Witamina B5 - kwas pantotenowy: właściwości i występowanie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina B5 - kwas pantotenowy: właściwości i występowanie

18491 Views

Jaką funkcje pełni kwas pantotenowy?

Każda substancja w przyrodzie pełni istotne funkcje dla żywych organizmów, w tym również dla ludzi. Dlatego warto wiedzieć, jak działają poszczególne substancje i nie dopuszczać do ich niedoborów. Dokonać tego drugiego można świadomie tylko wtedy, gdy zna się źródła pokarmowe każdej z nich. Jakie ma witamina B5 występowanie? Na co się sprawdzi?

Spis treści:

Zobacz też: Co to jest kwas pantotenowy?

Jaki wpływ ma witamina B5?

Jak każda z jej grupy, uczestniczy w wielu procesach, zachodzących na poziomie komórkowym, które prowadzą do:

  • Syntezy koenzymu A. Kluczową z tych, jakie ma witamina B5 właściwości, jest wytwarzanie CoA, uczestniczącego w reakcjach metabolicznych. Bez nich nie zachodzi przemiana materii, a więc organizm nie pozyskuje energii.
  • Obniżenia cholesterolu. Ta cecha pozwala ustrzec się przed miażdżycą i jej konsekwencjami w postaci zawałów.
  • Zwiększenia pigmentacji włosów. Najczęściej bagatelizowaną z tych, jakie ma witamina B5 właściwości, jest przyciemnianie włosów.
  • Wytwarzania przeciwciał. Funkcją układu immunologicznego jest obrona organizmu przed czynnikami potencjalnie chorobotwórczymi. Nie może ona, jednak, zachodzić bez udziału substancji odżywczych, które wspierają produkcję odpowiednich komórek krwi.
  • Regeneracji skóry. Nie może się odbywać bez energii z procesów metabolicznych. Ta właściwość, którą wykazuje kwas pantotenowy, sprzyja też szybszemu gojeniu ran oraz leczeniu trądziku czy innych chorób dermatologicznych.
  • Witamina B5 bierze udział w syntezie hormonów steroidowych, takich jak kortyzol, testosteron, estradiol i progesteron, oraz neuroprzekaźników – serotoniny i dopaminy. Uczestniczy też w syntezie witaminy A oraz witaminy D.

Witamina B5 - występowanie w produktach wegańskich

Na diecie wegańskiej nie trzeba się martwić o niedobór witaminy B5. Zawierają ją między innymi:

  • Otręby pszenne. Zawierają nieco ponad 2 mg w 100 g produktu, co zaspokaja 40% dziennego zapotrzebowania ludzi.
  • Awokado. Dostarcza mniej niż 1,4 mg, ale za to jest zdrowym zamiennikiem masła, dającym więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Drożdże. Mają aż 14,5 mg witaminy B5, z czego zwykle wchłania się połowa w związku z wysoką temperaturą obróbki, piciem kaw i herbat, stosowaniem różnych leków czy doświadczaniem problemów żołądkowo-jelitowych. Każdy z tych czynników utrudnia przenikanie wartości odżywczych do krwi.
  • Orzechy. W nich witamina B5 stanowi średnio 1,15 miligramów ze 100 gram. Ponadto zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe, więc usprawniają pracę mózgu.

Źródła witaminy B5 w pokarmach odzwierzęcych

Niezależnie od nawyków żywieniowych, można dostarczyć sobie kwas pantotenowy. Jest on w takich produktach, jak:

  • Łosoś. Jest on o tyle dobry, że można go spożywać na surowo w formie sushi czy tataru, nie tracąc żadnych korzystnych wartości, jak również ugotować na parze, grillować, upiec czy wędzić.
  • Jaja. Najbogatszym źródłem, jakie ma witamina B5, są żółtka jaj, ponieważ dostarczają jej aż 4 mg na 100 g. Świetnie sprawdzają się też na diecie cukrzycowej, bo mają niski indeks glikemiczny.
  • Mleko i jego przetwory. Wiadomo, że wraz z obróbką termiczną, produkty tracą swoje właściwości, ale istnieją też jogurty wzbogacane witaminami. Dlatego warto czytać składy.
  • Śledzie. Zapewniają niespełna 0,9 mg, ale są w Polsce zjadane w dużej ilości. Zwłaszcza w okresie Świąt Bożego Narodzenia, jako śledź w śmietanie, który kwas pantotenowy zawiera dodatkowo z tego względu, że wykorzystany jest w przepisie produkt mleczny.

Witamina B5 przynosi organizmowi wiele korzyści, bo bez niej nie zachodzi synteza koenzymu A, niezbędnego w cyklu Krebsa przemian metabolicznych. Utrzymywana na odpowiednim poziomie, wspiera więc oddychanie komórkowe, a tym samym efektywną gospodarkę cukrów, lipidów i białek, co oznacza, że jest niezbędna do pozyskiwania energii. Ponadto przyspiesza procesy regeneracji skóry.

W kategorii: ZDROWIE

Zostaw komentarz

Kod