Czy warto suplementować omega-3?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Czy warto suplementować omega-3?

12277 Views

Dlaczego kwasy omega3 są tak ważne?

Wśród nienasyconych kwasów tłuszczowych, jako pierwsze wymienia się omega-3. Wpływają one korzystnie na pracę mózgu czy intelektualny rozwój dzieci, stąd tak powszechnie poleca się ich suplementowanie. Naturalnie występują w rybach i oleju. Czy to wystarczy?

Spis treści:

Zobacz też: Kwasy tłuszczowe omega-3 i ich znaczenie dla organizmu

Czym są omega-3?

Jako nienasycone kwasy tłuszczowe, mają w swoich cząsteczkach wiązania podwójne, ostatnie przy trzecim od końca atomie węgla. Dzielą się na trzy rodzaje:

  • DHA. Kwas dokozaheksaenowy ma aż 6 takich wiązań, przez co jego suplementacja zalecana jest, by poprawiać zdolności intelektualne dzieci. Można też podawać im tygodniowo co najmniej jedną porcję tłustej ryby wielkości ich dłoni. Bo właśnie w nich i algach znajduje się ta odmiana omega-3.
  • EPA. Kwas eikozapentaenowy ma nieco mniej, bo 5 wiązań podwójnych, jednak też znajduje się w rybach. Jest niezbędny dla prawidłowego przewodzenia w układzie nerwowym
  • ALA. Kwas alfa-linolenowy zawiera tylko 3 takie wiązania. Jego nazwa pochodzi od oleju lnianego, w którym stanowi aż 60% składu. Wykazuje właściwości antyoksydacyjne, stąd jego suplementy mogą wspomagać profilaktykę i leczenie nowotworów.

Rola omega-3

Wszystkie ich odmiany współpracują ze sobą dla zdrowia ludzkiego organizmu. Wspomagają między innymi:

  • Układ krążenia. Obniżają poziom złego cholesterolu we krwi i rozrzedzają ją, zapobiegając zakrzepom i zatorom miażdżycowym. Dzięki temu omega-3 redukują ryzyko zawału.
  • Kości i stawy. Łagodzą bóle reumatoidalne, zapobiegają zapaleniu stawów i zwiększają wchłanianie wapnia, budującego kości.
  • Pracę mózgu. To najpowszechniej znana rola omega-3. Wykazano zarówno ich wpływ na procesy zapamiętywania i koncentracji, jak i związek między ich niedoborem a spadkiem stężenia serotoniny. Z tego względu, wspierają nie tylko rozwój intelektualny, ale i profilaktykę chorób psychicznych, wynikających z obniżonej ilości neuroprzekaźników. Zmniejszają też ryzyko Alzheimera.
  • Profilaktykę nowotworów. Kwasy omega-3 aktywują geny, odpowiedzialne za zatrzymywanie ich rozwoju. W ten sposób mogą chronić przed rakiem okrężnicy, piersi czy prostaty.
  • Prawidłowe widzenie. Wchodzą w skład siatkówki oka, stąd niezbędne jest dostarczanie odpowiednich ich ilości. Właściwa suplementacja pozwala uchronić się od zwyrodnienia plamki żółtej, będącego najczęstszą przyczyną ślepoty.
  • System odporności. Zarazem łagodzą przebieg alergii, a więc jego nadwrażliwości, jak i stymulują go do działania przeciw czynnikom chorobotwórczym.

Niedobór omega-3

Suplementacja może okazać się konieczna, gdy zauważysz u siebie takie objawy, jak:

  • Spadek odporności. Warto wtedy zainwestować również w witaminy C i D3. Zatem pomocne może okazać się przyjmowanie tranu czy zjadanie tłustych ryb.
  • Zaburzenia koncentracji. Wynikają one głównie z braków DHA i EPA. Są one szczególnie niebezpieczne dla kierowców, którzy częściej powodują wypadki, gdy nie są skupieni.
  • Zmiana kondycji skóry. Kwas ALA jest naturalnym przeciwutleniaczem, a to oznacza, że zwalcza wolne rodniki. Bez niego mogą powstawać zaczerwienienia i wypryski.
  • Stany depresyjne. Jako, że istnieje związek pomiędzy niedoborem omega-3 a spadkiem stężenia serotoniny, mogą występować różne, nieraz poważne, zaburzenia nastroju. Chociażby pojawienie się apatii.
  • Przesuszenie włosów. Tłuszcze są niezbędne, by chronić naskórek i jego wytwory przed szkodliwymi czynnikami środowiska zewnętrznego. Kiedy ich brakuje, skóra łuszczy się, a włosy łamią i wypadają.

Niezbędne w diecie nienasycone kwasy omega-3 wspomagają pracę mózgu, serca i układu odporności. Chronią przed takimi chorobami, jak depresje i nowotwory. Stąd warto stosować zawierające je suplementy, w trosce o dobre zdrowie i stabilność nastroju.

W kategorii: ZDROWIE

Zostaw komentarz

Kod