UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:
BLOG - ostatnie wpisy

Jakie właściwości ma spirulina?

771 Views

Spirulina ze względu na wysokie stężenie składników odżywczych, takich jak białka, witaminy i minerały uważana jest za superfood. Właściwości spiruliny mogą poprawić odporność, obniżyć poziom cholesterolu i pomóc utrzymać prawidłową masę ciała. Spirulina jest również naturalnym źródłem antyoksydantów, które mają pozytywny wpływ na organizm człowieka. Z niniejszego artykułu dowiesz się czym jest spirulina, jakie są właściwości spiruliny oraz czy istnieją skutki uboczne suplementacji spiruliną.

Spirulina co to 

Co to jest spirulina? Spirulina to rodzaj sinic, czyli mikroalg, które występują naturalnie w wodach słodkich i słonych na całym świecie. Jest uważana za jedną z najstarszych form życia na Ziemi i stosuje się ją jako źródło pożywienia od tysięcy lat. Spirulina jest sprzedawana jako suplement diety w postaci proszku lub tabletek.

Bardzo często używana jest jako dodatek do posiłków, np. smoothie, owsianek czy past kanapkowych. Właściwości zdrowotne spiruliny przyczyniają się do jej ogromnej popularności, która nie bez powodu utrzymuje się na wysokim poziomie od lat. Jeżeli zastanawiasz się jaką spirulinę wybrać to bardzo ważne jest, aby upewnić się, że spirulina na którą się zdecydujesz pochodzi z zaufanego źródła, zgodnego z wymogami dotyczącymi jakości i bezpieczeństwa.

Spirulina właściwości 

Spirulina jest szczególnie bogatym źródłem białek, witamin oraz składników mineralnych. Charakteryzuje się wysokim poziomem magnezu, cynku, żelaza, selenu, fosforu, potasu, a także beta-karotenu, witamin z grupy B (B1, B2, B3, B6, B12*). Poza tym spirulina jest źródłem kwasu gamma-linolenowego (GLA), który wspomaga leczenie wielu chorób, w tym nowotworów, chorób metabolicznych (cukrzycy, choroby niedokrwiennej serca) oraz atopowego zapalenia skóry. Obecność wspomnianych składników czyni spirulinę popularnym dodatkiem do diety. 

*Ze względu na wysoką zawartość witaminy B12 uważa się, że właściwości spiruliny są korzystne dla wegan, którzy ze względu na eliminację produktów odzwierzęcych narażeni są na niedobory B12. Niestety witamina B12 obecna w spiruline to nieaktywne analogi, które nie spełniają funkcji biologicznych w organizmie. Z tego względu suplementacja spiruliną u wegan nie przyniesie żadnego efektu związanego z obecnością witaminy B12. Mimo to spirulina dla wegan jest wciąż atrakcyjna, ponieważ dostarcza wysokiej jakości białka oraz innych składników odżywczych.

Właściwości spiruliny:

  • działanie antyoksydacyjne - wspomaga walkę z wolnymi rodnikami odpowiadającymi za stres oksydacyjny (pomocne mogą okazać sie suplementy na stres),
  • usprawnia funkcjonowanie odporności,
  • reguluje stężenie glukozy we krwi,
  • obniża cholesterol LDL z jednoczesnym wzrostem cholesterolu HDL,
  • uzupełnia niedobory pokarmowe (witaminowo-mineralne), działając między innymi jak suplementy na skórę, włosy i paznokcie,
  • wspiera w procesie odchudzania (oczywiście w połączeniu z ujemnym bilansem kalorycznym uzyskanym dietą i zwiększeniem aktywności fizycznej).

Działanie spiruliny jest bardzo szerokie i korzystne dla osób dbających o zdrowie decydujących się na suplementację spiruliną. W takim razie na co pomaga spirulina? Spirulina pomaga w cukrzycy, chorobach układu krążenia, chorobach neurodegeneracyjnych, a także w nowotworach i chorobach alergicznych

Spirulina skutki uboczne 

Spirulina uznawana jest za bezpieczny suplement diety, który dostarcza wielu atrakcyjnych składników odżywczych. Mimo cudownych właściwości zdrowotnych, naturalne pochodzenie spiruliny połączone z brakiem ścisłych regulacji co do produkcji suplementów diety powoduje, że warto przyjrzeć się pochodzeniu suplementu ze spiruliną na który się zdecydujesz (spirulina może wchodzić w skład suplementów na zdrowie dlatego wybieraj te najwyższej jakości).

