Czym są probiotyki i dlaczego warto je stosować?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5

BLOG - ostatnie wpisy

Czym są probiotyki i dlaczego warto je stosować?

217 Views

Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2002 roku, probiotyki to preparaty lub produkty żywnościowe, zawierające pojedyncze lub mieszane hodowle żywych drobnoustrojów, które wykorzystują korzystny wpływ na organizm człowieka, jeżeli zostały podane w odpowiedniej ilości. 

Spis treści:

Czym są probiotyki?

Probiotyki to żywe drobnoustroje. Najczęściej probiotykami są bakterie kwasu mlekowego na przykład bakterie Lactobacillus, a także bakterie Bifidobacterium, jak również drożdże Saccharomyces boularidii. Bakterie i drożdże aby zostać uznanymi za probiotyki, muszą spełnić wiele warunków i być dokładnie przebadane, między innymi:

  • muszą być odporne na działanie kwasu żołądkowego, enzymów i żółci,
  • powinny być wyizolowane od człowieka,
  • muszą mieć zdolność ścisłego przylegania do komórek nabłonka jelit,
  • działać antagonistycznie do bakterii patogennych przewodu pokarmowego,
  • z łatwością skolonizować jelita,
  • muszą być stabilne genetycznie i mieć zdolność do wypierania drobnoustrojów chorobotwórczych z przewodu pokarmowego,
  • wykazują udokumentowany klinicznie korzystny wpływ na zdrowie człowieka. 

Na korzystne oddziaływanie bakterii wytwarzających kwas mlekowy zwrócił uwagę rosyjski mikrobiolog Ilija Miecznikow, a nazwę probiotyk wprowadzono w 1965 roku.

Jak działają probiotyki?

Działanie probiotyków, nazywanych dobrymi bakteriami, polega na regulacji pracy jelit. Głównym ich zadaniem jest odbudowa uszkodzonej mikroflory jelitowej. Eliminują substancje toksyczne z organizmu, zapobiegają zakażeniom jelitowym. Stymulują mechanizmy odpornościowe, mogą skracać czas trwania ostrej biegunki infekcyjnej, poprawiają funkcjonowanie śluzówki układu pokarmowego. 

Probiotyki łagodzą objawy nietolerancji laktozy występującej w pożywieniu, zmniejszają częstotliwość występowania alergii, szczególnie atopowego zapalenia skóry, poprawiają profil lipidowy u osób z wysokim poziomem cholesterolu, łagodzą zaparcia czynnościowe. Zwalczają bakterie Helicobacter pylori, które przyczyniają się do powstawania wrzodów żołądka, ułatwiają proces trawienia, zwiększają wchłanianie witamin i minerałów, takich jak wapń, żelazo, fosfor i innych składników odżywczych.

Są skutecznym środkiem w leczeniu biegunek po antybiotykoterapii, znajdują również zastosowanie podczas leczenia biegunek podróżnych i zakażeń wirusowych, w tym rotawirusami u niemowląt i dzieci. Mogą być także stosowane jako kuracja wspomagająca leczenie wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i łagodzeniu dolegliwości w przebiegu zespołu jelita drażliwego i chorobie Leśniowskiego- Crohna.  

Probiotyki mogą pomagać zapobiegać nowotworom oraz łagodzić negatywne skutki chemioterapii i radioterapii. Mają również zdolność syntezowania niektórych witamin z grupy B, witaminy K i kwasu foliowego, według niektórych badań obniżają częstość zachorowań na choroby górnych dróg oddechowych. Ponadto mogą wspierać odchudzanie i utrzymanie prawidłowej masy ciała. 

drazliwe jelita ibs

Zobacz interesujący artykuł: Probiotyk na IBS - właściwości, działanie, objawy

Kiedy trzeba zażywać probiotyki?

Przyjmowanie probiotyków najczęściej zaleca się podczas antybiotykoterapii i po niej, ale nie tylko. Są stosowane również w przypadku biegunek o różnym podłożu, w celu poprawy perystaltyki jelit, w przypadku różnych alergii. Probiotyki polecane są w przypadku osób cierpiących na różne schorzenia jelitowe, między innymi w przypadku wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, przeroście bakteryjnym jelita cienkiego. 

Mogą być stosowane w zapobieganiu oraz leczeniu zaparć, u chorych na celiakię, jako wsparcie w eliminowaniu substancji toksycznych z organizmu. Te dobre bakterie mogą być przyjmowane także profilaktycznie, w celu poprawy odporności układu immunologicznego, szczególnie w przypadku osób, które często zapadają na różne infekcje. Pomocniczo stosowane w nietolerancjach pokarmowych łagodzą ich objawy. 

W przebiegu zaburzeń czynnościowych przewodu pokarmowego związanymi z bólem brzucha, probiotyki skutecznie zmniejszają dolegliwości bólowe. Warto je mieć podczas wyjazdów, ponieważ zapobiegają biegunce podróżnych. 

Suplementy diety z probiotykami

Probiotyki mogą być suplementowane cały rok, nie tylko podczas leczenia antybiotykami. Skutecznie wspierają układ immunologiczny, wzmacniają barierę ochronną przed zarazkami i wirusami i zapobiegają infekcjom. 

Wiele czynników, takich jak stres, niewłaściwe odżywianie, brak snu, może prowadzić do zaburzeń flory jelitowej (dysbiozy) i przyczyniać się do odczuwania różnych dolegliwości żołądkowych, dlatego w takich sytuacjach warto sięgnąć po probiotyk. Niektóre szczepy mogą pomagać w walce z nadprogramowymi kilogramami i ułatwiać odchudzanie. 

Wpływają na zdrowie i dobrą kondycję jelit, zmniejszając ryzyko problemów żołądkowo- jelitowych. Tabletki osłonowe korzystnie wpłyną również na zdrowie intymne kobiet. Najbardziej rekomendowanym szczepem jest Bacillus coagulans MTCC 5856. 

Jakie są naturalne probiotyki

Powszechnie występujące naturalne probiotyki to głównie fermentowane produkty mleczne takie jak jogurty, kefiry, maślanki, mleko acidofilne oraz kiszonkach: kapuście i ogórkach. Występujące w nich bakterie fermentacji mlekowej korzystnie wpływają na sytuację w przewodzie pokarmowym. 

Oprócz tego warto spożywać prebiotyki, czyli żywność, która stanowi dobrą pożywkę dla szczepów bakterii uznawanych za probiotyki. Do takiej żywności należą m. in. cebula, ziemniaki, szparagi czy pszenica. 

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod