Witamina B6 - właściwości i występowanie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina B6 - właściwości i występowanie

16343 Views

Witamina B6 do czego jest nam potrzebna

Większość witamin z grupy B wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, który jest z nich wszystkich nadrzędnym. Stąd tak ważna jest znajomość źródeł tych witamina, by nie dopuszczać do niedoborów. Gdzie występuje witamina B6? Na co wpływa korzystnie i czym grożą jej braki?

Spis treści:

Zobacz też: Witamina B6 - nadmiar, niedobór pirodyksyny

Jakie ma witamina B6 właściwości?

Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, która wchłania się z przewodu pokarmowego. I wtedy może zacząć swoje działanie, to znaczy kontrolowanie ponad 100 enzymów, odpowiedzialnych za:

  • Przemiany aminokwasów, syntezę kwasów nukleinowych i białek. Ta funkcja jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i regeneracji, bo białka są składnikiem budulcowym.
  • Przemiany źródeł energii. Kolejną z tych, jakie ma witamina B6 właściwości, jest tworzenie ATP z węglowodanów, lipidów i związków azotowych na bieżące potrzeby, jak i synteza glikogenu w ramach rezerwy.
  • Produkcję hemoglobiny. Jest to wiążący tlen składnik krwinek czerwonych, nadający im barwę i umożliwiający spełnianie swojej roli. Stąd witamina B6 jest niezbędna dla prawidłowego zaopatrzenia każdej komórki.
  • Wytwarzanie przeciwciał. To główne zadanie układu immunologicznego, który chroni organizm przed chorobami.
  • Syntezę hormonów. Chodzi głównie o serotoninę i adrenalinę, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego - jego adekwatnych reakcji, profilaktyki depresji czy nerwic.
  • Regulację stężenia cysteiny. Jej nadmiar osadza się w ścianach naczyń krwionośnych, stąd jest to ważne w profilaktyce miażdżycy.

Kup teraz: Witamina B6 w kapsułkach

Witamina B6 - występowanie

Skoro witamina B6 jest taka ważna to warto wiedzieć, jak jej sobie dostarczyć. A nie jest to trudne, niezależnie od diety, bo znajduje się zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych. Jakie ma witamina B6 występowanie? Do jej najbogatszych źródeł należą:

  • Kasza gryczana. Uważana w Polsce za jedną z najzdrowszych kasz, właśnie ze względu na dużą zawartość witamin.
  • Otręby pszenne. Nie każdemu smakują, ale wcale nie trzeba ich jeść na sucho. Można je wykorzystać na przykład jako dodatek do sosu czy jogurtu.
  • Indyk. Jego mięso jest nawet zdrowsze od kurczaka, który również stoi wysoko na liście źródeł, jakie ma witamina B6.
  • Wątroba wołowa. Jako narząd, magazynujący rezerwy niezbędnych substancji, dostarcza zarówno energii, jak i witamin, odpowiedzialnych za prawidłową pracę mózgu czy krzepnięcie krwi.
  • Dorsz. Jest chudszy od łososia, który również znajduje się na liście, a więc lepiej sprawdzi się u osób na diecie odchudzającej. Warto go jeść, by skorzystać z tego, jakie ma witamina B6 właściwości.
  • Pieczywo pełnoziarniste. Ma szereg witamin z grupy B, w przeciwieństwie do białego pieczywa, które dostarcza głównie pustych kalorii.

Niedobór witaminy B6

Wiesz już, że jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czym więc grożą jej braki?

  • Anemią. Dochodzi do niej przez zmniejszoną produkcję hemoglobiny.
  • Spadkiem odporności. Kiedy organizm nie wytwarza przeciwciał, nie potrafi bronić się przed chorobami.
  • Zaburzeniami nastroju. Niedobór witaminy B6 utrudnia syntezę hormonów, działających w układzie nerwowym. Przez braki adrenaliny i serotoniny pojawiają się apatia, rozdrażnienie czy zaburzenia snu.
  • Chorobami skóry. Różnego rodzaju zaczerwienienia i zmiany występują wtedy, gdy brakuje białek do regeneracji naskórka.

Zobacz: Witamina B6 na opryszczkę 

Biorąc pod uwagę, jak liczne ma witamina B6 właściwości, warto zadbać o jej zalecane stężenie we krwi. Można tego dokonać, zjadając kaszę gryczaną, otręby pszenne czy mięso z indyka lub podroby. Dzięki temu dba się o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wysoki poziom odporności i zdolności regeneracji.

W kategorii: ZDROWIE

Zostaw komentarz

Kod