie placebo. W grupie badanej znacznemu obniżeniu uległ także poziom „złego cholesterolu” (LDL), a wzrósł poziom cholesterolu dobrego (HDL). Nie wiadomo jednak czy odnotowane korzyści były wynikiem stosowania moringi, jednego z pozostałych dwóch ziół, czy też ich kombinacji.

Moringa – przeciwwskazania

Proszek moringa, kapsułki lub tabletki są ogólnie dobrze tolerowane, a ich stosowanie wiąże się z niskim ryzykiem wystąpienia działań niepożądanych. Badania nie wykazały żadnych istotnych skutków ubocznych u ludzi, którzy spożywali 50 gramów proszku moringa w pojedynczej dawce lub 8 gramów dziennie przez 28 dni. Sięgając po suplementy moringi, warto jednak zachować ostrożność przy jednoczesnym zażywaniu leków na nadciśnienie lub cukrzycę (najlepiej skonsultować to z lekarzem). 

Choć niekiedy można spotkać się z informacjami, że herbatka z moringi polecana jest w celu zwiększenia laktacji, nie ma badań potwierdzających bezpieczeństwo stosowania tego surowca zarówno u kobiet ciężarnych (jej wpływ na zdrowie rozwijającego się dziecka nie jest znany) jak i karmiących piersią. Dlatego też nie zaleca się stosowania moringi w obu tych grupach. 

Moringa a tarczyca

Niektóre z doniesień wskazują, że stosowanie moringi na tarczycę może przynosić określone korzyści. Surowiec ten zawiera bowiem większość kluczowych składników odżywczych, o których wiadomo, że wspomagają zdrowe funkcjonowanie tarczycy, jak np.:

  • selen – bierze udział w konwersji hormonów tarczycy, niedobór tego pierwiastka wiąże się ze zwiększoną częstością występowania chorób tego narządu (moringa zawiera 10mcg selenu na 100g).
  • cynk - odgrywa ważną rolę w produkcji hormonów tarczycy (w 100g moringi występuje ok 600mcg cynku).

Moringa jest również bogata w witaminy, które mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy: witaminę A, witaminę E, witaminę C i witaminy z grupy B. 

Ponadto słynie z tego, że zapewnia naturalny zastrzyk energii, którego szuka większość osób z problemami z tarczycą. Jedną z bardziej uporczywych dolegliwości i objawów chorób tarczycy jest bowiem przewlekłe zmęczenie. Dlatego też chorzy często posiłkują się rozmaitymi środkami, jak np. multiwitaminy, aby funkcjonować bardziej efektywnie. Tymczasem moringa może stanowić w ich przypadku bardzo dobry wybór. Jej wpływ na zdrowie jest wręcz kompleksowy.

Bibliografia:

  1. Milla PG, Peñalver R, Nieto G. Health Benefits of Uses and Applications of Moringa oleifera in Bakery Products. Plants (Basel). 2021 Feb 6;10(2):318. doi: 10.3390/plants10020318. PMID: 33562157; PMCID: PMC7915875.
  2. Sengupta K, Mishra AT, Rao MK, Sarma KV, Krishnaraju AV, Trimurtulu G. Efficacy and tolerability of a novel herbal formulation for weight management in obese subjects: a randomized double blind placebo controlled clinical study. Lipids Health Dis. 2012 Sep 20;11:122. doi: 10.1186/1476-511X-11-122. PMID: 22995673; PMCID: PMC3492046.
  3. Bhattacharya A, Tiwari P, Sahu PK, Kumar S. A Review of the Phytochemical and Pharmacological Characteristics of Moringa oleifera. J Pharm Bioallied Sci. 2018 Oct-Dec;10(4):181-191. doi: 10.4103/JPBS.JPBS_126_18. PMID: 30568375; PMCID: PMC6266645.
  4. https://www.nveo.org/index.php/journal/article/view/364/332 (data wejścia: 02.12.2022). 
W kategorii: ZDROWIE