Witamina D3 + K2 MK-7 – siła dwóch witamin dla zdrowych kości

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina D3 + K2 MK-7 – siła dwóch witamin dla zdrowych kości

14500 Views

Witamina D3 + K2 razem czy osobno

Wiele osób zdaje sobie sprawę ze znaczenia witaminy D3 dla naszego zdrowia. Na szczęście coraz częściej mówi się też o połączeniu witamina D3 + K2MK7. Dlaczego? Te dwie witaminy mają na siebie ogromny wpływ i działając w triadzie z wapniem stanowią podstawę dla zdrowych kości. Ważna jest tutaj nie tylko ich ilość, ale też zachowanie między nimi odpowiedniej proporcji.

Spis treści:

Zobacz też: Czym jest witamina D3? Poznaj jej prawidłowe dawkowanie.

Witamina D3 + K2MK7 – synergia działania

K2 oraz witamina D3 pełnią w organizmie człowieka liczne funkcje. Witamina D3 jest ważna m.in. dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, reguluje działanie różnych minerałów, w tym wapnia, wpływa na wydzielanie insuliny, kondycję skóry czy ciśnienie krwi. Witamina K2 z kolei kierunkuje działanie wapnia i witaminy D, reguluje procesy krzepnięcia i zapobiega odkładaniu wapnia w tkankach miękkich i tętnicach. Żadna z tych witamin nie może prawidłowo działać bez tej drugiej. Są one komplementarne. Szczególne znaczenie ma tutaj właściwa proporcja między nimi, stąd też coraz częściej mówi się o duecie witamina D3 + K2MK7. Trzeba jednak pamiętać, że zarówno niedobór, jak i nadmiar każdej z nich może mieć niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.

Kiedy dostarczamy organizmowi duże ilości witaminy D, jednocześnie wzrasta też zapotrzebowanie na witaminę K, ponieważ nasz organizm zaczyna wtedy wytwarzać białko od niej zależne. Ponadto witamina D3 wspomaga wchłanianie wapnia w jelitach, jednak nie ma dużego wpływu na to, gdzie on trafi. To czy wapń zostanie wykorzystany do budowy kości, zależy już od witaminy K. Jak widać więc sama witamina D to za mało.

Źródła witaminy D3 i K2

Odpowiedni poziom i proporcja między zawartością witaminy D3 i witaminy K2 w naszym organizmie ma istotny wpływ m.in. na zdrowie kości. Jak zatem dostarczyć sobie tych składników? Najlepiej jest oczywiście zadbać o prawidłowo zbilansowaną dietę. Jeśli jednak jest to niemożliwe lub z jakichś powodów mamy zwiększone zapotrzebowanie na te witaminy, warto rozważyć ich suplementację.

Źródła witaminy D3:

  • ryby, np. węgorz, śledź, dziki łosoś, tuńczyk, makrela,
  • żółtko jaja,
  • masło,
  • ser żółty,
  • tran.

Źródła witaminy K2:

  • przetwory mleczne – sery długo dojrzewające, kefir, masło,
  • żółtko jaja,
  • wątróbka gęsia,
  • mięso zwierząt karmionych trawą,
  • natto –potrawa ze sfermentowanej soi.

Jak witaminy D3 i K2 wpływają na zdrowie kości

Wiele osób zastanawia się jak wzmocnić kości. Niektórzy zażywają w tym celu preparaty zawierające wapń, jednak sam wapń nie wystarczy. To witamina D3 + K2MK7 dopełnia jego działanie. Witaminy te mają duży wpływ na nasze zdrowie, a w połączeniu w szczególny sposób wpływają na zdrowie kości. To one we współpracy z wapniem i żelazem w znacznym stopniu gwarantują ich dobrostan.

Jak wzmocnić kości? – co dają nam poszczególne związki:

  • Wapń. Odpowiada za mineralizację kości i zębów. Jest ich podstawowym materiałem budulcowym (wapń i fosfor stanowią 90% masy kości u osób dorosłych).
  • Witamina D3. Bierze udział w absorpcji (wchłanianiu) wapnia i fosforu z układu pokarmowego. Jest też składnikiem pośredniczącym w procesach powstawania komórek kostnych.
  • Witamina K2. Jest obecna w kościach i chrząstkach, pełniąc istotną rolę w profilaktyce osteoporozy. Sprzyja mineralizacji tkanki kostnej, ponieważ kierunkuje działanie wapnia na kości, zapobiegając jednocześnie jego odkładaniu się w tkankach miękkich. Aktywuje ona osteokalcynę, wpływając na zmianę białek uczestniczących w mineralizacji kości.
  • Magnez. Zwiększa wykorzystanie witaminy D, uwrażliwiając na nią tkanki. Bierze także udział w przemianach związanych z wapniem.

Jak widać dla zdrowia kości ważna jest równowaga różnych związków w naszym organizmie. Szczególne znaczenie ma tu harmonia miedzy witaminą D3, witaminą K2, wapniem i magnezem. Te cztery składniki współdziałając ze sobą i wywierając na siebie wzajemny wpływ, zapewniają zdrowie kości i ich właściwą mineralizację.

Dla zdrowych kości, oprócz wapnia, istotne znaczenie ma duet witamina D3 +K2MK7 przy wsparciu magnezu. Witamina D3 oprócz pozytywnego wpływu na odporność czy poziom insuliny we krwi, odpowiada za wchłanianie wapnia w jelitach, który jest ważnym składnikiem kości. Z kolei witamina K2 ma za zadanie ukierunkować jego działanie, by został wykorzystany do budowy kości. Pozwala ona tym samym zapobiegać odkładaniu wapnia w tkankach miękkich i zwapnieniu naczyń krwionośnych.

W kategorii: ZDROWIE, ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod