Otyłość brzuszna - jakie ćwiczenia wykonywać?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Jakie ćwiczenia wykonywać przy otyłości brzusznej?

556 Views

Otyłość brzuszna uznawana jest za najniebezpieczniejszy rodzaj otyłości. Odkładanie się tkanki tłuszczowej wokół narządów wewnętrznych jamy brzusznej, znacząco zwiększa ryzyko rozwoju innych poważnych schorzeń. W szczególności chodzi tutaj o choroby cywilizacyjne, w tym zespół metaboliczny. Czy istnieje zatem skuteczny sposób na otyłość brzuszną? Jakie ćwiczenia będą w jej przypadku szczególnie pomocne?

Otyłość brzuszna u kobiet

Nadmiar tkanki tłuszczowej, odkładający się w obrębie brzucha dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Otyłość brzuszna kobiet, według różnych wskaźników, pojawia się wówczas, gdy:

  • obwód talii przekracza wartość 80 cm;
  • stosunek obwodu do talii, czyli tzw, waist-hip ratio (WHR) jest wyższy niż 0,8. 

Przyczyn otyłości typu jabłko u kobiet może być mnóstwo . Z jednej strony wpływ na jej rozwój w bardzo wielu przypadkach ma nieprawidłowa dieta, ale to nie jedyny możliwy winowajca. Choroby takie jakie: niedoczynność tarczycy, hiperkortyzolemia, zespół Cushinga, hiperprolaktynemia, czy też zespół policystycznych jajników mogą stanowić przyczynę odkładania się tłuszczu na brzuchu. Co więcej, płeć żeńska predysponowana jest także do nasilonego odkładania się tkanki tłuszczowej w przebiegu naturalnie zachodzących procesów jak np. menopauza. 

Jak zatem widać, w przypadku kobiet najczęściej występuje więc zależność: otyłość brzuszna a przyczyny hormonalne. Sporo pań cierpi na charakterystycznie zaokrąglony brzuch w przebiegu insulinooporności, czyli zmniejszonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Po ciąży otyłość brzuszna jest też dość typowa. Nie jest to jednak wyłącznie wynik przytycia. Początkowo za zmiany w wyglądzie brzucha odpowiada także rozciągnięcie jego powłok. Jeśli po kilku miesiącach od porodu, brzuch pozostaje nienaturalnie powiększony, warto skonsultować się z lekarzem i wykluczyć ewentualne dolegliwości, które mogły rozwinąć się w trakcie ciąży jak np. wspomniana już insulinooporność czy niedoczynność tarczycy. 

Konsekwencją nieleczonej otyłości brzusznej u kobiet może być nie tylko pogorszone samopoczucie. Okazuje się, że jej wpływ na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu bywa znacznie poważniejszy. Zaburzenia cyklu miesiączkowego, obniżona płodność czy wzrost ryzyka wystąpienia niektórych nowotworów kobiecych, to jedne z częściej wymienianych możliwych skutków otyłości wśród pań. 

Otyłość brzuszna u mężczyzn

O otyłości brzusznej u mężczyzn mówimy wówczas, gdy wartość WHR przekracza  0,9. Oczywiście, podobnie jak w przypadku kobiet, może mieć ona podłoże chorobowe i bywa wynikiem rozmaitych zaburzeń. Z drugiej jednak strony wydaje się, że znacznie częściej niż u kobiet odkładanie się tkanki tłuszczowej na brzuchu spowodowane jest niewłaściwą dietą, a także nadużywaniem alkoholu. Charakterystyczna otyłość brzuszna u mężczyzn pojawia się m.in. przy regularnym spożywaniu piwa. Stąd też potoczna nazwa „brzuch piwny”.  

Gdy leczenie otyłości u mężczyzn nie jest podejmowane latami, znacząco wzrasta ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, w tym miażdżycy oraz nadciśnienia. Są oni także bardziej niż mężczyźni szczupli predysponowani do zachorowania na nowotwory prostaty czy jelita grubego. 

Otyłość brzuszna u dzieci

Otyłość brzuszna u dzieci, która rozwija się na wczesnym etapie dzieciństwa, jest coraz częściej obserwowana. Niestety stanowi bardzo duże zagrożenia dla zdrowia, w szczególności na późniejszych etapach życia. Konsekwencją dziecięcej otyłości brzusznej w wieku dorosłym bywają takie dolegliwości jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2, dyslipidemia, choroba niedokrwienna serca oraz zespół metaboliczny. Alarmujący stan pojawia się wówczas gdy wartość wskaźnika WHR u dziecka wynosi 0,5, czyli wówczas gdy obwód talii jest większy od połowy wysokości ciała. 

A zatem jak odchudzić dziecko, jeśli problemem jest otyłość brzuszna? Najlepiej zasięgnąć porady wykwalifikowanego dietetyka, specjalizującego się w opracowywaniu planów żywieniowych dla najmłodszych. Warto także skonsultować się z lekarzem endokrynologiem, który może zalecić m.in. badania tarczycy. Poza tym, należy zachęcać dziecko do regularnej aktywności fizycznej oraz przebywania na świeżym powietrzu.

Otyłość brzuszna ćwiczenia

Wbrew pozorom odchudzanie z brzucha nie należy do najłatwiejszych. Nie ma jednak rzeczy niemożliwych!. Ćwiczenia na otyłość brzuszną wcale nie muszą być forsowne i obciążające dla stawów. To bardzo ważne w przypadku osób o ograniczonej ruchomości, która często obserwowana jest m.in. w przebiegu otyłości olbrzymiej. Jeśli poszukujesz sposobu na to jak zwalczyć otyłość brzuszną, zacznij powoli i stopniowo zwiększaj czas trwania oraz intensywność ćwiczeń.

Na początek wystarczą regularne, codzienne spacery, np. po ok. 5000 kroków, które z czasem będą zwiększane do zalecanego progu 10 tysięcy kroków na dzień. Pomóc też może oczywiście regularne bieganie. Otyłość brzuszna, tak jak każda inna wymaga bowiem nieustannej pracy nad wyrabianiem, a co najważniejsze długofalowym utrzymywaniem; właściwych nawyków, także tych związanych z aktywnością fizyczną. 

Do wyboru mamy różne rodzaje treningów, w tym:

  • Trening siłowy - najlepiej wykonywać go pod okiem wykwalifikowanego trenera personalnego, który dobierze właściwe do naszych możliwości ćwiczenia;
  • Trening cardio – stanowi dobre rozwiązanie dla osób początkujących;
  • Trening interwałowy – dla osób o wysokim stopniu zaawansowania

Jeśli nie mamy czasu na wyjścia do siłowni, z powodzeniem możemy ćwiczyć także w domu. Przy otyłości brzusznej sprawdzą się m.in. ćwiczenia bezpośrednio oddziałujące na mięśnie brzucha jak np. brzuszki ze skrętem do boku, ale i ćwiczenia wzmacniające wszystkie partie ciała, np. plank czyli inaczej popularna deska. 

Otyłość brzuszna – przyczyny

Aby wiedzieć jak leczyć otyłość brzuszną skutecznie, należy w pierwszej kolejności poznać bezpośrednią  przyczynę jej występowania. Wśród najczęstszych powodów rozwoju schorzenia wymienia się:

  • uwarunkowania genetyczne (otyłość brzuszna bardzo często ma podłoże dziedziczne);
  • zaburzenia hormonalne (m.in. niedoczynność tarczycy, hiperkortyzolemia, itp.);
  • niewłaściwy styl życia (dieta opierająca się na żywności wysoko przetworzonej, posiłkach typu fast-food, bazująca na dużej ilości tłuszczów trans i cukrów prostych);
  • nadmierny, przewlekły stres i zaburzenia emocjonalne, które bardzo często są nieświadomie „zajadane” przez chorego.
  • Stosowanie niektórych środków farmakologicznych (np. leków przeciwdepresyjnych, glikokortykosteroidów)

Bardzo często zdarza się, że otyłość brzuszna jest tylko jednym z „elementów układanki”. W połączeniu z innym dolegliwościami, jak np. hipercholesterolemia, podwyższony poziom cukru we krwi czy nadciśnienie tworzy zespół naczyń połączonych, czyli. tzw. zespół metaboliczny. 

Jak zlikwidować otyłość brzuszną? 

Jak pozbyć się otyłości brzusznej skutecznie i trwale? By uzyskać zadowalające efekty, proces spalania tkanki tłuszczowej powinien obejmować kompleksowe podejście. Poza leczeniem (jeśli jest niezbędne), należy włączyć odpowiednią dietę oraz aktywność fizyczną

Jeśli zastanawiasz się jak zwalczyć otyłość brzuszną, warto ponadto zainteresować się suplementami diety, które wspomogą działania zmierzające do spalenia nadmiaru tłuszczu z brzucha. Przydatne w tym celu mogą okazać się wybrane preparaty ziołowe, jak np. berberyna lub kurkumina. Ponieważ u osób otyłych bardzo często obserwowane są także liczne niedobory wskazane jest sięgać po witaminy i minerały, które uzupełnią ewentualne braki. W szczególności warto pamiętać o witaminie D oraz magnezie. 

Bibliografia:

  1. Nawarycz T, Ostrowska-Nawarycz L. Otyłość brzuszna u dzieci i młodzieży – doświadczenia łódzkie. Endokrynologia, Otyłość, Zaburzenia Przemiany Materii 200; 3(1):1-8.
  2. Brońćzyk-Puzoń A i wsp. Podstawowe pomiary antropometryczne i pochodne wskaźniki w poradnictwie dietetycznym – część pierwsza. Pielęgniarstwo i  Zdrowie Publiczne 2018;8(3):217–222.
  3. https://www.researchgate.net/publication/6633458_Abdominal_obesity_and_metabolic_syndrome 
W kategorii: ODCHUDZANIE