Biotyna – czym jest i jakie ma właściwości?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Biotyna – czym jest i jakie ma właściwości?

21711 Views

Biotyna to jedna z ważniejszych witamin z grupy B. Naturalnie występuje w naszym organizmie, a jest ona wytwarzana przez florę bakteryjną znajdującą się w jelitach. Dzięki temu rzadko dochodzi do jej niedoborów. Jaką rolę ma witamina B7 w organizmie. Jak należy ją dawkować i jakie są jej największe źródła?

Spis treści

Rola biotyny w organizmie

Biotyna jest bardzo ważną witaminą, która wpływa na nasze zdrowie. Bierze ona udział w procesie syntezy kwasów tłuszczowych. Jest niezbędna do przebiegnięcia procesów metabolizmu leucyny. Biotyna ma również niezastąpioną rolę podczas procesu glukoneogenezy. Jest ona szczególnie ważna dla osób mających cukrzyce. Dla diabetyków jest ona bardzo istotną częścią codziennej diety. Jest tak, ponieważ wspomaga leczenie cukrzycy typu drugiego u osób, które są odporne na działanie leków.

W tym przypadku konieczne jest podawanie biotyny na czczo. Dzięki temu będzie ona zdolna do obniżenia poziomu glukozy we krwi. A dodatkowo ma ona również pozytywny wpływ na procesy rozwoju i wzrosty organizmu. Jest więc ważna dla kobiet w ciąży i dzieci. Witamina B7 wpływa również zbawiennie na stan zdrowia skóry dbając o jej dobrą kondycję.

Jakie są objawy niedoboru i nadmiaru witaminy B7?

Niedobór biotyny najczęściej pojawia się o osób, które są poddawane długotrwałej i silnej antybiotykoterapii. Może również dojść do zmniejszenia się ilości biotyny we krwi, jeśli chory jest karmiony sztucznie, lub dieta jest uboga w składniki odżywcze. Ten problem pojawić się może również u osób, które mają uszkodzoną śluzówkę jelita. Przez to uniemożliwiona zostaje naturalna produkcja tej ważnej witaminy. Przy niedoborze biotyny pojawić się mogą takie objawy, jak:

  • Senność,
  • Depresja,
  • Stany lękowe,
  • Zaburzenia emocjonalne,
  • Rozdrażnienia,
  • Halucynacje,
  • Bóle mięśni,
  • Drętwienie kończyn,
  • Nadmierne wypadanie włosów,
  • Zapalenie spojówek,
  • Słabe i rozdwajające się paznokcie.

Warto jednak pamiętać, że dodatkowa suplementacja tym składnikiem odżywczym nie jest niebezpieczna dla naszego zdrowia. Do tej pory nie wykazano żadnych skutków ubocznych, wynikających ze spożywania zbyt dużych dawek biotyny nawet przez dłuższy czas.

Jak powinno wyglądać dawkowanie biotyny?

U niemowląt zaleca się spożywanie go 6 µg witaminy B7 na dobę. Dzieci od jednego do trzech lat powinny spożywać około 8 µg biotyny na dzień. A dzieci do szóstego roku życia do 12. Dla dzieci do dziewiątego roku życia zalecana dzienna dawka biotyny to 20 µg. A do osiemnastego do 25. Dla dorosłych mężczyzn i kobiet zalecana dawka to 25 µg na dobę. Dawka nie zmienia się dla kobiet w ciąży. A kobiety karmiące piersią powinny spożywać o pięć µg więcej niż osoby dorosłe.

Gdzie szukać witaminy B7?

Biotyny warto szukać w mięsie. Jej duże dawki obecne są w wątrobie. Jest ona również w nerkach, drobiu, wołowinie i wieprzowinie. A dodatkowo znajduje się ona również w nasionach soi i orzechach. Jednak nie tylko tam znajdziemy biotynę. Jest ona również w jajkach, serach, mleku, ciemnym ryżu i szpinaku.

W kategorii: ZDROWIE

Zostaw komentarz

Kod