Dieta zgodna z grupą krwi – zasady i efekty

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Dieta zgodna z grupą krwi – zasady i efekty

13377 Views

Jak dobrać dietę do grupy krwi? 

Peter d’Adamo w latach 90-tych opracował dietę opartą na twierdzeniu, że w zależności od grupy krwi, ludzie jedne pokarmy przyjmują lepiej, a inne gorzej. Jakie są jej zasady i możliwe efekty? Dieta zgodna z grupą krwi wykazuje pewną skuteczność w odchudzaniu, jednak z czego to wynika?

Spis treści:

Zobacz też: Krew pępowinowa - jak przeprowadzć bankowanie, dlaczego warto i ile to kosztuje?

Dieta zgodna z grupą krwi – ogólne zasady i oczekiwane efekty

 W latach 90-tych Peter d’Adamo w książce „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, przedstawił teorię dotyczącą różnego sposobu przyswajania pokarmów przez człowieka w zależności od grupy krwi. Uważa, że jest to spowodowane odmiennymi reakcjami lektyn z pokarmu z każdą z nich. Choć jego dieta zgodna z grupą krwi wykazuje jakąś skuteczność w odchudzaniu, teoria ta nie została nigdy potwierdzona żadnymi badaniami naukowymi.

Według teorii d’Adamo żywność zawiera antygeny, nazywane lektynami, które mogą wzbudzać reakcje układu odpornościowego oraz antygulację krwinek czerwonych. Spożywanie lektyn niezgodnych z grupą krwi zwiększa jego zdaniem prawdopodobieństwo m.in. niszczenia krwinek w jakimś narządzie, zaburzeń pracy układu immunologicznego czy utrudnia trawienie i wchłanianie substancji odżywczych.

Dieta zgodna z grupą krwi – oczekiwane efekty:

  • uzyskanie i utrzymanie optymalnej wagi;
  • przeciwdziałanie procesom starzenia;
  • poprawa funkcjonowania układu trawiennego;
  • wzrost odporności;
  • poprawa metabolizmu;
  • przeciwdziałanie nowotworom, cukrzycy, chorobie wieńcowej czy niewydolności wątroby.

Zalecenia dietetyczne dla grupy krwi 0

Dieta dla grupy krwi 0 0 została oparta na założeniu, że osoby z tą grupą krwi częściej cierpią na nietolerancje pokarmowe, tj. celiakia czy nietolerancja laktozy, a także niedoczynność tarczycy. Mogą one też mieć większe problemy z krzepliwością krwi i wykazywać znaczną podatność na stres. Nie zmienia to jednak faktu, że posiadacze grupy krwi 0 zazwyczaj żyją stosunkowo długo.

Dieta dla grupy krwi 0:

  • eliminacja glutenu, nabiału, kukurydzy i ziemniaków;
  • ograniczenie orzechów i nasion bogatych w tłuszcze;
  • dieta wysokobiałkowa bogata w ryby i mięsa, szczególnie chude czerwone mięso;
  • spożywanie bananów, brokułów, szpinaku;
  • z olejów zalecana jest tylko oliwa z oliwek;
  • niska zawartość węglowodanów.

Co jeść a co wyeliminować przy grupie krwi A

Osoby z grupą krwi A mogą mieć większe skłonności do zatrzymywania się wody w organizmie, problemów psychicznych i trudności związanych z układem oddechowym. Prawdopodobnie posiadają też bardziej wrażliwy układ pokarmowy, który nie radzi sobie z trawieniem białka zwierzęcego, a także nabiału. Ich spożywanie może u nich prowadzić do ospałości i narastającej otyłości.

Dieta zgodna z grupą krwi A:

  • eliminacja lub znaczne ograniczenie spożycia mięsa;
  • eliminacja nabiału;
  • dieta bogata w białka roślinne, nasiona i orzechy.

Trzeba jednak pamiętać, że dieta wegańska, którą niewątpliwie jest dieta zgodna z grupą krwi A, musi być odpowiednio zbilansowana, by nie skutkowała anemią, niedoborami witaminy B12, białka, a także wapnia.

Dieta zgodna z grupą krwi B

Dieta dla grupy krwi B opiera się na założeniu, że osoby z tą grupą krwi mają najwszechstronniejszy układ pokarmowy, dobrze tolerujący np. laktozę i najsilniejszy układ odpornościowy. Badania zdają się jednak zaprzeczać tym przypuszczeniom , ponieważ najwięcej osób z grupą krwi B zamieszkuje kraje azjatyckie, gdzie też najpowszechniejsza jest nietolerancja laktozy.

Dieta dla grupy krwi B:

  • eliminacja pszenicy, kukurydzy, gryki i orzeszków ziemnych;
  • ograniczenie spożycia pomidorów, drobiu, soczewicy i krewetek;
  • zrównoważone spożycie zarówno białek roślinnych, zwierzęcych i nabiału;
  • dieta urozmaicona, ale zrównoważona.

Zalecenia osób z grupą krwi AB

Według d’Adamo osoby z grupą krwi AB łatwo przystosowują się do zmian odżywiania, ale są podatne na infekcje, mają trudności w trawieniu oraz skłonności do zakrzepów, alergii czy nowotworów.

Dieta dla grupy KRWI AB:

  • ograniczone spożycie pszenicy, kukurydzy, gryki i czerwonego mięsa;
  • dieta mieszana, wraz z nabiałem, pomidorami i zbożami;
  • eliminacja pomarańczy;
  • nieduże spożycie orzechów, pestek i roślin strączkowych.

Dieta zgodna z grupą krwi autorstwa Petera d’Adamo opiera się na założeniu, że reakcje organizmu na antygeny zawarte w żywności zależą od tego, jaką ma się grupę krwi. Skonstruował on zalecenia dietetyczne dla poszczególnych grup krwi z wyróżnieniem produktów, które należy wyeliminować oraz takich, które uważa za najkorzystniejsze dla danej grupy. Dieta ta powinna składać się z produktów zalecanych, uzupełnianych o te uznane za obojętne. Nie można jednak diety tej przyjmować bezrefleksyjnie, ponieważ eliminacja niektórych rodzajów żywności z diety może skutkować poważnymi niedoborami. Warto przed jej zastosowaniem skonsultować się z lekarzem lub dobrym dietetykiem.

W kategorii: ZDROWIE, ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod