Witamina D - niedobór, nadmiar, źródła

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina D - niedobór, nadmiar, źródła

16295 Views

Witamina D3 czyli witamina słońca

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzeba wielu substancji. Jedną z nich jest witamina D3, która odpowiada za mocne zęby, kości, mięśnie i układ immunologiczny. Z tego względu warto jej sobie dostarczać w okresach jesienno-zimowych, gdy spada jej produkcja, wymagająca działania promieni słonecznych na powierzchnię skóry. Czym grozi nieprzestrzeganie tego? Jaka jest norma witaminy D3? Jak uzupełnić jej braki?

Spis treści:

Zobacz też: Witamina D - w jakich dawkach przyjmować?

Czym się objawia witamina D3 niedobór i jak go zauważyć?

To pierwsze objawy zawsze wskazują na to, że coś nam dolega. Są one widocznymi oznakami tego, przez co przechodzi nasz organizm. Jak to jest w przypadku niedoboru witaminy D3?

  • Osteoporoza. Jest ona budulcem kości, a także reguluje gospodarkę wchodzących w ich skład wapnia i fosforu, stąd jej braki prowadzą do zmniejszenia ich gęstości, czyli osteoporozy.
  • Krzywica. Jest objawem, związanym z układem szkieletowym, który zwykle występuje u dzieci.
  • Częste złamania. Są logicznym skutkiem osłabienia kości.
  • Zwyrodnienia układu szkieletowego. Powstają w wyniku gromadzenia się w nim substancji, które zwykle tam nie występują lub powinny występować w mniejszej ilości. Wszystko przez to, że witamina D3 nie zajmuje swojego miejsca wewnątrz tkanki.
  • Choroby przyzębia. D3 może być wykorzystywana w leczeniu próchnicy, lecz analogicznie jej niedobór powoduje problemy w utrzymaniu zdrowych zębów i dziąseł.
  • Bóle mięśni. Jest niezbędna do ich prawidłowej pracy.
  • Bezsenność. Badania wykazały, że niedobór witaminy D3  wywołuje zaburzenia snu, w dalszej perspektywie prowadząc do całkowitej bezsenności.
  • Pieczenie w jamie ustnej. Nie tylko zęby cierpią na jej braku, ale również błona śluzowa w układzie pokarmowym.

Witamina D3 nadmiar - objawy

Witaminę D3 również da się przedawkować. Występują wtedy takie objawy, jak:

  • Brak apetytu. Kiedy organizm ma czegoś w komórkach zbyt dużo, to nie zgłasza zapotrzebowania na pokarm - źródło kolejnej dawki substancji.
  • Osłabienie. Nadmiar witaminy D3 będzie powodował jego osłabienie układu ruchu w związku z brakiem bio-chemicznej równowagi.
  • Zaburzenie funkcji nerek. Ich rolą jest filtrowanie krwi w celu usunięcia zbędnych produktów, w tym nadwyżek substancji odżywczych, jednak przestają działać prawidłowo, gdy mają za dużo pracy.

Źródła witaminy D3 w pożywieniu

Trudniej nimi regulować dawkę niż suplementami diety, lecz przy okazji dostarczają innych, cennych substancji. Dlatego warto wiedzieć, co to za produkty. Witamina D3, w czym jest, to między innymi:

  • Szpinak. Można go jeść na surowo w sałatce lub dodawać do smoothie, żeby nie stracił swoich wartości.
  • Łosoś. Najlepiej spożywać go w postaci sushi, które jednak nie należy do najtańszych produktów, więc nie każdy może sobie pozwolić na to, by wprowadzić je do swojej diety.
  • Węgorz. Kiedy w grę wchodzi witamina D3 - w czym jest jej najwięcej - mowa o węgorzu. Zawiera aż 1200 IU w 100 g wagi.

W przypadku wszystkich produktów, które mają nam dostarczyć witaminy D3 należy  pamiętać, że substancja ta nie jest odporna na działanie wysokiej temperatury. Stąd na przykład sushi jest bardziej zalecane niż łosoś pieczony.

Witamina D3 niedobór uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie głównie układu szkieletowego, ale też mięśni i systemu odporności. W słoneczne dni, gdy chodzisz w krótkim rękawku, organizm jest w stanie sam ją wytworzyć, ale w okresach jesienno-zimowych wymaga suplementacji - czy to w kapsułkach, czy z pokarmu, np. łososia lub szpinaku. W formie leku podaje się ją na krzywicę, osteoporozę i próchnicę zębów.

W kategorii: ZDROWIE, ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod