Zakwasy po ćwiczeniach - dlaczego powstają? Domowe sposoby na zakwasy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Zakwasy po ćwiczeniach - dlaczego powstają? Domowe sposoby na zakwasy

14543 Views

Jak poradzić sobie z zakwasami po treningu?

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z konieczności wykonywania codziennych treningów w celu utrzymania zdrowego krążenia i smukłej sylwetki. Kiedy jednak zaczyna się bez odpowiedniego przygotowania, można doprowadzić się do stanu, w którym powstają zakwasy po ćwiczeniach. Co na zakwasy się sprawdzić? Zobacz!

Spis treści:

Zobacz też: Jak zacząć biegać? 12 rad dla początkującego biegacza

Dlaczego powstają zakwasy po ćwiczeniach?

W wyniku długotrwałego wysiłku mięśniom brakuje tlenu do spalania glukozy i zaczynają pozyskiwać energię w procesach beztlenowych. Jednym z produktów przemiany materii jest wtedy kwas mlekowy. W tym, że usztywnia on włókna mięśniowe, naukowcy doszukiwali się przyczyn bólu na drugi dzień po treningu, stąd nazwali tę przypadłość zakwasami. Okazuje się jednak, że winne są mikrouszkodzenia mięśni. Ich przyczyny to:

  • Niedobór aktywności

Im rzadziej uprawiasz sport, tym większa szansa, że będzie bolało. Nieprzyzwyczajone do wysiłku mięśnie łatwiej ulegają urazom, stąd regularne treningi to sposób na zakwasy.

  • Brak rozgrzewki

Po prostu nie można zaczynać z tak zwanej grubej rury. Poświęć nieco czasu na rozgrzewkę, by organizm oswoił się z perspektywą fizycznej aktywności. Zgodnie z nazwą, podnosi ona temperaturę ciała, co z kolei zwiększa elastyczność mięśni i tym samym chroni je przed uszkodzeniami.

  • Błędy w planowaniu

Należy zaczynać od prostych ćwiczeń i stopniowo przechodzić do bardziej zaawansowanych. Zwodniczy jest wysoki poziom energii, z jakim przygotowujesz się na trening. Jeśli dasz się ponieść tej sile motywacji i entuzjazmu, biorąc na cel zbyt duże tempo, dystanse czy ciężary, to prawdopodobnie nie obędzie się bez bolesnych konsekwencji.

  • Niewłaściwa dieta

Błędy żywieniowe to coś, co na zakwasy działa jak lep na muchy. Odpowiednia ilość białka do budowy mięśni i wody do ich prawidłowej pracy to podstawowe potrzeby. Warto się też wzmocnić organizm witaminą C.

Zakwasy po ćwiczeniach - co robić?

Kiedy już nie zastosujesz się do zasad profilaktyki lub mimo nich mięśnie cię rozbolały, warto sięgnąć po te sposoby na zakwasy:

  • Relaksująca kąpiel

Rozluźnienie mięśni pozwala uśmierzyć ból i przyspiesza procesy regeneracji.

  • Prysznic naprzemienny

To również domowy sposób na zakwasy. Chodzi o to, by polewać się na przemian zimną i gorącą wodą. Oczywiście, uważając, by się nie poparzyć.

  • Sauna

Jest bardzo skuteczna, ale też nie dla każdego z uwagi na swoją cenę i przeciwwskazania, chociażby przy chorobach sercowych.

  • Pływanie

Mimo że wymaga wysiłku mięśni, to jednak przebywanie w wodzie przyczynia się też do ich relaksu.

  • Jacuzzi

To najlepszy sposób na zakwasy dla początkujących pływaków, bo z reguły basen z bąbelkami znajduje się na terenie tego samego obiektu, w którym odbywał się trening.

  • Masaż

Nie tylko profesjonaliści, ale również bliskie osoby mogą rozmasować twoje zakwasy po ćwiczeniach, zwyczajnie je rozgrzewając.

  • Sok z wiśni

Dostarcza witaminy C i przeciwutleniaczy, które nie tylko wspomagają regenerację, lecz także uśmierzają ból, lecząc stan zapalny.

  • Ocet

Nie jest może najprzyjemniejszym dla węchu, jak chodzi o domowe sposoby na zakwasy, ale wcieranie octu zdecydowanie pomaga w rozluźnieniu mięśni. Zakwasy po ćwiczeniach to problem, dotykający zarówno osoby, które dopiero zaczynają ćwiczyć, jak i tych, którzy zmieniają trenowaną partię mięśni. Dochodzi do nich wskutek mikrouszkodzeń, wynikających z braku rozgrzewki czy niewłaściwej diety. Istnieją różne przyczyny bólu dzień po treningu, ale nie powoduje go bezpośrednio, wbrew wcześniejszym ustaleniom naukowców, kwas mlekowy. Na szczęście można sobie z nim radzić dzięki różnego rodzaju technikom rozluźniający

W kategorii: ODCHUDZANIE

Zostaw komentarz

Kod