Arganina - na co pomaga i gdzie występuje?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Kiedy brać argininę i na co może pomóc?

238 Views

Arginina to związek z grupy aminokwasów, który odgrywa istotne funkcje w ludzkim ustroju. Jest niezbędnym składnikiem w przebiegu wielu przemian biochemicznych. Poza tym to także popularny suplement diety, który wykorzystywany jest m.in. przez sportowców. Sprawdź, jakie posiada właściwości. 

Arginina – co to?

Arginina lub L-arginina to aminokwas zasadowy występujący w wielu produktach spożywczych. W organizmie ludzkim podlega licznym przemianom, które zachodzą głównie nerkach oraz wątrobie. Jest związkiem prekursorowym w syntezie białek i innych cząsteczek pełniących ważne funkcje biologiczne (m.in. tlenku azotu, ornityny, poliamin, i mocznika). 

Arginina - właściwości

Działanie argininy jest bardzo szerokie. Jak wskazują dane pochodzące z publikacji naukowych, aminokwas ten uczestniczy we wzroście komórek oraz produkcji kolagenu, a także jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Poza tym podkreśla się także jej pozytywny wpływ na kondycję fizyczną jak i psychiczną. L-arginina łagodzi zmęczenie dotyczące każdej z tych sfer. Co ciekawe związek ten sprzyja także gojeniu się ran. Podawanie argininy poprawia funkcje sercowo-naczyniowe, oddechowe, odpornościowe i trawienne. 

Arginina – na co?

Ponieważ arginina w ustroju nie zawsze syntetyzowana jest w wystarczających ilościach (aminokwas względnie egzogenny), należy dostarczać ją także poprzez dietę lub suplementację. Badania wskazują, że może być ona przydatna jako środek o działaniu wspomagającym leczenie chorób układu krążenia, w tym nadciśnienia tętniczego (arginina zwiększa produkcję tlenku azotu w śródbłonku naczyń, co wpływa na ich rozszerzenie) miażdżycy oraz niewydolności krążeniowej. Właściwości lecznicze argininy i jej wpływ na zdrowie są jednak znacznie szersze. Rekomenduje się ją m.in. w, cukrzycy oraz przy zwiększonym poziomie cholesterolu. Pozytywnie wpływa także na odporność.

Arginina – dawkowanie

Dawkowanie argininy uzależnione jest od potrzeb organizmu oraz ewentualnych wskazań lekarskich. Brak oficjalnych wytycznych w tym zakresie. Stosując preparat z argininą zaleca się przestrzeganie dawek rekomendowanych przez producenta.

Arginina - kiedy brać

Arginina w tabletkach lub arginina w proszku powinny być przyjmowane w trakcie posiłku lub w krótkim czasie po nim. Nie jest wskazane zażywanie jej na noc. 

Arginina - jak długo stosować

To, jak długo stosować argininę zależy od wskazań. Aby wzmocnić kondycję i poprawić ogólną wydolność organizmu najczęściej zaleca się jej przyjmowanie do 12 tygodni. 

Arginina - gdzie występuje

Znając już właściwości argininy, warto dowiedzieć się, gdzie w sposób naturalny występuje.  Bogatym źródłem tego aminokwasu jest wieprzowina, cielęcina, wołowina, indyk, ale także rozmaite kasze, w tym kasza gryczana, kasza jaglana czy kasza manna. Poza tym produkty pełnoziarniste, orzechy, szpinak oraz soczewica. 

Arginina - skutki uboczne

Ogólnie rzecz biorąc, arginina w płynie, proszku lub tabletkach uznawana jest za bezpieczny suplement. Działania niepożądane zwykle nie są obserwowane, nawet podczas zażywania wysokich dawek. Często uzasadnia się to faktem, że jest to składnik, który normalnie występuje także w żywności. 

Arginina – przeciwwskazania

Zasadniczo brak przeciwwskazań do stosowania argininy. W trakcie jej suplementacji pewną ostrożność (zwłaszcza podczas zażywania większych dawek) powinny zachować osoby przyjmujące na stałe leki na nadciśnienie (możliwe nasilenie efektu hipotensyjnego). 

Arginina w ciąży

Arginina w ciąży przyjmowana jest przez przyszłe matki wraz z codzienną dietą. Jej dodatkowa suplementacja może być przydatna w celu łagodzenia objawów związanych ze stanem przedrzucawkowym (m.in. nadciśnienie).  W próbie klinicznej udowodniono, że podawanie ciężarnym z nadciśnieniem argininy w dawce 6000 mg korelowało z zauważalną poprawą tego parametru. Przyjmowanie argininy w postaci suplementu diety w trakcie trwania ciąży najlepiej poprzedzić konsultacją z lekarzem ginekologiem.  

Arginina dla dzieci

Arginina dla dzieci jest aminokwasem niezbędnym dla prawidłowego wzrostu i rozwoju, dlatego musi być dostarczana w diecie. W niektórych przypadkach, lekarz może ponadto zalecić jej suplementację (np. dzieci z niską masą urodzeniową). 

Arginina dla mężczyzn

Wielu panów, zwłaszcza tych aktywnie uprawiających sporty, zażywa argininę. Liczne suplementy dedykowane sportowcom posiadają ją w składzie, głównie z uwagi na fakt, że zwiększa zdolności wysiłkowe i wspiera zwiększanie masy mięśniowej. Arginina dla mężczyzn polecana jest ponadto w zaburzeniach funkcji seksualnych, ponieważ poprawia ukrwienie narządów płciowych. Podczas jej zażywania można jednocześnie przyjmować witaminy i minerały.  

Bibliografia:

  1. Matuszak M, Suliburska J. Rola argininy w prewencji i leczeniu chorób metabolicznych. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2012, tom 3, nr 2, 50–53.
  2. https://www.cochrane.org/pl/CD004339/NEONATAL_dodatkowa-podaz-argininy-w-celu-zapobiegania-martwiczego-zapalenia-jelit-u-wczesniakow (data wejścia: 28.10.2022).
W kategorii: SUPLEMENTACJA