Erytrytol czy ksylitol – co lepiej wybrać?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Erytrytol czy ksylitol – co lepiej wybrać?

17834 Views

Jakie są różnice między ksylitolem a erytrolem

Coraz częściej szukamy zdrowszych i mniej kalorycznych zamienników cukru. Wśród nich są  m.in. erytrytol czy ksylitol. Ale właściwie co to jest zarówno ten ksylitol jak i erytrytol ? Jakie są ich wady i zalety?

Spis treści:

Zobacz też: Zdrowe zamienniki cukru - 10 pomysłów.

Erytrytol czy ksylitol – co to właściwie jest?

Stewia, miód, erytrytol czy ksylitol stanowią zdrowsze zamienniki cukru. Czym są te dwa ostatnie?

 Ksylitol to cukier pochodzący z drewna brzozy lub kukurydzy, a konkretnie alkohol cukrowy. Nie ma to jednak nic wspólnego „z procentami”. Jest więc to słodzik bezpieczny także dla osób uzależnionych od alkoholu. Ksylitol w przeciwieństwie do cukru nie fermentuje w przewodzie pokarmowym i jest powoli przetwarzany w organizmie.

Działanie ksylitolu:

  • Działanie antybakteryjne;
  • Redukcja wydzielania insuliny;
  • Wzrost przyswajania wapnia;
  • Wspomaganie przeciwdziałania otyłości;
  • Zwiększenie mineralizacji szkliwa zębowego;
  • Przywracanie właściwego pH jamy ustnej;
  • Przeciwdziałanie zapaleniom dziąseł;
  • Ograniczenie rozwoju drożdżaków, grzybic i pleśni w przewodzie pokarmowym.

Wady ksylitolu:

  • może powodować wzdęcia i biegunki;
  • nie jest zalecany w przypadku Zespołu jelita drażliwego (IBS).

Erytrytol, inaczej erytrol, podobnie jak ksylitol jest alkoholem cukrowym. Na skalę przemysłową produkuje się go m.in. poprzez fermentację glukozy lub hydrolizatów skrobiowych przy użyciu drożdży. Słodzik ten nie jest metabolizowany przez człowieka i zostaje wydalany wraz z moczem, przez co jest polecany także dla diabetyków. Nazywany jest on najzdrowszym cukrem świata.

Działanie erytrolu:

  • Wzmacnianie śródbłonka naczyń włosowatych;
  • brak wpływu na poziom glukozy i insuliny we krwi;
  • Ograniczenie rozwoju próchnicy;
  • Ochrona przed działaniem wolnych rodników;
  • Stanowi zdrowy zagęstnik i wzmacniacz aromatu.

Wady erytrytolu:

  • Nie odżywia mikroflory jelitowej,
  • W dużej ilości może wywoływać niepożądane reakcje ze strony układu pokarmowego – wzdęcia i biegunki.

Czym się różnią erytrytol i ksylitol?

Chociaż zarówno erytrytol, jak i ksylitol, kalorie czy indeks glikemiczny (IG) mają niższy niż cukier, różnią się w tym zakresie między sobą. Różny też jest ich poziom słodkości czy cena. Oto porównanie:

Ksylitol – kalorie: 2,4kcal/g; erytrytol: 0,2-0,4kcal/g; cukier: 4kcal/g

Ksylitol – IG: 8; erytrytol: 0; cukier: 50-60

Ksylitol – słodycz: tak samo słodki jak cukier; erytrytol – mniej słodki, ok. 60-75% słodyczy cukru

Ksylitol – cena za 1kg: ok. 30zł; erytrytol: ok. 20zł; cukier: ok. 3zł

Ksylitol – dopuszczalna dawka dobowa: 40g, choć zaleca się do 15g; erytrytol – 1g/1kg masy ciała, a jednorazowo 35g, choć inne źródła podają brak ograniczeń

Ksylitol – w nadmiarze wywołuje wzdęcia i biegunkę; erytrytol – znacznie rzadziej prowadzi do reakcji ze strony układu pokarmowego niż ksylitol.

Jak widać, mimo dużego podobieństwa w opozycji do cukru, erytrol i ksylitol dość znacznie różnią się od siebie.

Co wybrać – erytrytol czy ksylitol?

Decyzja co wybrać – erytrytol czy ksylitol, należy indywidualnie do każdej osoby. Z pewnością jeśli stosujemy duże ilości cukru w diecie, lepiej sprawdzi się erytrol, ponieważ raczej nie ma konieczności pilnowania ilości jego spożywania. Pozwala on też na obniżenie progu odczuwania słodyczy w przypadku stosowania go zamiennie do cukru w stosunku 1:1. Natomiast, gdy zależy nam, aby zamiennik był tak samo słodki jak cukier, wtedy warto wybrać ksylitol. Należy jednak pamiętać, by nie przekroczyć dozwolonej dawki do spożycia. Niemniej biorąc pod uwagę kwestie zdrowotne, bezsprzecznie lepszy będzie erytrytol.

Erytrytol i ksylitol stanowią zdrowsze i mniej kaloryczne zamienniki cukru. Są polecane diabetykom, osobom otyłym, ale też każdemu, kto chce odżywiać się zdrowiej, a nie chce rezygnować ze słodkiego smaku. Różnią się jednak one między sobą. Erytrol uważa się za najzdrowszy, ma jeszcze mniej kalorii niż ksylitol i niemalże zerowy indeks glikemiczny. Jednocześnie jednak jest nieco mniej słodki. Zatem wybór erytrytol czy ksylitol jest kwestią indywidualną.

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod