Zdrowy olej - jakiego oleju używać na diecie?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Zdrowy olej - jakiego oleju używać na diecie?

13408 Views

Zdrowy olej - informacje praktyczne

Tłuszcze nienasycone są ważnym elementem diety. Odpowiadają za prawidłową pracę mózgu oraz wchłanianie witamin A, D, E i K, jednocześnie nie podnosząc poziomu cholesterolu, w przeciwieństwie do tłuszczy nasyconych. Jak jednak wybrać olej, który nam ich dostarczy? Z czego tłoczony jest zdrowy olej?

Spis treści:

Zdrowy olej - co to znaczy?

O wartościach odżywczych oleju świadczy sposób jego otrzymywania, bo niektóre z metod, takie jak obróbka cieplna, pozbawiają go właściwości roślin, z których jest pozyskiwany. Najwięcej kwasów omega 3 i 6, witamin czy antyoksydantów mają te tłoczone na zimno i nierafinowane. Do tego każdy olej, kiedy dymi na patelni, nie nadaje się do spożycia, bo traci swoje wartości i sprzyja wytwarzaniu się substancji rakotwórczych, czyli o działaniu odmiennym od przeciwutleniaczy. Główną z nich jest akroleina. Aby temu zapobiec, należy sprawdzać na butelce temperaturę dymienia i przestrzegać jej przy smażeniu. Warto też wiedzieć, że często więcej zapłacimy za zdrowy olej niż za ten niskiej jakości. Zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na mniej powszechny, tłoczony z nietypowych roślin, takich jak konopie, ale za to pełen równie mało powszechnych wartości prozdrowotnych.

Oleje z roślin egzotycznych

Są mniej lub bardziej znane, ale wybierane coraz częściej, zwłaszcza przez matki małych dzieci i osoby na diecie, które częściej zwracają uwagę na składy. Są to między innymi:

  • Olej kokosowy

Przez wielu uważany za najzdrowszy, mimo że nie otrzymuje się go na zimno, lecz w wyniku tłoczenia i podgrzewania twardego miąższu. Blisko 90% tłuszczów w nim jest nienasyconych, dzięki czemu sprzyja odchudzaniu, obniżaniu poziomu cholesterolu czy walce z chorobą Alzheimera. W dodatku wykazuje działanie bakteriobójcze i łagodzące stany zapalne skóry. Może być więc stosowany nie tylko do smażenia i smarowania kanapek, ale także zamiast maści.

  • Olej arachidowy

Interesuje nas tylko tłoczony na zimno - inaczej niż olej kokosowy. Łatwo go rozpoznać, bo ma żółty kolor i posmak orzechów, z których jest wytwarzany. Jeśli nie zauważymy tych własności, to znaczy, że podczas produkcji został pozbawiony wielu cennych składników odżywczych. Zawiera kwasy omega 6, ale musi być łączony w diecie z czymś, co dostarczy kwasów omega 3. Nie można go podgrzewać. Nadaje się jako sos sałatkowy. Tak podany, pomaga chronić się przed wystąpieniem choroby wieńcowej czy nowotworu. W dodatku na długo daje uczucie sytości.

  • Olej z awokado

Po ciemnozielonej barwie i smaku zbliżonym do oliwy można rozpoznać, że był tłoczony na zimno i zachował swoje właściwości. Jest o tyle dobry, że można z nim piec i smażyć, a także przygotowywać sałatki. Ze względu na zawartość choliny w lecytynie - jednym z lipidów tego owocu - olej z awokado zaleca się przyjmować uczniom, bo poprawia pamięć i koncentrację.

Oleje z roślin hodowanych w Polsce

"Cudze chwalicie, swego nie znacie". W Polsce również hoduje się wiele roślin, z których można pozyskiwać tłuszcze, takie jak:

  • Olej z orzechów laskowych

Nie pozyskuje się go inaczej niż na zimno, co już jest atutem w kwestii prozdrowotnych właściwości. Dostarcza witaminy E, będącej przeciwutleniaczem, i K, która odpowiada za prawidłowe krzepnięcie krwi, a także kwasu foliowego, wspomagającego rozwój płodu i podtrzymanie ciąży.

  • Olej z pestek dyni

Ten trzeba sprawdzić na etykiecie, jak był tłoczony. Jeśli na zimno, sprawdzi się w walce z pasożytami i przerostem prostaty. Dostarcza też witamin z grupy B, A, D i E, ale stanowczo za dużo kwasów omega 6 w porównaniu z omega 3, które przez to trzeba uzupełniać dla równowagi. Na przykład olejem lnianym. Sam olej z pestek dyni może więc nie wystarczyć.

  • Olej śliwkowy

Jest popularny w kuchni francuskiej jako dodatek do sosów, deserów, sałatek i ryb. Jego migdałowo-marcepanowy zapach dobrze się komponuje z tymi potrawami. Dostarcza kwasów omega 6 i 9 oraz witaminy E, która jest naturalnym antyoksydantem, więc chroni przed nowotworami.

Zatem zdrowy olej tłoczymy na zimno, by nie pozbawić go pożądanych właściwości. Zawiera wiele kwasów nienasyconych i witamin, dlatego tak świetnie sprawdza się tłuszcz kokosowy, z awokado czy pestek dyni. Choć nie każdego oleju można użyć do smażenia, to żadnego w momencie, gdy dymi na patelni. A nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednio niską temperaturę, skąd warto wybierać oleje o większym zakresie tolerancji.

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod