Tłuszcz trzewny – norma, czym jest i jak go zwalczyć?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Tłuszcz trzewny – norma, czym jest i jak go zwalczyć?

25288 Views

W jaki sposób należy walczyć z tłuszczem trzewnym?

Problem z przesadną zawartością tkanki tłuszczowej niekoniecznie musi być widoczny na pierwszy rzut oka. Organizm człowieka oprócz zauważalnego tłuszczu podskórnego posiada jeszcze drugi rodzaj, który określa się mianem tłuszczu trzewnego. Czy jego nadmiar jest niebezpieczny dla zdrowia? Jakie są skuteczne sposoby na pozbycie się nadmiaru tłuszczu trzewnego?

Spis treści:

Co nazywamy tłuszczem trzewnym?

Mianem tłuszczu trzewnego określa się naturalnie występującą tkankę tłuszczową, która pokrywa narządy wewnętrzne. Tłuszcz znajdujący się m.in. na sercu czy nerkach odpowiada za ich ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi, co dokładnie jest związane z amortyzacją ewentualnego ucisku. Tłuszcz wisceralny jest również bezpośrednio związany z tkanką tłuszczową znajdującą się na zewnątrz ciała – dlatego nadmierny wzrost zatłuszczenia sylwetki powoduje otłuszczenie organów wewnętrznych.

Jakie są przyczyny tłuszczu trzewnego?

W większości przypadków tłuszcz wisceralny jest określany mianem dietozależnego. Oznacza to, że nieprawidłowe nawyki żywieniowe i spożycie zbyt dużej ilości produktów przetworzonych sprzyja jego rozwojowi. W głównej mierze wspomina się tutaj o utwardzanych tłuszczach roślinnych, czyli tzw. tłuszczach trans. Dlatego też większość fast foodów, słonych przekąsek, deserów i słodyczy sprzyja rozwojowi tłuszczu trzewnego. Drugim i równie często wymienianym czynnikiem prowadzącym do rozwoju przesadnego poziomu tłuszczu wisceralnego jest cukier. Choć proste węglowodany są wartościowym składnikiem energetycznym, to jednak ich nadmiar jest magazynowany w organizmie pod postacią tkanki tłuszczowej. Oprócz słodkości warto też wspomnieć o alkoholu, który sprzyja niekontrolowanemu podjadaniu i zwiększeniu apetytu na słone przekąski.

Jaka jest norma tłuszczu trzewnego?

Ogólnie przyjęte normy określają, że całkowita zawartość tłuszczu u mężczyzn powinna wynosić od 10 do 20%, przy czym niezbędna i minimalna ilość to mniej więcej 5%. Wielkość ta u kobiet wynosi od 18 do 28%, co wynika m.in. ze zwiększonego nagromadzenia tkanki tłuszczowej w rejonie bioder i piersi. Z kolei niezbędna i najmniejsza zawartość niezbędnego tłuszczu to około 12%.

Czy tłuszcz trzewny jest niebezpieczny?

Przekroczenie prawidłowego poziomu tłuszczu wisceralnego może być poważne w skutkach dla optymalnej pracy organizmu i narządów wewnętrznych. Przesadne nagromadzenie tłuszczu trzewnego powoduje otyłość metaboliczną – to nic innego jak przesadne pokrycie organów tkanką tłuszczowa, co powoduje zaburzenia ich prawidłowego funkcjonowania. Nadmierna ilość wisceralnego tłuszczu zwiększa ryzyko rozwoju następujących chorób:

  • cukrzyca,
  • insulinooporność,
  • otyłość i nadwaga,
  • stłuszczenie wątroby,
  • choroby serca i układu krążenia,

Co skutecznie zwalcza tłuszcz trzewny?

Walka z tłuszczem trzewnym w żadnym stopniu nie różni się od postępowania wobec nadmiernie nagromadzonej tkanki tłuszczowej podskórnej. Najlepsze rezultaty daje połączenie aktywności fizycznej ze zbilansowaną dietą, które warto wspomóc fachową i kompleksową suplementacją. Dzięki wielotorowemu oddziaływaniu znacznie łatwiej będzie uporać się z przesadnym poziomem tłuszczu wisceralnego oraz przywrócić prawidłową pracę metabolizmu.

Intensywne treningi, a tłuszcz trzewny

Jednym z najlepszych sposobów na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej są treningi typu HIIT. To forma systemu treningowego, który pozwala na przećwiczenie całego ciała w krótkim czasie (maksymalnie 30 minut). Głównym założeniem HIIT jest przeplatanie ćwiczeń o wysokim poziomie intensywności z umiarkowanym wysiłkiem fizycznym.

Niewątpliwą zaletą treningu interwałowego jest prostota jego wykonania – ćwiczenia zawarte w planie mogą bazować na aktywnościach niewymagających dodatkowego sprzętu, a wykorzystywać jedynie masę własnego ciała. Treningi HIIT oprócz efektywnego spalania tłuszczu pozwolą na poprawę kondycji, wzrost odporności na zmęczenie i znaczne polepszenie dotychczasowej kondycji.

Optymalnie zbilansowana dieta w walce z tłuszczem trzewnym

Zróżnicowane odżywianie stanowi podstawę dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia i właściwego poziomu tkanki tłuszczowej. Spożycie odpowiedniej liczby kalorii pozwoli uchronić przed nadmiernym odkładaniem tłuszczu oraz wspomoże utratę zbędnych kilogramów. O co należy szczególnie zadbać podczas przygotowań planu żywieniowego?

  • Pełnowartościowe źródła białka serwatki, które ułatwia kontrolę prawidłowej masy ciała i wspomaga zachowanie masy mięśniowej – bardzo dobrym wsparciem okaże się odżywka białkowa ECONO PREMIUM WPC 80 zawierająca wysokiej jakości proteiny serwatki w formie łatwo rozpuszczalnego proszku z niewielką zawartością cukru i tłuszczu oraz bez zbędnych dodatków np. aspartamu czy białka roślinnego
  • Zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3, które najczęściej pozyskiwane są z ryb morskich – osoby stroniące od ich spożycia powinny sięgnąć po kapsułki OMEGA 3, który w każdej porcji dostarcza aż 2000 mg skoncentrowanego oleju rybiego o dużej zawartości niezbędnych kwasów EPA i DHA wzbogaconych dodatkiem cennej witaminy E
  • Najważniejsze witaminy i minerały zapewniające organizmowi niezbędne wsparcie na rozmaitych płaszczyznach – w tym celu najlepszym rozwiązaniem okaże się kompleks witamin i minerałów VIT-A-MIN, który dzięki optymalnie dobranym proporcjom i multiskładnikowej formule pozwoli skutecznie ograniczyć ryzyko niedoborów

Tłuszcz trzewny a spalacze tkanki tłuszczowej

W niektórych przypadkach tkanka tłuszczowa może być na tyle oporna, że dieta i treningi okazują się niedostateczne do uzyskania wymarzonej sylwetki. Warto wówczas zdecydować się na sięgnięcie po specjalistyczne suplementy diety, które powszechnie określa się mianem spalaczy tłuszczu. Dzięki precyzyjnemu połączeniu licznych składników aktywnych zapewnią wielowymiarowe wsparcie podczas pracy nad osiągnięciem założonego celu. Każdy z poniższych produktów został przygotowany w formie łatwych do połknięcia kapsułek, które zapewniają wygodną i precyzyjną suplementację.

Preparat CUT X-PRO stanowi kompozycję aż 5 wysoce standaryzowanych wyciągów roślinnych, które zestawiono z potężną porcją L-tyrozyny (1000 mg/porcja!) i optymalnie określoną ilością kofeiny (łącznie 200 mg/porcja). Produkt wykazuje wartościowe właściwości termogeniczne, sprzyja zachowaniu właściwego skupienia i odpowiedniej ilości energii podczas rosnącego zmęczenia oraz ułatwia walkę z wolnymi rodnikami tlenowymi.

Fat burner to najnowsza propozycja od UNS Supplements. Kompleks 4 ekstraktów roślinnych połączono wraz z 3 wartościowymi komponentami o właściwościach sprzyjających utrzymaniu efektywnej pracy systemu nerwowego. W suplemencie znalazła się duża zawartość kofeiny (łącznie 300 mg/porcja!) co umożliwi realny wzrost efektywności treningowej i wypracowanie jeszcze lepszych rezultatów! Systematyczne stosowanie produktu sprzyja m.in. zwiększeniu produkcji ciepła, nasileniu potliwości i pozbycia się zalegających pokładów tłuszczu.

