Zdrowe zamienniki cukru – 10 pomysłów na to, czym zastąpić cukier

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Zdrowe zamienniki cukru – 10 pomysłów na to, czym zastąpić cukier

49 Views

Tym zastąpisz cukier

Co zrobić, gdy bardzo lubimy słodki smak podczas, gdy chcemy lub musimy zrezygnować z białego cukru? Warto wtedy zastanowić się czym zastąpić cukier i poszukać zdrowe zamienniki cukru. Mogą to być zarówno owoce, jak i naturalne lub (pół)syntetyczne słodziki.

Spis treści:

Zobacz też: Jak jeść awokado - 5 zdrowych przepisów. Właściwości awokado

Dlaczego warto stosować zamienniki cukru?

Niewątpliwie większość ludzi spożywa za dużo białego cukru. Nawet jeśli nie używamy go do słodzenia kawy czy herbaty, znajduje się on w wielu gotowych produktach, które kupujemy -  w wędlinach, chlebie, serach. Cukier rafinowany, którego najczęściej się używa, jest pozbawiony jakichkolwiek substancji odżywczych, dostarczając organizmowi jedynie tzw. pustych kalorii. Ma on wysoki indeks glikemiczny i bardzo szybko dostarcza energii, ale na krótko. Nadmierne spożywanie białego cukru może bez wątpienia przynieść negatywne skutki dla organizmu, ponieważ: podrażnia błonę śluzową żołądka i jelit, zaburza proces trawienia i wypróżniania, zakwasza organizm, zwiększa ryzyko próchnicy, a ponadto uzależnia. Z pewnością warto więc szukać alternatywy – można wybrać naturalny, półsyntetyczny lub syntetyczny zamiennik cukru.

Zamienniki cukru – 10 pomysłów na to, czym zastąpić cukier

Zamienniki cukru można podzielić na trzy grupy: naturalna substancja słodząca (np. glikozydy stewiolowe, fruktoza), półsyntetyczny zamiennik cukru (erytrol, sorbitol, ksylitol) i syntetyczny zamiennik cukru (aspartam, cyklaminian, sukraloza). Niewątpliwie naturalne zamienniki cukru są zdrowsze niż zwykły cukier, ponieważ zawierają witaminy z grupy B i polifenole, ale podobnie do niego są bardzo kaloryczne, a np. miód traci swe właściwości w wysokiej temperaturze. Z kolei za najzdrowszy zamiennik cukru uważa się erytrol oraz ksylitol, dlatego że mają one dużo niższy indeks glikemiczny i mniej kalorii.

10 propozycji na to, czym zastąpić cukier:

  • Miód
  • Syrop klonowy
  • Stewia
  • Erytrol (erytrytol)
  • Ksylitol
  • Sorbitol
  • Syrop daktylowy
  • Syrop z agawy
  • Słód ryżowy
  • Tagatoza

Naturalne zamienniki cukru

Naturalne zamienniki cukru w większości mają wysoką kaloryczność i/lub indeks glikemiczny, jednak w przeciwieństwie do cukru, nie są to puste kalorie. W przeciwieństwie do cukru zawierają one też różne witaminy i składniki mineralne.

  • Syrop klonowy – gęsty i jasnobrunatny. Zawiera wapń, cynk, potas, magnez, fosfor i mangan, a także witaminy z grupy B, biotynę i niacynę. Jest on też mniej kaloryczny niż cukier, ale ma wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie powinno się go nadużywać. Jest odporny na działanie temperatur.
  • Miód – ma więcej kalorii niż cukier, jednak dzięki zawartości minerałów i enzymów, nie zaburza tak równowagi mineralnej organizmu jak cukier. Zawiera żelazo, fosfor, wapń, potasu magnez, jod, kobalt, witaminy z grupy B, białka czy garbniki i ma działanie bakteriobójcze, jednak nie można go podgrzewać powyżej 40°C.
  • Stewia -  znacznie słodsza niż sacharoza. Ma gorzkawy, mentolowy posmak. Działa bakteriostatyczne i hamuje rozwój próchnicy, podczas gdy jej użycie nie zmienia indeksu glikemicznego posiłku. Zmniejsza objętość krwi krążącej, dlatego zalecana jest osobom z nadciśnieniem tętniczym. Ponadto nie zawiera wcale kalorii i można ją podgrzewać.
  • Syrop daktylowy – dużo słodszy niż tradycyjny cukier. Oprócz cukru, zawiera białka, tłuszcze, witaminy z grupy B, witaminę E, karoteny, żelazo, wapń i fosfor.  Ma jednak dużą kaloryczność i wysoki indeks glikemiczny.
  • Tagatoza – cukier z laktozy o podobnej słodkości do białego cukru, jednak o znacznie niższym indeksie glikemicznym i mniejszej kaloryczności.
  • Słód ryżowy– zawiera głównie maltozę, poprawia trawienie, uwalnia od zastojów pokarmowych i wzmacnia żołądek. Słód z pełnoryżowy jest gęstym, słodkim płynem. Zawiera witaminy z grupy B i węglowodany złożone, dając energię na długi czas i jedynie nieznacznie podnosząc poziom glukozy we krwi.
  • Syrop z agawy – zawiera fruktozę, ma niski indeks glikemiczny, jest źródłem błonnika i inuliny - naturalnego probiotyku. Wspomaga pracę układu pokarmowego, redukuje toksyczne metabolity oraz obniża poziom cholesterolu i lipidów we krwi.

Półsyntetyczne zamienniki cukru

Bezsprzecznie półsyntetyczne zamienniki cukru są najzdrowsze. Przede wszystkim mają bardzo mało kalorii i niski indeks glikemiczny, w związku z tym nadają się dla diabetyków i osób na diecie bezcukrowej.

  • Erytrol (erytrytol) – pozyskiwany w procesie fermentacji glicerolu. Uznawany jest za najzdrowszy zamiennik cukru. Erytrytol ma zerowy indeks glikemiczny i prawie nie ma kalorii. Nie podnosi on poziomu glukozy ani insuliny, pomaga zapobiegać próchnicy. Można nim zastępować biały cukier praktycznie wszędzie, gdyż jest odporny na działanie bardzo wysokich i bardzo niskich temperatur. Można go stosować do wypieków, słodzenia napojów, ale trzeba pamiętać, że jest mniej słodki.
  • Ksylitol – pozyskiwany z kory brzozy. Razem z erytrolem uznawany jest za najzdrowszy, mało kaloryczny zamiennik cukru. Ale w przeciwieństwie do erytrytolu ma podobną do cukru słodkość. Ksylitol jest wolno wchłaniany i metabolizowany, przez co obniża poziom insuliny i stabilizuje glikemię poposiłkową. Ponadto zmniejsza namnażanie szkodliwych bakterii, ma działanie grzybobójcze, redukuje wrzody i zapobiega próchnicy. Ma jednak też działanie przeczyszczające, dlatego nie można przekraczać tolerowanej dawki (ok. 50-70g na dobę). Nadaje się, by zastąpić cukier we wszystkich daniach – do słodzenia napojów, deserów, wypieków.
  • Sorbitol –podobnie do ksylitol i erytrol ma niską kaloryczność i indeks glikemiczny. Jest także odporny na działanie temperatur, więc nadaje się do wypieków i  marynat do mięs.

Reasumując, cukier nie jest zdrowym produktem, w związku z czym warto poszukać i stosować zamienniki cukru. Istnieje ich wiele, o różnym poziomie słodkości, smakach i właściwościach. Dlatego też można znaleźć odpowiednie dla siebie i najlepiej nadające się do danych potraw. Mogą one nie tylko zapewnić słodycz naszym daniom, ale też z pewnością przynieść korzyści dla zdrowia.

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod