Zatrzymanie wody w organizmie – objawy. Jak sobie z tym poradzić?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Zatrzymanie wody w organizmie – objawy. Jak sobie z tym poradzić?

12517 Views

Jak uniknąć zatrzymania wody w organizmie?

Dokuczają ci spuchnięte nogi, cellulit, przybieranie na wadze i jej wahania? To może być zatrzymanie wody w organizmie. Jak to rozpoznać, jakie mogą być przyczyny i co na to poradzić?

Spis treści:

Przyczyny zatrzymania wody w organizmie

Przyczyny zatrzymania wody w organizmie mogą być bardzo różne. Od prozaicznego niedoboru wody w organizmie przez niewłaściwą dietę i aktywność, aż po poważne choroby. Warto zatem przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym i jednocześnie nie lekceważyć problemu.

Zatrzymanie wody w organizmie – przyczyny:

  • niedobór wody w organizmie – organizm gromadzi ją wtedy na zapas w tkance podskórnej;
  • zaburzenia i wahania hormonalne, np. wzrost estrogenów przed miesiączką lub w trakcie antykoncepcji hormonalnej, ciąża;
  • niedobór potasu i nadmiar sodu w organizmie (np. przez nadmierne spożycie soli);
  • zbyt uboga w białko lub zbyt restrykcyjna dieta odchudzająca;
  • zaburzenia funkcjonowania układu limfatycznego;
  • nieprawidłowa praca naczyń włosowatych, niewydolność serca;
  • zaburzenia pracy nerek lub/i wątroby;
  • niedoczynność tarczycy;
  • zbyt mała aktywność fizyczna;
  • leki, m.in. kortykosteroidy, blokery kanału wapniowego, niesteroidowe leki przeciwzapalne;
  • nadmierne spożywanie alkoholu;
  • stała pozycja ciała – długotrwałe stanie lub siedzenie;
  • wysokie spożycie węglowodanów prostych.

Objawy zatrzymania wody w organizmie

Zatrzymanie wody w organizmie objawy daje dość wyraźne. Zazwyczaj ma ono charakter czasowy i łatwo je leczyć, jeśli jednak utrzymuje się dłuższy czas należy skonsultować się z lekarzem.

Zatrzymanie wody w organizmie – objawy:

  • obrzęk kończyn, szczególnie opuchnięte oczy rano i nabrzmiałe kostki czy stopy wieczorem;
  • niewyjaśnione, nagłe przybieranie na wadze;
  • wrażenie ciężkości;
  • obniżenie koncentracji i rozdrażnienie;
  • uczucie zmęczenia;
  • bóle głowy;
  • czasem pojawia się uczucie zdrętwienia stawów i bladość skóry.

Jak sobie radzić?

Wiedząc jakie są przyczyny tego, że następuje zatrzymanie wody w organizmie, warto w leczeniu przede wszystkim postawić na ich odkrycie. Pozwoli to na skuteczne działanie. Niezależnie jednak od przyczyn, można podziałać na objawy, chociażby dostarczając organizmowi odpowiedniej ilości wody, stosując preparaty ziołowe i dbając o aktywność fizyczną.

Co na zatrzymanie wody w organizmie:

  • Regularne picie odpowiednich ilości płynów, najlepiej wody – minimum 2 litry dziennie;
  • Dieta bogata w potas, magnez i witaminę B6 (cytrusy, zielone warzywa liściaste, ziemniaki, warzywa strączkowe) lub ich suplementacja;
  • Spożywanie pełnoziarnistych źródeł węglowodanów, dieta bogata w błonnik;
  • Zmniejszenie spożycia soli (unikanie fast foodów, dań gotowych, marynat);
  • Ograniczenie spożycia alkoholu;
  • Wspomaganie układu moczowego przez spożywanie m.in. żurawiny, grejpfrutów, melonów, truskawek, arbuzów, buraków, ogórków, marchwi, pomidorów czy natki pietruszki;
  • Regularna aktywność fizyczna, np. spacery, jazda na rowerze. Powinno to być minimum 30 minut aktywnego wypoczynku;
  • Spożywanie ziołowych wyciągów i naparów – mniszek lekarski, nawłoć, czystek, skrzyp, koper włoski, pokrzywa, czarny bez, brzoza. Picie ziół powinno być regularne – najlepiej 3 razy dziennie.

Jak widać istnieje wiele sposobów na to, co na zatrzymanie wody w organizmie można poradzić. Jeśli nie jest ono związane z chorobą nerek, serca czy tarczycy, łatwo jemu przeciwdziałać.  Przede wszystkim trzeba dbać o odpowiednią dietę, nawodnienie organizmu i umiarkowaną aktywność fizyczną. Z pomocą mogą też przyjść zioła.

Zatrzymanie wody w organizmie zazwyczaj jest krótkotrwałe i wiąże się z chwilowymi wahaniami hormonalnymi lub stylem życia (dietą, niską aktywnością). Wtedy łatwo  można mu zaradzić domowymi sposobami. Jeśli jednak utrzymuje się ono długo lub często nawraca, warto skonsultować się z lekarzem, zatrzymanie wody w organizmie może też wynikać z poważnych chorób.

W kategorii: ODCHUDZANIE, ZDROWIE

Zostaw komentarz

Kod