Z kolei spalacz FAT OFF zawiera aż 11 składników aktywnych, które zapewniają wielopoziomową walkę z nadmiernymi pokładami tkanki tłuszczowej. Formuła produktu to aż 9 niesamowicie cennych i wysoce standaryzowanych ekstraktów roślinnych, które uzupełniono o komponenty wspierające redukcję nadmiernego zmęczenia i zachowanie optymalnego poziomu skupienia (500 mg L-tyrozyny oraz 218 mg kofeiny/porcja).

Tłuszcz trzewny, wpływ na zdrowie

Powszechnie wiadomo doskonale, że nadmiar zgromadzonej tkanki tłuszczowej jest szkodliwy i odbija się niekorzystnie na zdrowiu. Nie wszyscy jednak wiedzą jaka dokładnie jest tego przyczyna.

Warto by przyjrzeć się dokładnie co na ten temat mówią badania, gdyż otyłość dzisiaj jest coraz częściej kojarzona z tzw. chorobami cywilizacyjnymi. Nadmierne ilości tkanki tłuszczowej doprowadzają do wzrostu ryzyka rozwoju chorób takich jak:

  • miażdżyca,
  • stłuszczenie wątroby,
  • cukrzyca,
  • nadciśnienie,
  • zespół metaboliczny.

Okazuje się, że nie każdy rodzaj tłuszczu jest równie szkodliwy. Lokalizacja tkanki tłuszczowej w sposób istotny wpływa na organizm, a skutki otyłości zagrażają przede wszystkim mężczyznom. W badaniach epidemiologicznych widać wyraźnie, iż w przypadku kobiet zjawisko otyłości nie powoduje takich następstw zdrowotnych jak w grupie mężczyzn. Wydaje się zatem, co potwierdziły liczne badania, że najsilniejsze działanie zaburzające metabolizm organizmu wykazuje tzw. tłuszcz trzewny.

Tłuszcz narastający w okolicach brzucha odkłada się wokół narządów wewnętrznych tj. żołądka, wątroby, jelit, nerek. Utrudnia to normalne funkcjonowanie narządów wewnętrznych i stwarza problemy hormonalne. Komórki tkanki tłuszczowej trzewnej wytwarzają bowiem całą grupę związków prozapalnych, które są przyczyną większości chorób związanych z otyłością. Mogą one doprowadzić do rozwoju miażdżycy, nadciśnienia i oporności poszczególnych komórek na hormon- insulinę, ale także do osteoporozy, czyli odwapniania kości.

Jak widać, w przypadku otyłości warto zatem zmobilizować się do redukcji tych szkodliwych zasobów. Niezbędna w tym celu jest oczywiście zmiana nawyków żywieniowych oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Na szczęście, tłuszcz trzewny jest stosunkowo łatwo podatny na zabiegi odchudzające.

Tłuszcz trzewny a dieta

obniżenie spożycia lub całkowite wykluczenie produktów mocno przetworzonych, o wysokim indeksie glikemicznym, 

  • usunięcie z diety tłuszczów utwardzonych,
  • zwiększenie spożycia warzyw i owoców,
  • zwiększenie spożycia błonnika pokarmowego,
  • zaopatrzenie organizmu w wapń, witaminę D i kwasy omega 3.

Tłuszcz trzewny - jakie suplementy? 

Odpowiednie wykorzystanie ukierunkowanej suplementacji może wydajnie przyspieszyć proces spalania. Kwasy EPA i DHA ułatwiają redukcję tkanki tłuszczowej. U osób systematycznie spożywających zalecaną dawkę kwasów omega-3 stwierdza się ubytek masy tłuszczowej ciała i zmniejszenie wskaźnika BMI. Jedna kapsułka UNS OMEGA 3 zawiera aż 1000 mg najwyższej jakości oleju rybiego.

Wykazano, iż suplementacja l-karnityną poprawia wrażliwość komórek na insulinę. Ten składnik specjalistycznego suplementu diety UNS L- CARNITINE wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej, gdyż uczestniczy w transporcie długołańcuchowych kwasów tłuszczowych, do wnętrza mitochondriów komórkowych, gdzie mogą zostać spalone jako źródło energii. 

Zastosowanie w UNS CUT X-PRO solidnej dawki chromu obniża łaknienie i reguluje gospodarkę tłuszczowo węglowodanową, a aktywacja uruchomienie procesów termogenezy przez biologicznie aktywne ekstrakty roślinne, jest kluczowym zjawiskiem w stymulacji aktywnego spalania tkanki tłuszczowej.

W kategorii: ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod