Dlaczego warto jeść ryby? Jaka jest najzdrowsza ryba?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Dlaczego warto jeść ryby? Jaka jest najzdrowsza ryba?

22719 Views

Ryby - właściwości prozdrowotne

Kiedy nabieramy zdrowych nawyków żywieniowych, jedną z modyfikacji w naszej diecie powinno być wprowadzenie do niej ryb, lub zwiększenie ich ilości. Powinniśmy sięgać po nie 2-3 razy w tygodniu i rozsądnie wybierać gatunki. Ale żeby to zrobić, musimy wiedzieć, jaka jest najzdrowsza ryba. Niełatwo to stwierdzić, bo jedni z nas potrzebują kwasów tłuszczowych, a inni ich unikają, żeby zgubić zbędne kilogramy. Ten artykuł pomoże wam wybrać taki gatunek, który będzie dla was najzdrowszy.

Spis treści:

Zobacz też: Które orzechy są najzdrowsze? Sprawdź, dlaczego warto jeść orzechy

Zdrowy jak ryba

Ryby są cennym źródłem łatwo przyswajalnego białka, o wysokiej zawartości cennych aminokwasów siarkowych (metionina, cysteina) oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ten doskonały skład białkowo-lipidowy sprawia, że powszechnie uważa się je za wyjątkowo zdrowy składnik naszej diety, który w zasadzie powinno się jadać bez ograniczeń. Naukowcy zwracają jednak uwagę, że może być inaczej. Coraz częściej pojawiają się głosy, że ryb długo żyjących, takich jak tuńczyk, powinno się raczej unikać, gdyż kumulują szkodliwe dioksyny i metale ciężkie.

Podobne informacje opisał jakiś czas temu prestiżowy magazyn naukowy “Science”, ostrzegając przed jedzeniem mięsa łososi hodowlanych. Powszechne w sprzedaży łososie hodowlane są nawet bardziej zanieczyszczone niż łososie dzikie, ze względu na wysokie stężenie substancji szkodliwych w paszy. Bogactwo cennych tłuszczów w tej rybie, okazuje się jednocześnie przekleństwem, gdyż to w niej odkładają się zanieczyszczenia organiczne. 

Wyniki badań jednostek kontroli toksykologicznej sugerują jednak, że generalnie zawartość substancji niepożądanych, w rybach morskich nie jest na tyle wysoka, by mogła szkodzić naszemu zdrowiu. Analiza ryb dostępnych w polskich sklepach wykazała, że choć metale ciężkie były w ich mięsie obecne, nie odnotowano przekroczenia norm. Przy mierzonych poziomach substancji szkodliwych ich zgubny wpływ byłby widoczny, przy konsumpcji łososia w ilościach przekraczających 50 kg tygodniowo.

Niemniej jednak tłuste ryby morskie, takie jak łosoś, powinno się jeść nie częściej niż dwa, do trzech razy w tygodniu. Z ryb oceanicznych największa kumulacja metali ciężkich dotyczy drapieżników. Im dłużej żyją, tym większa koncentracja zanieczyszczeń w ich mięsie. Z tego względu nie należy zbytnio przesadzać ze spożywaniem mięsa tuńczyka.

Ryby, a omega 3

Warto przyjmowanie skoncentrowanych kwasów tłuszczowych wraz z profesjonalnymi preparatami.  Jedna kapsułka UNS OMEGA 3 zawiera aż 1000 mg najwyższej jakości oleju rybiego. Systemy zapewnienia jakości gwarantują, że każda partia, która trafia na półki sklepowe, jest analizowana, pod kątem spełnienia norm toksykologicznych. 

Nienasycone kwasy tłuszczowe mają jedną zasadniczą wadę. Szybko się utleniają, a proces ten powoduje, że stają się bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, a nawet rakotwórcze. Najpopularniejszy sposób przyrządzania ryb - smażenie panierowanych filetów musi odejść w zapomnienie. W ten sposób tracimy wartościowe kwasy omega3! Jeszcze bardziej szkodliwe jest wędzenie, które dodatkowo wprowadza szereg węglowodorów aromatycznych i katalizatorów utleniania kwasów omega 3.

Najzdrowszy sposób przyrządzania to grillowanie, gotowanie na parze albo pieczenie w temperaturze niższej niż 120o C.

Po raz kolejny dla osób wymagających dużych dawek kwasów omega 3, najlepszą alternatywą stają się suplementy. W specjalistycznym preparacie UNS OMEGA 3, zastosowano znaczny dodatek witaminy E. Ze względu na wybitne właściwości antyoksydacyjne witamina E to główny "ochroniarz" organizmu. Ta „witamina młodości” wygasza wolne rodniki i chroni kwasy tłuszczowe, zwłaszcza wielonienasycone przed utlenianiem do szkodliwych nadtlenków.

8 powodów, dlaczego warto jeść ryby

Jako że wszystkie ryby zawierają substancje odżywcze, wpływające korzystnie na nasz organizm, jedzenie ryb to dobry sposób na wspomaganie pracy wielu narządów. W jaki sposób?

  • Obniżają poziom złego cholesterolu

Ryby dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą poziom dobrego, a obniżają złego cholesterolu.

  • Wspierają prawidłowe działanie mózgu

Zawarte w nich kwasy omega-3, obok pochodzących z roślin omega-6, są bardzo ważne dla naszych procesów myślowych.

  • Prowadzą do poprawy widzenia

Są bogatym źródłem witaminy A, która przekształca się taki sposób, że tworzy rodopsynę, odpowiedzialną za widzenie w przyćmionym świetle.

  • Wzmacniają zęby i kości

Dostarczają witaminy D, która jest budulcem w układzie szkieletowym.

  • Działają przeciwnowotworowo

Witaminy A i E są naturalnymi antyoksydantami, dzięki czemu sprawdzają się w profilaktyce i leczeniu chorób onkologicznych.

  • Dostarczają aminokwasów egzogennych

Jest 8 aminokwasów, których nie tworzy ludzki organizm i musi je pozyskiwać z produktów odzwierzęcych. Ryby są o tyle dobre, że nie podnoszą przy tym cholesterolu.

  • Wspierają pracę tarczycy

Ryby morskie dostarczają jodu, niezbędnego do funkcjonowania tego narządu.

  • Działają korzystnie na układ krwionośny

Nienasycone kwasy tłuszczowe zapobiegają nadciśnieniu i regulują krążenie krwi. Ponadto jedząc ryby pozyskujemy żelazo, które jest składnikiem hemoglobiny.

Najzdrowsza ryba: Różnice między gatunkami

Wiedząc, dlaczego warto jeść ryby, dobrze też zastanowić się nad wyborem konkretnych rodzajów. Jedne warto jeść przy odchudzaniu, inne kiedy mamy niedobory. Często wybierany mintaj wartości odżywcze ma znikome, ale to nie znaczy, że jest niewskazany. Jak to jest z różnymi gatunkami?

  • Łosoś

Jest jedną z najbardziej popularnych ryb. Żyje w morzu, dlatego dostarcza jodu. Problem w tym, że żeby przetrwać, drapieżnik ten gromadzi zapasy tłuszczu, które razem z nim zjadamy, przez co odradza się wybieranie go osobom dążącym do zgubienia zbędnych kilogramów. Nie da się jednak zaprzeczyć, że łosoś wartości odżywcze zawiera w dużej ilości. Szczególnie kwasy omega-3, pełnowartościowe białko, witaminy B6, B12 i D oraz selen.

  • Mintaj

To ryba o chudym, kruchym, białym mięsie, dlatego tak chętnie ją wybieramy. W 100 g zawiera jedynie 0,4 g tłuszczu. Niestety, z tego powodu mintaj wartości odżywcze ma znikome pod kątem dostarczania zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dostarcza za to białek, fosforu, selenu i potasu, dzięki czemu wpływa korzystnie na układ nerwowy.

  • Sandacz

Z ryb słodkowodnych, ta ma chyba najsmaczniejsze, białe mięso, a niską zawartością tłuszczu dorównuje dorszowi. Przy czym sandacz i łosoś wartości odżywcze mają podobne pod kątem dostarczania dużych ilości selenu oraz witamin D i B12, więc spokojnie można je spożywać bez przybierania na wadze. Sandacz jest także źródłem białek.

Nie każdy wie, dlaczego warto jeść ryby, podczas gdy mnogość powodów sprawia, że zaleca się je wkomponować w dietę 2-3 razy w tygodniu. Dostarczają białek, zdrowych tłuszczów nienasyconych (w tym kwasów omega-3), witamin A, D, z grupy B i minerałów, dzięki czemu wspierają pracę wszystkich naszych narządów. Wspomagają prawidłowe widzenie, funkcjonowanie tarczycy czy wzmacniają układ szkieletowy. A najzdrowsza ryba to ta, która dostarcza nam potrzebnych substancji, czyli dla każdego inna, w zależności od potrzeb.

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod