Acerola - właściwości, przeciwwskazania.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Jakie właściwości ma acerola i na co pomaga?

93 Views

Zainteresowanie acerolą jako bogatym, naturalnym źródłem witaminy C jest obecnie ogromne. Trudno się dziwić. Miąższ tych małych, niepozornych owoców zawiera jej naprawdę bardzo dużo. W artykule prezentujemy zbiór najistotniejszych informacji dotyczących właściwości aceroli. Warto przeczytać!

Acerola – co to?

Acerola, (łac. Malpighia glabra L.) jest rośliną o charakterze wiecznie zielonego krzewu. Jej ojczyzną są regiony Ameryki Łacińskiej oraz Wysp Kanaryjskich. Acerola słynie z niezwykle cennych owoców. To niewielkich rozmiarów czerwone „kuleczki”, bardzo często określane mianem wiśni z Barbadosu, których wnętrze skrywa ogromne ilości witaminy C.  

Acerola – właściwości

Prozdrowotne właściwości aceroli są ściśle związane z wysoką zawartością kwasu askorbinowego, czyli wspomnianej witaminy C. Aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na ten związek, wystarczy zjeść 3 owoce wiśni z Barbadosu. Ponieważ wiadomo, że witamina C jest związkiem o silnym działaniu przeciwutleniającym, lecznicze właściwości aceroli są od dawna dyskutowane z naciskiem na właśnie ten kierunek działania. 

Acerola -  na co pomaga?

Odpowiedzmy zatem na pytanie: na co pomaga acerola? Przede wszystkim wspiera odporność. Jej stosowanie w okresie jesienno-zimowym stanowi doskonałą i co najważniejsze naturalną alternatywę dla syntetycznych preparatów witaminy C dostępnych w aptekach. Skuteczność aceroli w terapii niedoboru witaminy C została potwierdzona badaniami klinicznymi. Rekomenduje się ją m.in. w przebiegu popularnych infekcji sezonowych, m.in. w przeziębieniu. 

Stosowanie preparatów aceroli sprzyja profilaktyce. Wysoka zawartość związków antyoksydacyjnych (poza witaminą C w owocach aceroli występują także związki polifenolowe, np. antocyjany) wpływa ochronnie na komórki organizmu, zapobiegając rozwojowi stresu oksydacyjnego. Jak wiadomo jest to bardzo istotny czynnik w rozwoju stanów zapalnych, a także poważniejszych schorzeń, m.in. chorób nowotworowych czy schorzeń cywilizacyjnych (otyłość, nadciśnienie, cukrzyca typu II).  

Acerola – jak stosować?

Skoro wiadomo już co to jest acerola i na co pomaga, warto przybliżyć informacje związane ze sposobem jej stosowania. Najpopularniejszą i jednocześnie najprostszą w użyciu formę stanowią suplementy diety. Na rynku dostępna jest m.in. acerola w proszku oraz acerola w tabletkach, najczęściej do ssania. Niekiedy stanowi ona także jeden ze składników złożonych preparatów, które mają postać multiwitaminy

Poza tym do dyspozycji mamy także sok z aceroli. Nie dla wszystkich jednak acerola do picia to atrakcyjny sposób na jej suplementowanie, głównie z uwagi na bardzo kwaśny smak. Warto jednak pamiętać, że soki z niej pozyskiwane zaleca się spożywać w odpowiednim rozcieńczeniu. Bardzo często acerolę dodaje się także do słodkich dżemów lub konfitur. 

Acerola - dawkowanie

To, ile aceroli dziennie warto suplementować, zależne jest od zapotrzebowania na witaminę C (m.in. wiek i płeć). Przyjmując środki zawierające jej wyciągi należy kierować się przede wszystkim ulotką i instrukcjami producenta. Nie ma oficjalnych wytycznych dotyczących dawkowania aceroli. Może być ona stosowana zarówno przez dzieci jak i dorosłych. 

Acerola – przeciwwskazania

Regularne zażywanie aceroli uznaje się powszechnie za bezpieczne. Zasadniczo brak przeciwwskazań co do jej przyjmowania. Należy jedynie pamiętać o nieprzekraczaniu dziennej rekomendowanej dawki witaminy C, która w przypadku osób dorosłych wynosi 2000 mg na dzień. 

Acerola - skutki uboczne

Dane literaturowe nie podają, aby zażywanie aceroli w tabletkach lub aceroli w proszku niosło za sobą jakiekolwiek skutki uboczne. Oczywiście należy pamiętać, że przy jednoczesnym stosowaniu suplementów diety i leków, zawsze istnieje potencjalne ryzyko wystąpienia działań niepożądanych. 

Acerola dla dzieci

Stosowanie wyciągów „wiśni Barbadosu” to także dobry sposób na zaspokojenie potrzeb organizmu na witaminę C u najmłodszych. Acerola dla dzieci polecana jest w szczególności, gdy nadchodzi jesień i zima, choć można stosować ją przez cały rok. W zależności od preferencji dziecka, warto wybrać jeden z poniższych rodzajów preparatów:

  • acerola do ssania dla dzieci;
  • acerola w proszku dla dzieci;
  • acerola syrop dla dzieci;

Informacja na temat tego jak stosować acerolę u najmłodszych, zamieszczona jest zwykle na opakowaniu danego suplementu. 

Acerola w ciąży

Acerola w ciąży może być bezpiecznie stosowana w zalecanych dawkach. Witamina C jest niezbędna zarówno przyszłej matce jak i rozwijającemu się dziecku. Dlatego też zapotrzebowanie na kwas askorbinowy w okresie ciąży wzrasta. 

Bibliografia:

  1. Cieślik A, Gębusia A. Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych. Postępy Fitoterapii 2012;2:93-99.
  2. Majewski J, Orylski M, Całkosiński A, Majewski A. Acerola – tropikalny owoc z ogromną dawką witaminy C. Med Rodz 2018;21(2A):32-35.
  3. Prakash A, Baskaran R. Acerola, an untapped functional superfruit: a review on latest frontiers. J Food Sci Technol. 2018;55(9):3373-3384.
  4. Takino Y, Aoki H, Kondo Y, Ishigami A. Acerola (Malpighia emarginata DC.) Promotes Ascorbic Acid Uptake into Human Intestinal Caco-2 Cells via Enhancing the Gene Expression of Sodium-Dependent Vitamin C Transporter 1. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2020;66(4):296-299.
  5. Uchida E., Kondo Y., Amano A i wsp. Absorption and excretion of ascorbic acid alone and in acerola (Malpighia emarginata) juice: comparison in healthy Japanese subjects. Biological & pharmaceutical bulletin 2011;34(11):1744–1747.
W kategorii: SUPLEMENTACJA, ZDROWIE