Jak obniżyć cholesterol - domowe sposoby leczenia

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Jak obniżyć cholesterol w sposób naturalny?

388 Views

Jak obniżyć cholesterol – to zagadnienie zaprzątające głowę bardzo wielu osób. Zaburzenia profilu lipidowego dotyczą dziś bowiem ogromnej liczby ludzi na całym świecie. Podwyższony poziom cholesterolu może natomiast nieść za sobą inne poważne konsekwencje zdrowotne, w tym znaczący wzrost ryzyka rozwoju chorób układu krążenia. Jak zatem wyregulować poziom cholesterolu? Czy istnieją naturalne sposoby, które mogą w tym pomóc? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule. 

Jak obniżyć cholesterol? 

Prosta odpowiedź na pytanie jak szybko obniżyć cholesterol nie istnieje. Działania podejmowane w tym kierunku muszą być bowiem kompleksowe. W pierwszej kolejności warto rozważyć, co jest ewentualną przyczyną takiego stanu. 

Obowiązujące normy cholesterolu zakładają, że jego stężenie we krwi nie powinno przekraczać 200mg/dl. Wskazane jest także aby cholesterol LDL (tzw. „zły cholesterol”) mieścił się w zakresie do 115mg/dl. Gdy wymienione parametry są znacząco podwyższone należy podjąć właściwe kroki. 

Choć powszechnie przyjęło się sądzić, że problem podwyższonego poziomu cholesterolu dotyczy głównie osób otyłych, nie jest to regułą. Z przypadłością tą zmagają się także osoby szczupłe. Wiele w tej kwestii zależy nie tylko od czynników środowiskowych, ale i predyspozycji genetycznych. A zatem jak obniżyć wysoki cholesterol? Warto przede wszystkim zmodyfikować dietę, wdrożyć regularną aktywność fizyczną oraz zadbać o odpowiednio dobraną suplementację. W każdym przypadku wskazana jest także konsultacja z lekarzem. 

Jak obniżyć cholesterol – domowe sposoby

Gdy pacjent poszukuje sposobów na to jak obniżyć cholesterol bez leków (i nie ma ku temu przeciwwskazań), może sięgać po stare sprawdzone sposoby, takie jak:

  • Modyfikacja diety – ma ona kluczowe znaczenie w poprawie parametrów zdrowotnych. Odpowiednio skomponowana dieta, bogata z antyoksydanty, niezbędne kwasy omega, oraz witaminy i minerały nie tylko sprzyja obniżeniu cholesterolu, ale i skutecznie wspiera odporność;
  • Aktywność fizyczna – dostosowany do możliwości, regularny wysiłek fizyczny, nawet w formie spacerów lub jazdy na rowerze, może obniżać nie tylko podwyższony poziom cholesterolu, ale i trójglicerydów;
  • Rzucenie palenia – palenie tytoniu sprzyja rozwojowi chorób układu sercowo- naczyniowego;
  • Ograniczenie spożycia alkoholu – badania naukowe potwierdzają, że zwiększone, regularne spożycie alkoholu wpływa na wzrost poziomu cholesterolu we krwi;
  • Właściwa dawka odpoczynku na co dzień. 

Co jeść aby obniżyć cholesterol?

Skoro wspomnieliśmy już o diecie przyjrzyjmy się bliżej temu, co jeść żeby obniżyć cholesterol. Za jeden ze zdrowszych modeli żywieniowych uznaje się dietę śródziemnomorską. Jej ogromną zaletą jest działanie przeciwzapalne i ograniczające ryzyko występowania schorzeń cywilizacyjnych, w tym otyłości, nadciśnienia czy cukrzycy. Podstawę żywienia, zgodnie z założeniami diety śródziemnomorskiej, stanowi odpowiednio wysokie spożycie produktów bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 oraz antyoksydanty, w tym polifenole. 

Dieta obniżająca cholesterol powinna zatem bazować na:

  • Rybach (w szczególności tłustych rybach morskich) oraz owocach morza;
  • Chudym mięsie;
  • Olejach roślinnych (w szczególności oliwa z oliwek);
  • Warzywach i owocach;
  • Orzechach;
  • Pełnoziarnistych produktach zbożowych. 

Do jadłospisu warto także włączyć przyprawy, takie jak kurkuma czy imbir oraz produkty bogate w sterole roślinne, które zmniejszają przenikanie cholesterolu z jelit do krwi. Fitosterole  obecne są m.in. w nasionach strączków, kiełkach pszenicy, pestkach dyni, a ponadto w oleju rzepakowym, sezamowym, kukurydzianym, oleju z nasion wiesiołka i nasion ogórecznika lekarskiego.

A czego nie jeść żeby obniżyć cholesterol? Przede wszystkim należy wykluczyć słodycze (cukierki, ciastka, batony), dżemy, słodkie gazowane napoje, a także żywność wysoko przetworzoną, tłustą (m.in. kiełbasy, konserwy, salceson) smażoną oraz bogatą w nasycone kwasy tłuszczowe typu trans. 

Jak naturalnie obniżyć cholesterol?

Kolejnym cennym, naturalnym sposobem na obniżenie cholesterolu jest wzbogacenie diety o odpowiednią ilość błonnika pokarmowego. Chodzi tu przede wszystkim o błonnik rozpuszczalny. Po jego spożyciu staje się on w jelitach gęstym „żelem”, co spowalnia trawienie (zmniejszony wzrost poziomu cukru we krwi) i „zatrzymuje” tłuszcze, aby nie mogły zostać w całości wchłonięte. To z kolei wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.  Źródła błonnika rozpuszczalnego obejmują płatki owsiane, fasolę, soczewicę i wiele owoców. Jego wygodną w zastosowaniu formą są ponadto suplementy diety. 

A skoro już o nich mowa, wśród innych popularnych środków dostępnych bez recepty, których regularne spożycie pozytywnie wpływa na profil lipidowy znajdują się:

  • Kurkumina;
  • Berberyna;
  • Resweratrol;
  • Pycnogenol;
  • Koenzym Q10;
  • L-karnityna;
  • Olej z czarnuszki.
  • Witaminy A i E.

Wszystkie z nich posiadają silne działanie przeciwutleniające. Zapobiegają peroksydacji lipidów, a co za tym idzie zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy. 

Poza tym, potwierdzone badaniami działanie obniżające poziom cholesterolu posiadają: BPF, czyli frakcja polifenoli z bergamoty oraz monakolina K – substancja pochodzenia naturalnego, która działa w sposób zbliżony do statyn (syntetyczne leki hipolipidemiczne). 

Jakimi ziołami obniżyć cholesterol?

Naturalnym sposobem obniżenia cholesterolu może być stosowanie wybranych surowców zielarskich. Wiele ziół jest wykorzystywanych na szeroką skalę w produkcji leków i suplementów diety sprzyjających poprawie profilu lipidowego. Jeśli więc rozważasz jak obniżyć cholesterol naturalnie, a twoje wyniki nie odbiegają jeszcze zbyt mocno od norm, śmiało możesz sięgać po zioła. 

Skuteczne w tym względzie będą m.in. środki zawierające standaryzowane wyciągi z liści karczocha lub owoców ostropestu plamistego. Ich korzystny wpływ na zdrowie dotyczy nie tylko regulacji poziomu cholesterolu, ale i właściwości ochronnych względem wątroby. 

Popularnym surowcem zielarskim, który działa hipolipidemicznie i który na co dzień wykorzystywany jest w kuchni to oczywiście czosnek. Jego działanie prozdrowotne obejmuje niezwykle szeroki zakres.  Już w starożytności surowiec ten stanowił cenne remedium na liczne dolegliwości. Czosnek oraz  jego preparaty (dostępne w aptekach i sklepach zielarskich), wzmacniają odporność, działają bakteriobójczo, grzybobójczo i wirusobójczo, a także regulują ciśnienie krwi. 

Osobom cierpiącym na hiperlipidemię bardzo często zaleca się także regularne spożywanie wyciągów z zielonej lub czerwonej herbaty. 

W sprzedaży dostępne są także liczne mieszanki ziołowe do zaparzania. Picie naparów bazujących na ziołach pozytywnie wpływających na poziom cholesterolu (np. kłącze perzu, nasiona kozieradki, liść pokrzywy, kłącze imbiru, ziele fiołka trójbarwnego, liść karczocha) może stanowić wspomaganie dla konwencjonalnej terapii przepisanej przez lekarza. Co więcej, to także jedna z metod na uzupełnienia niezbędnych składników, takich jak wybrane witaminy czy minerały

Choć cholesterol jest związkiem, który w zbyt dużych ilościach może przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, warto pamiętać że związek ten jest organizmowi niezbędny. Do jego ważnych funkcji należy udział w syntezie witaminy D, regulacja przepuszczalności i płynności błon komórkowych, ochrona włókien nerwowych (cholesterol jest jednym ze składników osłonek mielinowych) czy udział w produkcji niektórych hormonów. 

Bibliografia:

  1. Kobus G, Bachórzewska-Gajewska H, Kinalska I. Review paperLow cholesterol diet. Przegląd Kardiodiabetologiczny/Cardio-Diabetological Review. 2009:114-124.
  2. Tabas I. Cholesterol in health and disease. J. Clin. Invest. 110:583–590 (2002). doi:10.1172/JCI200216381.
  3. D. Teterycz, M. Michalak- Majewska, Karczoch zwyczajny- innowacyjny surowiec o bogatych właściwościach leczniczych, Zeszyty Problemowe Nauk Rolniczych nr 593, 2018, 87-100.
  4. P. Śliż, A. Mamcarz, Monakolina k- pierwsza statyna OTC czy nadzwyczajny suplement diety? Kardiologia w praktyce 2013;7/4(26):35-37.
  5. https://ncez.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2021/03/zalecenia-dietetycy_cdo_ncez_zaburzenia-lipidowe_2019.pdf (data wejścia: 04.11.2022)
  6. https://www.nhlbi.nih.gov/files/docs/public/heart/chol_tlc.pdf (data wejścia: 04.11.2022)
W kategorii: ZDROWIE