Witamina B6 - właściwości i występowanie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina B6 - właściwości i występowanie

17831 Views

Witamina B6 - właściwości, działanie, zastosowanie, występowanie

Większość witamin z grupy B wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, który jest z nich wszystkich nadrzędnym. Stąd tak ważna jest znajomość źródeł tych witamina, by nie dopuszczać do niedoborów. Gdzie występuje witamina B6? Na co wpływa korzystnie i czym grożą jej braki?

Spis treści:

Zobacz też: Witamina B6 - nadmiar, niedobór pirodyksyny

Właściwości witaminy B6?

Witamina B6 (pirydoksyna) to witamina rozpuszczalna w wodzie, która wchłania się z przewodu pokarmowego. Witamina B6 pełni kluczową funkcję w organizmie człowieka. Właściwy poziom witaminy B6 wspiera pracę serca i pomaga utrzymać właściwe ciśnienie krwi. Oddziałuje pozytywnie na układ nerwowy. 

Witamina B6 odpowiada za kontrolę ponad 100 enzymów, odpowiedzialnych za:

  • Przemiany aminokwasów, syntezę kwasów nukleinowych i białek. Ta funkcja jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i regeneracji, bo białka są składnikiem budulcowym.
  • Przemiany źródeł energii. Kolejną z tych, jakie ma witamina B6 właściwości, jest tworzenie ATP z węglowodanów, lipidów i związków azotowych na bieżące potrzeby, jak i synteza glikogenu w ramach rezerwy.
  • Produkcję hemoglobiny. Jest to wiążący tlen składnik krwinek czerwonych, nadający im barwę i umożliwiający spełnianie swojej roli. Stąd witamina B6 jest niezbędna dla prawidłowego zaopatrzenia każdej komórki.
  • Wytwarzanie przeciwciał. To główne zadanie układu immunologicznego, który chroni organizm przed chorobami.
  • Syntezę hormonów. Chodzi głównie o serotoninę i adrenalinę, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego - jego adekwatnych reakcji, profilaktyki depresji czy nerwic.
  • Regulację stężenia cysteiny. Jej nadmiar osadza się w ścianach naczyń krwionośnych, stąd jest to ważne w profilaktyce miażdżycy.

uns witamina b6

Kup teraz: Witamina B6 w kapsułkach

Witamina B6 - występowanie

Skoro witamina B6 jest taka ważna to warto wiedzieć, jak jej sobie dostarczyć wraz z pożywieniem. A nie jest to trudne, niezależnie od diety, bo znajduje się zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych. W jakich produktach możesz znaleźć witaminę B6?

  • Kasza gryczana. Uważana w Polsce za jedną z najzdrowszych kasz, właśnie ze względu na dużą zawartość witamin.
  • Otręby pszenne. Nie każdemu smakują, ale wcale nie trzeba ich jeść na sucho. Można je wykorzystać na przykład jako dodatek do sosu czy jogurtu.
  • Indyk. Jego mięso jest nawet zdrowsze od kurczaka, który również stoi wysoko na liście źródeł, jakie ma witamina B6.
  • Wątroba wołowa. Jako narząd, magazynujący rezerwy niezbędnych substancji, dostarcza zarówno energii, jak i witamin, odpowiedzialnych za prawidłową pracę mózgu czy krzepnięcie krwi.
  • Dorsz. Jest chudszy od łososia, który również znajduje się na liście, a więc lepiej sprawdzi się u osób na diecie odchudzającej. Warto go jeść, by skorzystać z tego, jakie ma witamina B6 właściwości.
  • Pieczywo pełnoziarniste. Ma szereg witamin z grupy B, w przeciwieństwie do białego pieczywa, które dostarcza głównie pustych kalorii.
  • Niektóre warzywa. Dobrym źródłem witaminy B6 są takie warzywa, jak czerwona papryka, ziemniaki oraz warzywa liściaste np. kapusta czy szpinak.

Objawy i skutki niedoboru witaminy B6

Witamina B6 jest niezbędna do zapewnienia właściwej gospodarki enzymów  Czym więc grożą jej braki?

  • Anemią. Dochodzi do niej przez zmniejszoną produkcję hemoglobiny.
  • Spadkiem odporności. Kiedy organizm nie wytwarza przeciwciał, nie potrafi bronić się przed chorobami.
  • Zaburzeniami nastroju. Niedobór witaminy B6 utrudnia syntezę hormonów, działających w układzie nerwowym. Przez braki adrenaliny i serotoniny pojawiają się apatia, rozdrażnienie czy zaburzenia snu.
  • Chorobami skóry. Różnego rodzaju zaczerwienienia i zmiany występują wtedy, gdy brakuje białek do regeneracji naskórka.

Zobacz: Witamina B6 na opryszczkę 

Biorąc pod uwagę, jak liczne ma witamina B6 właściwości, warto zadbać o jej zalecane stężenie we krwi. Można tego dokonać, zjadając kaszę gryczaną, otręby pszenne czy mięso z indyka lub podroby. Dzięki temu dba się o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wysoki poziom odporności i zdolności regeneracji. 

Witamina B6 - dawkowanie

Nie warto popadać ze skrajności w skrajność. Nadmiar witaminy B6 nie jest pożądany i choć bardzo trudno jest przedawkować pirydoksynę, do nadmiaru witaminy B6 nie należy dążyć w myśl powiedzenia "Co za dużo, to niezdrowo". Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 jest niewysokie i już jedna kapsułka dziennie może nam je dostarczyć. Poniższa lista prezentuje dokładne zalecane dzienne spożycie (RDA) na witaminę B6:

  • Dzieci od 1 do 3 roku życia - 0,5 mg,
  • Dzieci od 4 do 6 roku życia - 0,6 mg,
  • Dzieci od 7 do 9 roku życia - 1 mg,
  • Chłopcy od 10 do 12 roku życia - 1,2 mg,
  • Chłopcy od 13 do 18 roku życia - 1,3 mg,
  • Dziewczęta od 10 do 18 roku życia - 1,2 mg,
  • Mężczyźni od 19 do 50 roku życia - 1,3 mg,
  • Kobiety od 19 do 50 roku życia - 1,3 mg,
  • Kobiety po 50 - 1,5 mg,
  • Kobiety w ciąży - 1,9 mg,
  • Kobiety karmiące piersią - 2 mg,
  • Mężczyźni po 50 roku życia - 1,7 mg. 

Źródło: Instytut Żywności i Żywienia. 

W kategorii: ZDROWIE