Dieta bezmleczna – co jeść, żeby pokryć dzienne zapotrzebowanie na wszystkie składniki?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Dieta bezmleczna – co jeść, żeby pokryć dzienne zapotrzebowanie na wszystkie składniki?

17571 Views

Dieta bezmleczna - podstawowe informacje

Niewątpliwie każda dieta eliminacyjna wymaga kontrolowania spożywanych produktów. Trzeba omijać te zawierające zakazany składnik i dostarczać substancji, których dostarczałby eliminowany produkt. Szczególnie trudna jest dieta bezmleczna, ponieważ jej konsekwentne stosowanie wymaga uważności. Wydaje się, że produkty zawierające białka mleka są wszechobecne. Co w związku z tym jeść, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na wszystkie składniki?

Spis treści:

Zobacz też: Na czym polega dieta paleo? Co można jeść i jakie są efekty jej stosowania?

Co oznacza dieta bezmleczna i kiedy się ją wprowadza?

Dieta bezmleczna jest jedną z diet eliminacyjnych. Polega ona na usunięciu z diety produktów, które zawierają mleko, serwatkę lub białka mleka krowiego. Niewątpliwie dieta bezbiałkowa pozbawia nas możliwości spożywania wielu potraw, ponieważ białka mleka są obecne w różnych produktach. Można je znaleźć nawet w wędlinach, mięsach, pieczywie, słonych przekąskach czy lekach.

Kiedy zatem wskazana jest dieta bez mleka? Stosuje się ją w przypadku alergii na białka mleka krowiego, zwanej u niemowląt i małych dzieci skazą białkową, a także przy nietolerancji laktozy. W drugim przypadku jednak nie musi ona być tak restrykcyjna, gdyż istnieją produkty mleczne bez laktozy.

Jakich składników może nas pozbawić dieta bezmleczna?

Mleko i jego przetwory dostarczają naszemu organizmowi różnych witamin i minerałów. Szczególnie zwraca się uwagę na zawartość wapnia w nabiale. Czego przede wszystkim może nas pozbawić dieta bezmleczna i jakie składniki trzeba wtedy uzupełniać?

Czego dostarcza mleko i jego przetwory:

  • wapń,
  • witaminy z grupy B, m.in.: B1, B2, B12,
  • witamina A,
  • fosfor,
  • magnez,
  • cynk,
  • potas.

W przypadku tej diety eliminacyjnej, należy do swojego jadłospisu wprowadzić odpowiednie dania, które dostarczą nam powyższych składników w odpowiednich ilościach. Ponadto, jeśli doskwiera nam dieta bez mleka, warto poszukać produkty bezmleczne, mogące zastąpić nabiał. Ochotę na czekoladę można zaspokoić np. czekoladą gorzką, deserową lub z mleka kokosowego. Jeśli chodzi za nami budyń, można go przygotować np. na mleku owsianym, a naleśniki zrobić na napoju ryżowym. Jest jeszcze do wyboru m.in. napój sojowy, migdałowy czy sezamowy. Dostępne są też gotowe jogurty wegańskie, sery i śmietany. W rezultacie nie musimy rezygnować ze wszystkich potraw bazujących na mleku, a jedynie zastąpić ten składnik jego wegańskim odpowiednikiem.

Co jeść na diecie bezmlecznej, aby uzupełnić niezbędne składniki?

Dieta bezmleczna powinna zawierać produkty bezmleczne, bogate m.in. w wapń, magnez, potas, cynk oraz witaminy z grupy B. Są to składniki, w które obfituje mleko, ale można je uzupełnić innymi produktami.

Dieta bezbiałkowa - źródła wapnia:

  • soja i jej przetwory,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • ryby z puszki (wraz z ośćmi),
  • suszone owoce,
  • jarmuż,
  • szpinak,
  • natka pietruszki,
  • botwinka,
  • szczypior,
  • algi,
  • migdały,
  • mak,
  • sezam,
  • produkty wzbogacane wapniem.

Bezmleczne źródła cynku:

  • mięso,
  • płatki owsiane,
  • płatki pszenne,
  • kasza jaglana i gryczana,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • koper,
  • owoce morza.

Produkty bezmleczne bogate w witaminę B2:

  • mięso,
  • kasza jaglana i gryczana,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • kapusta włoska,
  • szpinak,
  • brukselka.

Źródła witaminy B12:

  • mięso,
  • ryby,
  • jaja,
  • wątróbka.

Produkty bezmleczne bogate w magnez:

  • kasza gryczana i jaglana,
  • brązowy ryż,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • płatki zbożowe,
  • orzechy,
  • migdały,
  • mak
  • pestki dyni,
  • pestki słonecznika.

Dieta bezmleczna pozbawia nas możliwości spożywania licznej grupy produktów, jednak można łatwo zastosować ich bezmleczne odpowiedniki, aby stworzyć ulubione dania. Żeby natomiast uzupełnić składniki niezbędne naszemu organizmowi, należy wybierać żywność bogatą w wapń, potas, cynk, magnez, fosfor, witaminę A i witaminy z grupy B. Źródłem większości z nich są np. nasiona roślin strączkowych, mięso czy kasza gryczana i jaglana.

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod