Witamina E – działanie i właściwości 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina E – działanie i właściwości 

785 Views

Witamina E jest od wieków używana w medycynie i znana jest ze swoich licznych właściwości prozdrowotnych. Przez wielu jest nazywana witaminą płodności, a to dlatego, że ma ona zbawienny wpływ na pracę układów rozrodczych. W kosmetyce została ona oznaczona mianem witaminy młodości, ponieważ zwalania procesy starzenia się skóry. Jakie jeszcze działanie ma ten składnik odżywczy i gdzie go najlepiej szukać? 

Spis treści: 

Witamina E – właściwości 

W przyrodzie witamina E występuje pod postaciami tokoferoli i tokotrienoli - alfa-, beta-, gamma- i delta) przy czym to alfa-tokoferol jest najlepszy w uzupełnianiu niedoborów witaminy E. 

Witamina E jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, co czyni ją witaminą młodości. Dzięki temu wspomaga ona walkę organizmu ze stresem oksydacyjnym. Naturalna witamina E ma również zdolność do niszczenia i zwalczania działania wolnych rodników, które niszczą komórki w organizmie. Warto również wiedzieć, że jest to składnik odżywczy o działaniu przeciwzakrzepowym. Witamina E wpływa korzystnie na budowę i przepuszczalność błon komórkowych.

Ponadto chroni ona krwinki czerwone oraz układ nerwowy i niezastąpione znaczenie w diecie mężczyzn. Wpływa na prawidłową i stałą wydolność mięśni, a także bierze udział w produkcji nasienia mężczyzn.

Witamina E jest również ważna dla kobiet, jako że stymuluje owulację, wspiera rozwój komórek jajowych i reguluje pracę jajników. Jest ważna zwłaszcza dla tych pań, które spodziewają się dziecka. Jest to witamina, która wspiera prawidłowy przebieg ciąży oraz ma wpływ na rozwój płodu. Dlatego tak ważne jest, by kobiety w ciąży przyjmowały nieco więcej witaminy E. Witamina ta ma kluczowe znaczenie dla młodych mam karmiących piersią. 

Dodatkowo witamina E ma zbawienne działanie na funkcjonowanie wzroku, ponieważ wspiera jego prawidłową pracę. 

Objawy niedoboru witaminy E w organizmie

Co prawda niedobór witaminy E nie zdarza się często, ale jest to stan, który prowadzić może do występowania wielu nieprzyjemnych dolegliwości. Do niedoboru witaminy E może dojść przez zaburzenia procesu wchłaniania się tłuszczy przez układ pokarmowy. Na stan są narażone z celiakią i mukowiscydozą. Kiedy w organizmie jest za niskie stężenie tego ważnego składnika odżywczego, mogą pojawić się takie objawy, jak:

  • Uczucie ciągłego zmęczenie,
  • Anemia,
  • Zmiany skórne, pojawiające się zrogowacenia,
  • Oznaki starzenia się skóry,
  • Zaburzenia w pracy układu nerwowego, przez co może dojść do jego uszkodzenia.
  • Degeneracja mięśni,
  • Zmniejszenie odporności, zwiększana podatność na infekcje,
  • Ból mięśni,
  • Zmniejszenie objętości mięśniowej, a nawet całkowity zanik mięśni.
  • Problem z zębami i układem kostnym. 

Zobacz interesujący artykuł: Kwas foliowy dla kobiet w ciąży

Wszelkie niedobory witaminy E, których nie możesz uzupełnić dietą, uzupełnisz suplementacją. 

Nadmiar witaminy E 

Trudno sobie zaszkodzić witaminą E, ponieważ rzadko dochodzi do nagromadzenia się nadmiaru tej witaminy w organizmie. Nawet długotrwała suplementacja tym składnikiem odżywczym nie powinna prowadzić do skutków ubocznych.

Jest tak, ponieważ witamina E zostaje metabolizowana i wydalana z organizmu. Jednak, jeśli przyjmujemy dodatkowe preparaty z tym związkiem, to konieczne jest zachowanie ostrożności.

Przyjmowanie więcej niż 1000 mg na dobę przez dłuższy czas może prowadzić do pojawienia się skutków ubocznych przedawkowania tej witaminy. Przy jej nadmiarze pojawić się mogą:

  • Silne bóle głowy,
  • Osłabienie mięśni,
  • Ogólne osłabienie organizmu,
  • Uczucie ciągłego zmęczenia,
  • Zaburzenia pracy jelit,
  • Zaburzenia i problemy ze wzrokiem. 

Jeśli więc przyjmujesz dodatkowe suplementy z tym składnikiem odżywczym, stosuj się do zaleceń producenta danego preparatu. 

Najlepsze naturalne źródła witaminy E

Suplementy powinny być zawsze uzupełnieniem zbilansowanej diety, dlatego należy przyjmować witaminę E z pokarmem. Produkty, w których naturalnie występuje witamina E, to:

- produkty roślinne, szczególnie orzechy włoskie oraz migdały,

- pełnoziarniste produkty zbożowe,

- nasiona słonecznika, sezam, zarodki pszenicy, pestki winogron,

- awokado,

- botwina,

- szpinak,

- szparagi,

- owoce takie jak jeżyny, maliny czy jagody. 

Ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na witaminę E?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E waha się w zależności od osoby. Przyjmuje się, że wynosi:

  • dzieci - 6 mg,
  • kobiety - 8 mg,
  • mężczyźni - 10 mg,
  • kobiety w ciąży - 12 mg,
  • kobiety karmiące piersią - 14 mg,
  • osób w podeszłym wieku - 20- 50 mg.

W kategorii: SUPLEMENTACJA

Zostaw komentarz

Kod