Efekty uboczne spiruliny przy regularnym stosowaniu nie są zauważalne (poza kilkoma przypadkami), ale jeżeli suplement pochodzi z niepewnego źródła możesz narazić się na wystąpienie skutków ubocznych związanych z nieprawidłową produkcja bądź nieodpowiednim przechowywaniem spiruliny. Takie skutki uboczne nie będą wynikały z samego składnika (spiruliny), a nieodpowiednich warunków. Z tego powodu zawsze zwróć uwagę na ulotkę dołączoną do opakowania, sprawdzaj opinie oraz doszukuj się informacji dotyczących produkcji.

Możliwe skutki uboczne spiruliny:

  • reakcje alergiczne (wysypka, obrzęk, ból brzucha),
  • problemy trawienne (wzdęcia, bóle brzucha, biegunka),
  • bóle głowy, zaburzenia koncentracji, potliwość,
  • interakcje z lekami (dopytaj lekarza o możliwość suplementacji spiruliną jeśli przyjmujesz jakieś leki na stałe bądź doraźnie),
  • zatrucie metalami ciężkimi (w przypadku suplementacji spiruliną hodowlaną w zanieczyszczonych wodach).

Wymienione powyżej potencjalne skutki uboczne stosowania spiruliny występują bardzo rzadko, ale warto mieć je na uwadze.

Spirulina przeciwwskazania

Spirulina jest naturalnym suplementem diety, który w większości przypadków jest bezpieczny. Brakuje jednak badań związanych z suplementacją i bezpieczeństwem spiruliny dla dzieci czy spiruliny w ciąży i podczas laktacji. Z tego powodu jednym z najważniejszych przeciwwskazań do suplementacji spiruliną jest właśnie niepełnoletność, ciąża i karmienie piersią. Poza tym spirulina może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami Dlatego należy zawsze sprawdzać skład suplementów, np. suplementów na odchudzanie, aby upewnić się, że żadna z substancji nie wchodzi w interakcję z lekami.. 

Spirulina efekty 

Jak już wiesz spirulina to bomba odżywcza, wiesz też jak działa spirulina. Włączenie jej do codziennego jadłospisu czy arsenału suplementacyjnego może przynieść zadowalające efekty. Działanie spiruliny uważane jest za pozytywne. Co daje spirulina?

  • suplementacja spiruliną ze względu na wysoką zawartość witamin i składników mineralnych może wpływać na poprawę parametrów wyników krwi,
  • poprawia funkcjonowanie serca i całego układu krążenia (ze względu na wpływ na cholesterol oraz ciśnienie krwi),
  • redukuje uczucie zmęczenia i usprawnia regenerację (wysoka zawartość, np. białka),
  • reguluje funkcjonowanie układu pokarmowego, wpływa na pracę jelit (ze względu na wysoką zawartość błonnika pokarmowego),
  • wpływa na lepszą odporność (pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego - sprawdz suplementy na odporność),
  • poprawia jakość skóry.

Działanie spiruliny związane z obecnością wielu prozdrowotnych składników odżywczych ma nieoceniony wpływ na cały organizm. Szczególnie ciekawym jest jej wpływ na skórę. Działanie spiruliny na skórę obejmuje: wzmocnienie bariery ochronnej skóry, ochronę przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi (promieniowanie UV, zanieczyszczenie powietrza), likwidację stanów zapalnych powstałych w przebiegu trądziku czy egzemy. Warto pamiętać, że większość tych funkcji wynika z wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych, a nie spiruliny samej w sobie.

Spirulina jak stosować 

Na rynku zdrowej żywności i suplementów dostępny jest szereg różnych form produktów ze spiruliną. Spirulinę możesz dostać w postaci tabletek oraz proszku. W każdym przypadku kieruj się zaleceniami producenta, które dołączone są do opakowania suplementu ze spiruliną. 

Ile dziennie spiruliny można przyjąć? To również zależy od formy i samego producenta, ale zazwyczaj zalecana ilość spiruliny to ok. 1-3 do 5g dziennie co odpowiada dawkowaniu spiruliny nawet do 6 tabletek 3 razy każdego dnia! Taka ilość robi wrażenie, a wiele osób ma opory przed połykaniem tabletek. Co mogą zrobić osoby należące do tej grupy? Warto w takim wypadku rozważyć suplementację spiruliną w proszku, którą najczęściej stosuje się w połączeniu z wodą lub jako dodatek do potraw.

Jak smakuje spirulina? Spirulina może mieć intensywny, gorzki lub metaliczny smak, co może być trudne do zniesienia dla niektórych osób. Dlatego często spożywa się ją jak w drugim przypadku i dodaje się ją do innych produktów,  aby złagodzić jej smak. 

Gdzie kupić spirulinę? Spirulinę bez problemu można dostać w sklepach internetowych ze zdrową żywnością i suplementami diety, a także w sklepach stacjonarnych. Niekiedy można znaleźć ją również w popularnych supermarketach w dziale ze zdrową żywnością.

Dla kogo spirulina

Właściwości spiruliny mogą zachęcić znaczną grupę osób do jej stosowania. Spirulina będzie świetnym dodatkiem dla wielu z nich. Dla kogo polecana jest spirulina? Dla osób, które chcą zadbać o zdrowie, uzupełnić potencjalne niedobory, wspomóc organizm w walce z chorobami lub przemęczeniem, a także sportowców, wegan i wegetarian, którzy na co dzień z przyjemnością będą sięgać po spirulinę. Tak naprawdę poza osobami zaliczającymi się do wspomnianych wcześniej przeciwwskazań (kobiety w ciąży i laktacji, dzieci, osoby przyjmujące niektóre leki, alergicy), każdy może suplementować dietę spiruliną i uzyskać pozytywny efekt związany z tą suplementacją. 

Spirulina z czym nie łączyć?

Ze względu na niewystarczającą ilość badań na niektórych grupach ludzi oraz w związku z niektórymi właściwościami spiruliny nie zaleca się stosowania jej w połączeniu z wybranymi lekami. 

Z czym nie łączyć spiruliny? Nie zaleca się suplementacji spiruliną w połączeniu z lekami immunosupresyjnymi (ze względu na jej wpływ na układ odpornościowy) oraz niektórymi lekami stosowanymi w cukrzycy, chorobach autoimmunologicznych oraz układu krążenia. Każdą suplementację należy skonsultować z lekarzem prowadzącym leczenie oraz farmaceutą, który pomoże podjąć decyzję czy suplementacja spiruliną jest bezpieczna. Może się okazać, że mimo stosowania niektórych leków wspomnianych powyżej suplementacja spiruliną nie będzie szkodliwa, a może nawet wpłynie na poprawę funkcjonowania organizmu i walkę z chorobą. Dlatego nie zniechęcaj się od razu i skorzystaj z pomocy specjalisty.

Podsumowując, spirulina to bardzo atrakcyjny produkt. Jest naturalna, pełna wartości odżywczych i substancji bioaktywnych - istna multiwitamina. Największe korzyści z suplementacji spiruliną zyskają wegetarianie, weganie, osoby aktywne fizycznie, w trakcie redukcji masy ciała oraz w profilaktyce wielu chorób, szczególnie chorób metabolicznych. Jeżeli klasyczna suplementacja w postaci tabletek nie jest dla Ciebie to śmiało spróbuj spiruliny w proszku jako dodatek do posiłków na co dzień. To świetne urozmaicenie diety i odżywczy “zastrzyk” dla organizmu.

Bibliografia:

  1. Grosshagauer S., et al., The true value of spirulina, Journal Agricultural and Food Chemistry, 2020
  2. Shabana K. A., Saleh A. M., Spirulina - an overview, International Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 2012
  3. Saranraj P., Sivasakthi S., Spirulina platensis - food for future: a review, Asian Journal of Pharmaceutical Science & Technology, 2014
  4. Lafarga T., et al., Spirulina for the food and functional food industries, Food Research International, 2020
W kategorii: SUPLEMENTACJA
Izabela Daniel-Kalicka

mgr Izabela Daniel-Kalicka - Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Warszawie na kierunku dietetyka. Autorka książki "Zdrowe smaki BLW. Jak nakarmić całą rodzinę, nie spędzając dużo czasu w kuchni", a także propagatorka zdrowego podejścia do odżywiania. W przeszłości dietetyczka członków kadry narodowej w kick-boxingu, aktualnie stawiająca na specjalizację z zakresu żywienia niemowląt i małych dzieci. Uczestniczka wielu szkoleń i kursów z zakresu dietetyki klinicznej, sportowej i pediatrycznej. Więcej informacji znajdziesz na: www.zdrowe-smaki.pl, a także Instagramie: @zdrowe_smaki_blw.