Witamina B12 - rola, źródła, nadmiar i niedobór

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina B12 - rola, źródła, nadmiar i niedobór

14314 Views

Witamina B12 właściwości i zagrożenia niedoborem

Każdy, kto choć raz rozważał przejście na weganizm, zainteresował się pewnie suplementacją tej witaminy. A to dlatego, że witamina B12 znajduje się  głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Na szczęście można zawsze z łatwością uzupełnić wszelkie niedobory.

Spis treści:

Za co odpowiada witamina B12?

Ta rozpuszczalna w wodzie substancja, zwana również kobalaminą, uczestniczy w licznych procesach życiowych. A są to między innymi:

  • Przemiany metaboliczne

Jak pozostałe związki z jej grupy, bierze udział w przetwarzaniu białek, cukrów i tłuszczów na ATP.

  • Synteza kwasów nukleinowych

Przez to witamina B12 jest potrzebna do tworzenia nici RNA i DNA, biorących udział w produkcji enzymów czy substancji budulcowych.

  • Podziały komórkowe

Nie mogą odbyć się bez skopiowania DNA.

  • Produkcja erytrocytów

Czerwone krwinki pełnią w organizmie ważną funkcję, jaką jest transport tlenu.

  • Tworzenie nowych komórek

Głównie chodzi o te w szpiku kostnym, gdzie zachodzi dojrzewanie części białych krwinek, odpowiedzialnych za reakcje układu odpornościowego.

  • Przewodzenie impulsów nerwowych

Jak większość witamin z tej grupy, reguluje wytwarzanie neuroprzekaźników, a tym samym ogólne funkcjonowanie układu nerwowego.

  • Zmniejszanie stężenia lipidów we krwi

Wpływa to korzystnie na układ krążenia, bo nie odkładają się wtedy w postaci blaszek miażdżycowych.

Witamina B12 - niedobór

Aby go stwierdzić, najpierw trzeba znać jego objawy, lub wykonać badanie krwi. Dzięki temu dowiesz się, ile wynosi witamina B12 norma, a jakie są Twoje wyniki. Możesz też kontrolować, czy zaspokajasz dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę, które różni się w zależności od wieku.

  • Objawy

Biorąc pod uwagę, w jakich procesach bierze udział witamina B12, niedobór będzie wywoływał zakłócenia ich przebiegu, czyli takie symptomy, jak: bladość, żółtaczka, chroniczne zmęczenie czy zawroty głowy (przez braki krwinek czerwonych), uszkodzenia nerwów i wahania nastroju (przez zaburzenia przewodzenia impulsów), zapalenie języka, owrzodzenia jamy ustnej i inne problemy w jej obrębie.

  • Stężenie we krwi

Witamina B12 norma wynosi pomiędzy 200 a 1000 ng/l lub 148-740 pmol w tej samej objętości. Alarmujące są wartości poniżej 120 ng (89 pmol).

  • Zapotrzebowanie

Wyrażane jest w mikrogramach i do szóstego miesiąca życia wynosi 0,4 mcg. Następnie wzrasta do 0,5 mcg, po pierwszym roku życia do 0,9 mcg, po trzecim 1,2 mcg. U dzieci od 9 do 13 lat jest to 1,8 mcg, a później takie samo, jak u dorosłych, czyli 2,4 mcg. Wyjątkiem są kobiety karmiące piersią, które powinny spożywać 2,6 mikrogramów. Badania naukowe wykazały, że przekroczenie tych ilości nie wywołuje szkodliwych efektów, bo nadmiar tej substancji jest wydalany.

Bogate źródła witaminy B12 w pożywieniu

Jeśli zadajesz sobie pytanie, skąd bierze się witamina B12 - w czym jest jej najwięcej - to są to głównie mięsa, ryby i podroby.

  • 20 mikrogramów w 100 gramach produktu zawierają:

Nerki, które dostarczają też żelaza, więc doskonale wspierają układ krwionośny, wątroba, która dzięki witaminie K usprawnia proces krzepnięcia krwi, oraz szczupak - tłusty, ale uważany za jedną z najzdrowszych ryb słodkowodnych.

  • Od 5 do 20 mcg znajdziesz w:

Śledziach, pstrągu czy makreli, czyli rybach dość popularnych w polskiej kuchni. Tyle samo zawiera też królik.

  • Od 1 do 5 mcg dostarczają:

Jaja, sery dojrzewające, wołowina czy morszczuki.

Witamina B12 jest potrzebna do prawidłowego działania układu nerwowego, krwionośnego i odpornościowego. Bez niej nie zachodzą podziały komórek, głównie krwinek czerwonych, co prowadzi do żółtaczki lub anemii, a w lżejszych przypadkach do zawrotów głowy. Dlatego tak ważna jest jej suplementacja na diecie wegańskiej, która nie uwzględnia zjadania mięsa czy ryb.

W kategorii: ZDROWIE, ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod