Magnez w ciąży - jak bezpiecznie go stosować?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Jak bezpiecznie stosować magnez podczas ciąży?

162 Views

Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze udział w blisko kilkuset procesach biochemicznych zachodzących w ludzkim ustroju. Pełni ważne funkcje m.in. w metabolizmie energetycznym, syntezie kwasów tłuszczowych i białek oraz w przewodnictwie nerwowo-mięśniowym. Zapotrzebowanie na magnez uzależnione jest od wieku oraz płci, ale także stanu organizmu i wzrasta m.in. w przypadku kobiet ciężarnych. Z poniższego artykułu dowiesz się, czy i jak suplementować magnez w ciąży. 

Spis treści:

Jaki magnez w ciąży?

Każda kobieta, która spodziewa się dziecka, powinna przywiązywać szczególną uwagę do codziennego jadłospisu. Dieta w ciąży musi być odpowiednio zbilansowana i odżywcza. W tym szczególnym czasie zapotrzebowanie na większość składników mineralnych wzrasta, co oczywiście ma związek z rozwijającym się płodem. Ponieważ nawet najlepiej skomponowana dieta często okazuje się niedoborowa, zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, kobiety ciężarne powinny zadbać o odpowiednią suplementację.

Niezbędne witaminy w ciąży to: witamina D oraz kwas foliowy zaliczany do grupy witamin B. Jeśli zaś chodzi o minerały, konieczna jest suplementacja jodu. Po pozostałe, takie np. jak magnez czy żelazo, należy sięgać przede wszystkim w przypadku ich niedoboru. Preparaty magnezowe bardzo często rekomendowane są przez ginekologów, gdy pacjentki uskarżają się na bolesne skurcze łydek lub gdy obserwowane są tzw. skurcze Braxtona-Hicksa (tzw. skurcze przepowiadające, pojawiające się zwykle po 20. tygodniu ciąży).

Wiele przyszłych mam poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy można brać magnez w ciąży i jak magnez w ciąży będzie najodpowiedniejszy. Wybór na rynku farmaceutycznym jest naprawdę duży, warto więc wziąć pod uwagę jakość i przede wszystkim rodzaj preparatu. Badania wskazują, że najlepiej przyswajalne postaci magnezu to związki organiczne, w szczególności mleczan lub cytrynian i zdecydowanie właśnie po nie najlepiej sięgać. W przypadku soli nieorganicznych najwyższą biodostępnością charakteryzuje się chlorek magnezu.

Magnez dla ciężarnej

Odpowiedzmy zatem na pytanie, po co magnez w ciąży? Otóż jak podają dane literaturowe, ok. 8 mg magnezu na dobę wykorzystywanych jest przez rozwijający się płód. Co istotne, prawidłowy poziom tego pierwiastka zmniejsza u ciężarnej ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz stanu przedrzucawkowego. Wykazano ponadto, że suplementacja magnezem w ciąży znacząco wpływa na ochronę ośrodkowego układu nerwowego dziecka.

Niedobór magnezu w ciąży

Jeśli zapotrzebowanie na magnez w ciąży nie jest odpowiednio pokrywane, przyszła mama może obserwować u siebie określone symptomy. Należy jednak pamiętać, że niektóre typowe objawy ciąży, jak np. zmęczenie, senność czy drażliwość nie muszą od razu oznaczać niedoboru tego pierwiastka.

Suplementowanie magnezu w ciąży warto rozważyć, jeśli u ciężarnej obserwowane są:

  • skurcze łydek;
  • drżenie mięśni;
  • problemy ze snem;
  • zaburzenia pracy serca;
  • zaburzenia pamięci;
  • osłabiona koncentracja;
  • utrzymujące się zmęczenie;

W przypadkach przewlekłego niedoboru magnezu może dochodzić do poważniejszych objawów jak np. depresja lub zwiększone ryzyko krwawienia z dróg rodnych. Skutkiem może być także przedwczesny poród oraz niska waga urodzeniowe dziecka. Dlatego też w przypadku stwierdzonego niedoboru warto, a nawet trzeba, zażywać dobry magnez w ciąży, który uzupełni codzienne zapotrzebowanie matki i rozwijającego się potomstwa.

Ile magnezu w ciąży?

Jaka dawka magnezu w ciąży jest zatem wskazana i bezpieczna? Zgodnie z wytycznymi „Norm żywienia dla populacji Polski” opracowanymi w 2020 roku, rekomendowana dzienna dawka magnezu w ciąży wynosi 360 mg/dzień. Należy jednak pamiętać, że wiele w tej kwestii zależy od diety. Dawkowanie magnezu w ciąży najlepiej uzgodnić z lekarzem ginekologiem, który może zlecić badanie krwi określające poziom tego pierwiastka w ustroju. Jeśli jednak decydujemy się przyjmować preparat magnezowy na własną rękę, należy ściśle przestrzegać wytycznych producenta. Do tej pory nie stwierdzono, aby magnez w ciąży zażywany w rekomendowanych dawkach, oddziaływał niekorzystnie na płód.

Magnez w ciąży na skurcze 

Przyjmowanie magnezu w ciąży to jeden z prostszych i skuteczniejszych sposobów na przyniesienie ciężarnej ukojenia w dokuczliwych skurczach łydek, które mogą występować na różnych etapach rozwoju dziecka w brzuchu matki. Objaw ten bywa szczególnie uciążliwy w nocy.

Warto także podkreślić, że w wielu przypadkach magnez w ciąży na skurcze macicy okazuje się wręcz konieczny, zwłaszcza w II i III trymestrze. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli przyjmowany preparat nie przynosi oczekiwanych efektów, konieczna jest konsultacja z lekarzem ginekologiem. Standardowo zalecana dawka magnezu może w niektórych przypadkach okazać się niewystarczająca. Nie należy jednak zwiększać jej na własną rękę. Wszelkie dolegliwości, jakich doświadcza ciężarna i które budzą jakikolwiek niepokój, wymagają konsultacji ze specjalistą. Bez względu na to, czy mowa o przeziębieniu w ciąży, czy też o nawracających skurczach.

Bibliografia:

  1. Rekomendacje PTG w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Ginekol Pol. 5/2014, 85, 395-399.
  2. Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania preparatu Chela-Mag B6® Mama w położnictwie i ginekologii. Ginekol Pol. 2011, 82, 792-794.
  3. Szymczyk H. Magnez – pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Farmacja współczesna 2016; 9: 217-223.
  4. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie https://www.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2020/12/Normy_zywienia_2020web-1.pdf  (data wejścia: 10.09.2022).