Dieta Śródziemnomorska - zasady, opinie, efekty

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Dieta Śródziemnomorska - zasady, opinie, efekty

22166 Views

Dieta śródziemnomorska sposób na idealną sylwetkę

W poszukiwaniu recepty na długowieczność w dobrym zdrowiu, ludzie obierają różne ścieżki. Obserwują zwyczaje innych i czerpią z nich to, co najlepsze, nieraz udoskonalając wybrane metody. Ostatnio okazało się, że dieta śródziemnomorska efekty przynosi nie tylko mieszkańcom tamtych terenów, ale z powodzeniem można ją stosować w każdym innym kraju. Dlatego zyskuje na popularności.

Spis treści:

Zobacz też: Dieta dash - zasady i efekty. Co jeść?

Czym jest dieta śródziemnomorska?

Niektóre z produktów tej kuchni łatwo wymienić - z uprawami w Basenie Morza Śródziemnego od razu kojarzą się winogrona czy oliwki. Ale co jeszcze warto spożywać i w jakiej ilości? Jakie ma dieta śródziemnomorska zasady? Wychodzi na to, że jest bardzo specyficzną piramidą żywności, uwzględniającą po kolei:

  • Produkty bazowe:

Znajdują się tu owoce, warzywa, oliwa z oliwek, ryż oraz pełnoziarniste pieczywo i makarony. Powinny one stanowić część każdego głównego posiłku.

  • Codzienne dodatki:

Dieta śródziemnomorska nie może się obyć bez spożywanych każdego dnia oliwek, orzechów, nasion, aromatycznych przypraw, cebuli czy czosnku. W tej kategorii mieszczą się również niskotłuszczowe nabiały.

  • Coś do spożywania raz w tygodniu:

Nadadzą się (najlepiej tłuste) ryby, owoce morza, białe lub czerwone mięso, rośliny strączkowe, jaja czy ziemniaki.

  • Wino:

Dzięki niemu dieta śródziemnomorska opinie wśród kardiologów ma raczej przychylne, ale budzi kontrowersje wśród przeciwników alkoholu. Picie go nie jest jednak obowiązkowe.

  • Słodycze:

Powinny zostać zastąpione przez świeże warzywa i owoce. Spożywanie ciasteczek czy czekolady dopuszcza się jedynie okazjonalnie.

Kolejnym aspektem tego, jakie ma dieta śródziemnomorska zasady, jest aktywny tryb życia. To dzięki niemu mieszkańcy tamtego rejonu mogą się pochwalić dobrą kondycją, nawet w podeszłym wieku.

Korzyści zdrowotne przynosi także przygotowywanie mięsa na parze, które w krajach Basenu Morza Śródziemnego jest czymś naturalnym.

Dieta Śródziemnomorska - efekty

Mówi się, że przynosi tyle korzyści, ale jakich konkretnie? Czemu w ogóle ktoś miałby wybrać tę dietę, zamiast tradycyjnej, polskiej kuchni? W czym może  nam pomóc?

  • W trawieniu

W diecie śródziemnomorskiej zaleca się picie wina do obiadu.

  • Wzbogacaniu flory jelitowej

Wystarczy sięgnąć po fermentowany nabiał, taki jak maślanki.

  • Odchudzaniu

Jako że uwzględnia mniejsze ilości mięsa niż warzyw i odtłuszczonego nabiału, ta dieta zdecydowanie sprzyja zachowywaniu lub odzyskiwaniu smukłej sylwetki.

  • Uzupełnianiu witamin

Dojrzewające w pełnym słońcu warzywa i owoce zawierają je w dużej ilości.

  • Opóźnianiu procesów starzenia

Chociażby oliwa z oliwek dostarcza niezbędne antyoksydanty.

  • Wzmacnianiu odporności

Bogactwo witaminy C w ziołach i D w nabiale dobrze wpływa na układ immunologiczny.

  • Obniżeniu ciśnienia krwi

Wiesz już, że dieta śródziemnomorska opinie wśród kardiologów zbiera przychylne, ale nie tylko wino za tym stoi. Ryby morskie równie dobrze sprawdzają się przy nadciśnieniu.

  • Zmniejszeniu ryzyka miażdżycy, choroby wieńcowej i zawału

W piramidzie żywieniowej z tego regionu przeważają nienasycone kwasy tłuszczowe, które nie odkładają się w tętnicach, tym samym nie blokując w nich przepływu krwi. A zawał pojawia się tylko wtedy, gdy zostanie on odcięty, wskutek czego fragment mięśnia sercowego jest niedotleniony, niedożywiony i ulega martwicy.

Ta dieta przynosi wiele korzyści dla zdrowia, szczególnie jak chodzi o układ krwionośny. Obniża ciśnienie i zmniejsza ryzyko zawału. Ponadto jest korzystna ze względu na dużą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, które nie zwiększają poziomu złego cholesterolu czy też rozmiaru blaszek miażdżycowych. Generalnie sprzyja dobrej kondycji i długowieczności.

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod