Detoks cukrowy - jak zacząć i przetrwać?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić detoks cukrowy?

95 Views

Detoks cukrowy polega na czasowym wyeliminowaniu z diety cukru. Brzmi banalnie, ale dla mózgu przyzwyczajonego do codziennych, wysokich dawek węglowodanów – cukrowy detoks stanowi nie lada wyzwanie. Mimo to warto przeprowadzić kurację, aby na dobre wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe i wesprzeć prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Detoks cukrowy – efekty

Zapotrzebowanie na cukier jest naturalne w okresie szybkiego rozwoju dzieci. Wysokokaloryczne posiłki są źródłem niezbędnej energii. Niestety przyzwyczajenie do produktów z cukrem sprawia, że i osoby dorosłe sięgają po nie zbyt często. Efektem tego jest rosnący problem otyłości i chorób z nią związanych.

Detoks od cukru daje objawy podobne jak przy odwyku od alkoholu czy narkotyków. Dzieje się tak, ponieważ cukier stymuluje produkcję serotoniny i dopaminy, odpowiadających za uczucie szczęścia i satysfakcji. Pierwszym efektem detoksu cukrowego jest spadek poziomu tych hormonów. Przejściowo pojawia się wówczas przygnębienie, smutek, a czasami złość.

Detoks cukrowy – skutki uboczne

Negatywne skutki uboczne detoksu cukrowego pojawiają się wyłącznie na początku kuracji. Są to m.in.:

  • zmęczenie,
  • przygnębienie,
  • rozdrażnienie,
  • bóle głowy,
  • dreszcze,
  • napady głodu,
  • zaburzenie gastryczne,
  • zaburzenia koncentracji.

Objawy przejściowe diety detoks cukrowy, choć są dokuczliwe, to mijają po kilku dniach. Przy poważniejszym uzależnieniu do węglowodanów mogą być bardziej nasilone, ale nie dokuczają dłużej niż przy słabszym uzależnieniu.

Detoks cukrowy – jak zacząć

Zastanawiasz się, jak zrobić detoks od cukru? W zależności od tego, jak bardzo twój organizm jest uzależniony, możesz zastosować metodę stopniowego odstawiania cukru, lub zrezygnować z niego w jednym momencie.

Przy bardzo nasilonych skutkach ubocznych i złym samopoczuciu, detoks cukrowy warto wprowadzać krok po kroku. Jak zacząć detoks cukrowy tą metodą? W pierwszym tygodniu stopniowo zmniejszaj liczbę spożywanego cukru. Zwróć przy tym szczególną uwagę na słodzone napoje. Zastąp je zieloną herbatą albo naparami ziołowymi. Po 7–10 dniach w twojej diecie w ogóle nie powinny już gościć cukry proste.

Ile trwa detoks cukrowy? Pełna kuracja trwa zwykle 6–8 tygodni. Im poważniejsze uzależnienie, tym dłużej musi trwać kuracja odwykowa.

Detoks cukrowy co jeść

Dość dużym wyzwaniem jest wybranie tego, co jeść na detoksie cukrowym. Nie chodzi tylko o unikanie niekorzystne wpływających na zdrowie słodkich przekąsek. Niestety, wiele produktów, które słodkie nie są – zawierają cukier. Mowa tu o sosach, wędlinach, czy wyrobach garmażeryjnych. Chcąc wiernie stosować się do zasad kuracji, warto w czasie jej trwania dokładnie czytać etykiety kupowanych produktów i przygotowywać potrawy samodzielnie.

Dozwolona w czasie detoksu cukrowego lista produktów spożywczych jest bardzo długa. Nie obawiaj się, że twoja dieta będzie w tym czasie nieprawidłowo zbilansowana. Sięgaj po herbaty ziołowe, bogate w witaminy i minerały warzywa oraz owoce, produkty zbożowe (kasze, płatki), orzechy i ziarna, mięso, jaja, sery. Aby przygotowywane dania miały wyrazisty smak – doprawiaj je aromatycznymi przyprawami.

Bardzo ważny jest indeks glikemiczny (IG) produktów spożywanych na detoksie cukrowym. Co jeść, aby mieć pewność, że stosujesz się do zasad kuracji, a jednocześnie prawidłowo się odżywiasz? Sięgaj przede wszystkim po produkty o niskim IG, ale jeśli te z wysokim wskaźnikiem są wartościowe dla twojego organizmu – nie unikaj ich za wszelką cenę. Wysokie IG mają m.in.: kasza gryczana, płatki owsiane czy brązowy ryż. Sięgaj po nie od czasu do czasu, aby zapewnić organizmowi energię.

  • Detoks cukrowy efekty
  • Detoks cukrowy skutki uboczne
  • Detoks cukrowy jak zacząć
  • Detoks cukrowy co jeść
  • Detoks od cukru efekty
  • Detoks cukrowy samopoczucie
  • Detoks cukrowy przeciwwskazania
  • Jak przetrwac detoks cukrowy

Detoks od cukru – efekty

Spożywanie nadmiaru cukrów doprowadza do podwyższenia glukozy we krwi. Aby się z nią uporać, trzustka wytwarza zwiększoną ilość insuliny, co sprzyja przekształcaniu glukozy w tkankę tłuszczową. Właśnie dlatego jedzenie produktów wysokowęglowodanowych doprowadza do otyłości.

Stąd też wśród długofalowych efektów detoksu od cukru znajduje się m.in. redukcja masy ciała i rozrośniętej tkanki tłuszczowej. Na tym jednak lista korzystnych efektów detoksu cukrowego się nie kończy. Możesz spodziewać się również, że:

  • procesy trawienne zostaną ustabilizowane,
  • przestaną dokuczać ci wzdęcia i związane z nimi bóle brzucha,
  • unikniesz nawracających zatwardzeń,
  • nie będzie ci towarzyszyć wrażenie pełności i ociężałości,
  • zredukujesz ryzyko rozwoju grzybicy jelit,
  • przestaniesz napadowo się objadać,
  • zapobiegniesz rozwojowi (lub pogłębianiu się) próchnicy,
  • przestaniesz zmagać się z bezsennością.

Detoks cukrowy znacznie poprawia odporność, o czym warto pamiętać w sezonie jesienno-zimowym. Ponadto sprzyja on poprawie kondycji skóry – spowalnia tempo jej starzenia się i zapobiega powstawaniu stanów zapalnych oraz wyprysków.

Detoks cukrowy – samopoczucie

Z uzależnieniem od cukru zmagają się zarówno dorośli, jak i coraz częściej dzieci, którym już na etapie rozszerzania diety serwowane są słodycze. Z tej przyczyny tak wiele kilkulatków zmaga się z próchnicą, otyłością czy cukrzycą.

Właśnie dlatego wiedza na temat tego, jak przeprowadzić detoks cukrowy jest tak ważna. Zniechęcać do wytrwania do końca kuracji mogą objawy towarzyszące odstawieniu cukru. Szczególnie dokuczliwe są zmiany samopoczucia. Z czego wynikają? Na dobry nastrój wpływ ma wiele czynników, w tym poziom serotoniny i dopaminy. Na skutek spożywania cukru dochodzi do wzrostu stężeń obu hormonów. W momencie odstawienia cukru poziom hormonów gwałtownie spada. Wówczas odczuwane jest smutek, przygnębienie, rozdrażnienie, nerwowość i złość.

Detoks cukrowy – przeciwwskazania

Odstawienie cukru jest sposobem na wprowadzenie zasad zdrowego odżywiania. Nie ma względem kuracji wyraźnych przeciwwskazań. Detoks cukrowy mogą stosować wszyscy. 

Nieco więcej uwagi do prawidłowego zbilansowania posiłków i zapewnienia właściwej podaży węglowodanów powinni przyłożyć weganie i wegetarianie, zmagający się z chorobami tarczycy, a także intensywnie trenujące.

Jak przetrwać detoks cukrowy

Pierwsze dni kuracji mogą być uciążliwe, szczególnie dla bardzo uzależnionych osób. Jak przetrwać detoks cukrowy? Przede wszystkim:

  • jedz częściej w mniejszych porcjach,
  • unikaj sytuacji stresowych nasilających ochotę na słodycze,
  • wysypiaj się,
  • pij dużo wody,
  • planuj zakupy spożywcze,
  • zagospodaruj czas wolny, by nie podjadać z nudów.

Źródła

  1. M. Dow, Zacukrzony mózg, Wydawnictwo Vital, Białystok 2020.
  2. H. Frey, Cukrowy detoks. 40-dniowe wyzwanie, Wydawnictwo Esteri, Wrocław 2020.
W kategorii: ODCHUDZANIE