UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:
BLOG - ostatnie wpisy

Co to jest hipoglikemia? Objawy hipoglikemii

17496 Views

Wszelkiego rodzaju hipo - w naszym organizmie, to niedobory. Należy je uzupełniać na drodze diety, a jeśli to nie pomaga, zbadać i leczyć przyczyny. Czasem dostarczamy organizmowi substancji odżywczych, których on nie wchłania lub które zbyt szybko trawi z powodu choroby. A jak jest w przypadku hipoglikemii? Zacznijmy od podstawowej wiedzy. Co to jest hipoglikemia?

Co to jest hipoglikemia?

Hipoglikemia to niedobór cukru we krwi. Stwierdza się ją, gdy poziom glukozy spadnie poniżej 70 miligramów na decylitr oraz gdy nastąpi aktywacja układu współczulnego - odpowiadającego za postawienie organizmu w stan gotowości - wynikająca z niedocukrzenia w ośrodkowym układzie nerwowym. Objawy hipoglikemii są wtedy identyczne z objawami stresu. Towarzyszy im jednak silny głód i senność, podczas gdy z nerwów często mamy ściśnięty żołądek i jesteśmy nadzwyczajnie pobudzeni.

Typowe objawy hipoglikemii

Jak w wielu przypadkach, również przy obniżaniu się stężenia glukozy, wiele zależy od indywidualnych predyspozycji i fazy tego stanu rzeczy – wczesna, ma łagodniejsze symptomy niż ta ciężka, spowodowana drastycznym spadkiem cukru lub długim ignorowaniem sygnałów.

Objawy hipoglikemii to między innymi:

  • Silny głód
  • Tachykardia
  • Osłabienie
  • Nerwowość
  • Pobudzenie (agresja lub lęk, niepokój)
  • Zaburzenia oddechu, pulsu, koordynacji ruchowej i koncentracji
  • Pocenie się
  • Nudności, wymioty
  • Drżenie mięśni
  • Senność

Warto pamiętać, że hipoglikemia może prowadzić do śpiączki. Dlatego jeśli w pewnym momencie poczujesz senność i nienaturalne wręcz zmęczenie nie należy się temu poddawać, tylko zadzwonić po pogotowie. To nie są żarty!

Hipoglikemia reaktywna - hipoglikemia bez cukrzycy

Jeśli niedocukrzenie występuje po 2-4 godzinach po jedzeniu, ale nigdy na czczo czy w nocy, jest to hipoglikemia reaktywna - w reakcji na posiłki. U osób, które na nią cierpią, poziom cukru we krwi najczęściej drastycznie wzrasta po posiłku, a potem spada poniżej normy. Może być zapowiedzią cukrzycy typu drugiego i podlega leczeniu.

Warto pamiętać, że niedocukrzenie po wysiłku to NIE hipoglikemia bez cukrzycy. Sprawa jest poważniejsza niż się wydaje. Należy ją zgłaszać lekarzowi.

Nadmiar insuliny

W cukrzycy hipoglikemię powoduje nadprodukcja insuliny. Jest to hormon wydzielany przez trzustkę, narząd wspólny dla układu hormonalnego i pokarmowego. Insulina obniża poziom cukru we krwi, zwiększając jego transport do komórek, przez co jest środkiem dopingującym, zabronionym w sportowej rywalizacji. I choć chwilowo dodaje energii, to potem cukier się kończy, a jego niedobór we krwi wywołuje senność i nudności.

Sposoby na szybkie podniesienie poziomu cukru we krwi

Wiedząc, jakie są objawy hipoglikemii, i że pomocy medycznej nie otrzymuje się od razu (trzeba choćby liczyć czas na dojazd karetki), powinniśmy być w stanie sami zadbać o zwiększenie stężenia glukozy.

Warto znać produkty, które szybko dostarczają cukru:

  • Pepsi czy coca-cola są bogate w łatwo przyswajalny cukier i syrop glukozowo-fruktozowy;
  • Słodzone, mrożone herbaty zawierają nieco mniej cukru, lecz są dobrym rozwiązaniem, jeśli nie przepadamy za gazowanymi napojami;
  • Cukierki i lizaki, bo cukier rozpuszczany jest już przez enzym w ślinie - amylazę - więc do żołądka dociera w postaci, która od razu może przeniknąć do krwi.

Wiedząc, co to jest hipoglikemia i jakie są objawy hipoglikemii, możemy łatwo ją rozpoznać i pomóc sobie, zanim nasz stan się pogorszy. Gorzej może być w przypadku bezobjawowej hipoglikemii, lecz symptomy muszą prędzej czy później wystąpić – a zanim na przykład ktoś zapadnie w śpiączkę, musi zrobić się nienaturalnie senny. Wtedy czas naprawdę ma ogromne znaczenie. Zatem warto znać i mieć pod ręką produkty z dużą ilością cukru.

W kategorii: ZDROWIE
Paula Banot

Vice Mistrzyni Świata, Vice Mistrzyni Europy, Mistrzyni Polski w kategorii Bikini Fitness. Specjalizuję się w kształtowaniu kobiecej sylwetki, pozbywaniu się niechcianej tkanki tłuszczowej, jak i w budowaniu masy mięśniowej. Ze sportem związana jestem od najmłodszych lat, zawsze był on obecny w moim życiu, stąd wybór AWF’u, jako uczelni wyższej. Uczestnictwo w zawodach sportów sylwetkowych, pozwoliło mi mocno zagłębić się w teorię i praktykę pracy, nad kobiecym ciałem. Mimo moich dużych osiągnieć sportowych na arenie międzynarodowej uważam, że moim największym osiągnięciem jest to, że mogę wykonywać pracę, która jest moją pasją.