Kiedy przyjmować kwasy omega 3-6-9?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Kiedy przyjmować kwasy omega 3-6-9?

21634 Views

Omega 3-6-9 niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają na pracę mózgu, stąd tak wiele się o nich mówi. Przyjmować należy je wtedy, kiedy pojawiają się niedobory lub dojdzie do zachwiania proporcji. Najczęściej chodzi o niedostatek omega-3 w stosunku do omega-6. Skąd takie wnioski?

Spis treści:

Czym są kwasy omega 3-6-9?

Wszystkie z nich, jako tłuszcze nienasycone, w swoich cząsteczkach zawierają wiązania podwójne. Liczba wyznacza to, przy którym węglu od końca znajduje się ostatnie z nich. Dzienne zapotrzebowanie i rola kwasów omega-3-6-9 między ich odmianami, różni się właśnie w zależności od budowy strukturalnej. Na przykład, omega-9 to kwas jednonienasycony, który ludzki organizm potrafi sam wytworzyć, a do tego znajduje się w licznych produktach spożywczych, dlatego rzadko kiedy trzeba wspomagać się jego suplementami. Sprawa wygląda jednak inaczej przy omega-3, czyli:

  • ALA. Nazwany od oleju lnianego, kwas alfa linolenowy, ma 3 wiązania podwójne i antyoksydacyjne właściwości.
  • EPA. Z pięcioma wiązaniami, kwas eikozapentaenowy, wpływa na przewodnictwo w układzie nerwowym.
  • DHA. Najważniejszy dla dzieci, jeśli chodzi o kwasy omega-3-6-9, jest kwas dokozaheksaenowy, ponieważ odpowiada za prawidłowy rozwój intelektualny.

Trzeba ich dostarczać cztery razy więcej niż omega-6, które też dzielą się na trzy odmiany:

  • LA - linolowy - z dwoma wiązaniami podwójnymi,
  • GLA - gamma-linolenowy - z trzema podwójnymi wiązaniami,
  • AA/ARA - arachidonowy - z czterema takimi wiązaniami.

Zobacz: Omega 3-6-9 w kapsułkach

Rola kwasów omega-3-6-9

Choć nie wszystkie trzeba suplementować w tej samej ilości, to każdy z nich wpływa na obniżanie stężenia cholesterolu. Co za tym idzie, chronią przed wystąpieniem miażdżycy i zawałów. Są też świetnymi źródłami energii. Ponadto omega-3:

  • Zwiększają sprawność umysłową. DHA i EPA odpowiadają za poprawę koncentracji, procesów uczenia się i zapamiętywania, a ponadto chronią przed chorobą Alzheimera.
  • Obniżają ryzyko depresji. Badania wykazały związek pomiędzy niedoborem omega-3 a spadkiem stężenia serotoniny, będącym główną przyczyną depresji.
  • Wspierają stawy. Zarówno zmniejszając bóle reumatoidalne, jak i ryzyko zapalenia stawów. W tej roli sprawdza się również kwas gamma-linolenowy.
  • Umożliwiają prawidłowe widzenie. Jako składnik siatkówki oka, chronią przed najczęstszą przyczyną ślepoty, czyli zwyrodnieniem plamki żółtej.

Objawy niedoboru omega 3-6-9

Jeśli zastanawiasz się, kiedy przyjmować kwasy omega-3-6-9, to z pewnością wtedy, gdy zauważysz u siebie następujące symptomy:

  • Łamliwe, przesuszone włosy. Tłuszcz jest potrzebny do utrzymywania ich w odpowiedniej kondycji, w szczególności ten nienasycony, który nie odkłada się w naczyniach krwionośnych i nie blokuje jej przepływu do mieszków włosowych.
  • Zmiana kondycji skóry. Właściwości antyoksydacyjne pozwalają im zwalczać wolne rodniki, a co za tym idzie, zapobiegać zaczerwienieniom czy trądzikowi.
  • Spadek koncentracji. Jako że kwasy omega-3-6-9 najbardziej znane są z wpływu na pracę mózgu, to, analogicznie, ich niedobór prowadzi do zachwiania skupienia, które może grozić różnego rodzaju wypadkami.
  • Apatia. Zależność pomiędzy stężeniem omega-3 a serotoniny oznacza pogorszenie nastroju, spowodowane jej brakami. W skrajnych przypadkach, prowadzi ono do depresji czy innych chorób psychicznych.

Zdrowe, nienasycone kwasy omega-3-6-9, powinny być podstawą każdej diety. Bez nich układ nerwowy nie działa prawidłowo ani nie rozwija się u dzieci. Sprawdzają się one również w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, czyli miażdżycy, zawałów, chorób psychicznych i nowotworów, bo obniżają cholesterol, wspierają produkcję neuroprzekaźników i są antyoksydantami.

W kategorii: ZDROWIE

Zostaw komentarz

Kod