UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:
BLOG - ostatnie wpisy

Czym jest i jakie właściwości ma chlorofil?

622 Views

Chlorofil to niezwykle ważna substancja nadająca barwę roślinom i umożliwiająca im przeprowadzanie fotosyntezy. Mimo, że działanie chlorofilu ma ogromne znaczenie w przypadku roślin to organizm człowieka również korzysta z jego dobrodziejstw. W ostatnim czasie popularność zyskał chlorofil do picia w formie suplementu diety, który pomaga utrzymać zdrowie i lepsze samopoczucie. Z niniejszego artykułu można dowiedzieć się jak suplementy z chlorofilem mogą wpływać na organizm. 

Chlorofil co to?

Zanim przedstawimy właściwości chlorofilu skupimy się na odpowiedzi na pytanie - co to jest chlorofil? Chlorofil to zielony barwnik, a właściwie grupa substancji, która nadaje barwę roślinom, szczególnie liściom i łodygom, a także algom i bakteriom fotosyntezującym (głównie sinicom). Zbudowany jest z atomu magnezu oraz pierścieni pirolowych. Specjalnie o tym wspominam, ponieważ magnez jest bardzo ważnym minerałem dla organizmu człowieka i należy każdego dnia dbać o jego odpowiednie spożycie. 

Gdzie występuje chlorofil? Chlorofil występuje w zielonych roślinach, między innymi w: szpinaku, rukoli, sałacie, natce pietruszki, jarmużu i wielu innych. Poza tym chlorofil wchodzi w skład suplementów diety, np. suplementów na włosy, skórę i paznokcie

Chlorofil wchodzący w skład suplementów pochodzi z różnych źródeł - z naturalnych, np. żywności (jarmuż, lucerna, jęczmień, chlorella) oraz z syntetycznych w postaci chlorofiliny sodowo-potasowej, która jest wartościowa, ale nie spełnia wszystkich tych samych funkcji, które posiada naturalnie występujący w przyrodzie chlorofil

Chlorofil właściwości

Każdy z nas wie, że warto jeść zielone warzywa. Pierwsze co przychodzi do głowy, gdy zastanawiamy się dlaczego warto je jeść to to, że są źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego. Oczywiście jest to prawdą, ale wiele korzyści z zielonych warzyw zyskujemy również dzięki chlorofilowi. W niniejszym artykule skupimy się na właściwościach naturalnego chlorofilu, czyli tego, który zjadamy z pożywieniem oraz z suplementów na zdrowie z chlorofilem. Właściwości chlorofilu związane są z jego działaniem przeciwzapalnym, antyoksydacyjnym oraz przeciwnowotworowym. Na co pomaga chlorofil?

Chlorofil właściwości i działanie:

  • Przeciwzapalne i przeciwutleniające - ma zdolność redukcji wolnych rodników, wspomaga leczenie zapalnych chorób skórnych.
  • Przeciwnowotworowe - chlorofil posiada zdolność hamowania kancerogenów, a dieta bogata w chlorofil może zmniejszyć ryzyko rozwoju raka jelita grubego.
  • Ochronne na skórę - uważa się, że chlorofil działa jak filtr UV i chroni skórę przed szkodliwymi promieniami słonecznymi.
  • Gojenie się ran - jedno z pierwszych badań naukowych na temat chlorofilu dotyczyło skuteczności maści z chlorofilem na owrzodzenia, wyniki były zadowalające.
  • Proodpornościowe (sprawdź inne suplementy na odporność) - zapobiega infekcjom.
  • Redukujące stres (ze względu na obecność magnezu) - pomocne mogą okazać się suplementy na stres.

“Naturalny” chlorofil  pochodzący z żywności, jako element różnorodnej diety, spełnia wiele prozdrowotnych funkcji, między innymi takich jak wspomniane powyżej i warto każdego dnia dbać o dostarczenie organizmowi chlorofilu w wysokich dawkach z dietą pełną zielonych warzyw. A na co chlorofil jest jeszcze polecany?

Chlorofil na co pomaga? 

  • redukuje stres,
  • uzupełnia niedobory witaminowo-mineralne (sprawdź dostępne multiwitaminy),
  • zmniejsza zanieczyszczenie organizmu kadmem w przypadku palaczy,
  • reguluje zaburzenia gospodarki hormonalnej,
  • pobudza rozwój korzystnej flory bakteryjnej co może być pomocne, np. w odchudzaniu.

Działanie chlorofilu na organizm jako suplementu diety nie jest jeszcze w pełni przebadane i trudno bez oporów powiedzieć, że taki suplement ma niezwykłe właściwości.  Mimo braku dużej ilości badań istnieje wiele przekonujących personalnych głosów, które zachęcają do suplementacji chlorofilem. Według nich chlorofil przyniósł im spektakularne efekty. Dlatego każdy kto rozważa stosować chlorofil w formie suplementu diety powinien skonsultować się z lekarzem, aby upewnić się, że jest to bezpieczne i odpowiednie dla Twojego stanu zdrowia.

Chlorofil - efekty

Efekty picia chlorofilu zalewają nas z każdej strony. Uważa się, że właściwości zdrowotne chlorofilu mogą poprawić jakość zdrowia i ogólnego samopoczucia osób, które rozpoczęły suplementację omawianym składnikiem. Na jakie efekty można prawdopodobnie liczyć? 

Co daje chlorofil?

  • lepsze trawienie,
  • zmniejszenie stresu,
  • poprawę odporności,
  • ochronę skóry,
  • świeższy oddech,
  • uzupełnia niedobory magnezu,
  • redukcję masy ciała (przy ujemnym bilansie kalorycznym wywołanym odpowiednią dietą i aktywnością fizyczną - poznaj nasze suplementy na odchudzanie).

Chlorofil - skutki uboczne

Jeśli zastanawiasz się czy chlorofil jest szkodliwy to śpieszę z odpowiedzią! W większości przypadków chlorofil w płynie uznawany jest za bezpieczny i nie wykazujący częstych czy uporczywych skutków ubocznych. Mimo to warto znaleźć odpowiedź na pytanie: czy istnieją skutki uboczne picia chlorofilu? Zanotowano kilka skutków ubocznych chlorofilu, które głównie wynikały z jego działania na układ pokarmowy. Ponadto najczęściej skutki uboczne chlorofilu występują gdy spożywany jest on na czczo lub w nadmiarze.

Chlorofil do picia - skutki uboczne:

  • mdłości, wymioty,
  • bóle brzucha, biegunki,
  • zmiana koloru stolca,
  • skurcze układu pokarmowego,
  • zwiększone ryzyko oparzeń słonecznych (związane z interakcjami leków fotouczulających z chlorofilem).

Na ten moment brakuje większej ilości informacji na temat potencjalnych skutków ubocznych wywołanych przez suplementy z chlorofilem. Pamiętaj, że wprowadzając nowy lek lub suplement diety do swojego organizmu należy być czujnym i gotowym na ewentualne zmiany. Przed rozpoczęciem suplementacji zawsze powinno się skonsultować z lekarzem lub farmaceutą i dopytać czy dla konkretnej osoby będzie to bezpieczne i skuteczne.

Chlorofil przeciwwskazania

Mimo, że chlorofil uznawany jest raczej za bezpieczny suplement diety to nie dla każdego będzie on polecany. Istnieją pewne przeciwwskazania, które należy mieć na uwadze decydując się na suplementację chlorofilem. Jakie ma chlorofil przeciwwskazania?

Chlorofil w ciąży

Tak jak w większości przypadków - ciąża i karmienie piersią są przeciwwskazaniami do stosowania chlorofilu. Uważa się, że chlorofil jest raczej bezpieczny, ale stan ciąży jest na tyle wyjątkowy, że każde zbędne leki i suplementy powinny być wyeliminowane. Poza tym nie przeprowadza się badań naukowych na kobietach w ciąży i podczas laktacji, które miałyby wykazać, że coś można suplementować bądź nie. Takie badania są zwyczajnie nieetyczne. Z tego powodu chlorofil w ciąży nie powinien być stosowany i rozpoczęcie suplementacji należy przełożyć najlepiej do czasu zakończenia karmienia piersią lub karmienia odciągniętym mlekiem mamy.

Chlorofil i inne leki

Chlorofil może wchodzić w interakcje z innymi lekami, o których wspomnieliśmy w poprzednim akapicie. Leki, które zwiększają wrażliwość na światło słoneczne w połączeniu z chlorofilem mogą powodować zwiększone ryzyko oparzeń słonecznych. Niezależnie od tego jakie leki przyjmowane są stale bądź doraźnie - trzeba skonsultować się ze specjalistą (lekarzem i/lub farmaceutą), który da zielone światło do przyjmowania chlorofilu w celu poprawy zdrowia.

A jak z chlorofilem dla dzieci?

Na ten moment nie istnieją informacje na temat niebezpieczeństwa stosowania chlorofilu u dzieci. Chlorofil uznawany jest za suplement bezpieczny dla dzieci i można go proponować młodszym członkom rodziny. Mimo to, zawsze warto skonsultować temat ze specjalistą i nie decydować się na suplementację na własną rękę.

Chlorofil - jak stosować?

Jak stosować chlorofil? Stosowanie chlorofilu dostępne jest na wiele różnych sposobów. Najpopularniejszy z nich jest chlorofil do picia w gotowej formie, który nie wymaga dalszego przygotowywania. Dostępne są również chlorofile w sprayu, kroplach, proszku do rozpuszczania, a także w formie klasycznych tabletek. Każda forma chlorofilu wymaga innej ilości preparatu, która zależna jest od wskazań ustalonych przez producenta. 

Chlorofil - dawkowanie

Ile dziennie chlorofilu? Tak naprawdę nie ma ściśle ustalonych norm co do dawkowania chlorofilu. Niestety tutaj nie ma konkretnego wskazania jak np. w przypadku suplementacji witaminą D, którą wiemy doskonale ile podawać w zależności np. od poziomu stężenia tej witaminy we krwi. W przypadku chlorofilu ważne jest stosowanie się do zaleceń producenta, ponieważ proporcje składników różnią się pomiędzy preparatami. Dawkowanie chlorofilu do picia wynosi zazwyczaj ok. 100 ml, ale tak jak wspomniałam wartości mogą się różnić między producentami. 

Chlorofil do picia - jak stosować?

Jak pić chlorofil? Chlorofil do picia można dodać do jakiekolwiek ulubionego napoju: zwykłej wody, soku, koktajlu czy zielonej herbaty. Można wypić odpowiednią ilość również bez dodatków.

Chlorofil - gdzie kupić?

Gdzie kupić chlorofil? Chlorofil jest coraz łatwiej dostępny w każdym większym supermarkecie, ale lepiej postawić na sklepy internetowe wyspecjalizowane w sprzedaż suplementów, aby mieć lepszy wybór i pewność, że produkt jest polecany przez innych użytkowników. Chlorofil dostępny jest również w aptekach.

Bibliografia:

  1. Morgan Griffin R., Chlorophyll: Uses and Risks, WebMD, 2021
  2. Karowska K., i in., Substancje bioaktywne występujące w “zielonych” suplementach diety, Bromat. Chem. Toksykol., 2020
  3. https://dietetycy.org.pl/chlorofil-do-picia/
  4. Humphrey A., Chlorophyl, Food Chemistry, 1980
W kategorii: SUPLEMENTACJA
Izabela Daniel-Kalicka

mgr Izabela Daniel-Kalicka - Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Warszawie na kierunku dietetyka. Autorka książki "Zdrowe smaki BLW. Jak nakarmić całą rodzinę, nie spędzając dużo czasu w kuchni", a także propagatorka zdrowego podejścia do odżywiania. W przeszłości dietetyczka członków kadry narodowej w kick-boxingu, aktualnie stawiająca na specjalizację z zakresu żywienia niemowląt i małych dzieci. Uczestniczka wielu szkoleń i kursów z zakresu dietetyki klinicznej, sportowej i pediatrycznej. Więcej informacji znajdziesz na: www.zdrowe-smaki.pl, a także Instagramie: @zdrowe_smaki_blw.