Garcinia cambogia - właściwości, wpływ na odchudzanie i efekty stosowania

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

UNS5 UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY: UNS5 KOD RABATOWY:

BLOG - ostatnie wpisy

Jak garcina cambogia wpływa na organizm i czy jest zdrowa dla każdego?

100 Views

Garcinia cambogia to roślina, która zasłynęła jako naturalny środek na odchudzanie. Uważa się, że nie tylko nasila spalanie tłuszczu, ale i ogranicza apetyt. Ile w tym prawdy? Czy suplementy diety zawierające w składzie wyciąg z Garcinia cambogia są w stanie przyspieszyć proces redukcji wagi? Odpowiedzi szukaj w artykule. 

Garcinia cambogia – właściwości i działanie

Garcinia cambogia, czyli tamaryndowiec malabarski, to roślina pochodząca południowo-wschodnich rejonów Azji. Obficie występuje m.in. w Indiach. Właściwości Garcinia cambogia znane są tam od dawna. Zarówno cały owoc jak i sama skórka owocowa tamaryndowca wykorzystywane są w krajach azjatyckich m.in. jako przyprawa oraz naturalny środek konserwujący żywność. 

Za główny składnik aktywny G. cambogia uznaje się kwas hydroksycytrynowy (HCA), który był badany m.in. pod kątem wpływu na apetyt oraz wagę.  

Dzięki obecności HCA suplementy diety Garcinia cambogia najprawdopodobniej wielokierunkowo wspomagają proces odchudzania poprzez:

  • ograniczanie syntezy kwasów tłuszczowych;
  • nasilanie procesów utleniania tłuszczy obecnych w adipocytcach, czyli komórkach tłuszczowych;
  • hamowanie apetytu.  

Garcinia cambogia – wpływ na odchudzanie

Wpływ Garcinia cambogia na odchudzanie można pokrótce przedstawić w następujący sposób. Kwas hydroksycytrynowy (zbliżony chemicznie do występującego w komórkach ustroju kwasu cytrynowego) blokuje aktywność enzymów, które biorą udział w reakcjach syntezy tłuszczów z węglowodanów. Z drugiej strony pobudza syntezę L-karnityny i wewnątrzkomórkowy transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, w których to zachodzi ich utlenianie. 

Jeśli zaś chodzi o oddziaływanie tamaryndowca malabarskiego na apetyt to uważa się, że regulacyjny wpływ w tym zakresie ma związek z pośrednim działaniem kwasu hydroksycytrynwego na neurony podwzgórza, które odpowiadają za występowanie uczucia głodu i sytości. 

Garcinia cambogia – jak stosować?

Dostępne na rynku kapsułki lub tabletki Garcinia cambogia zawierające wyciąg z tego surowca, zwykle uwzględniają w opisie zawartość kwasu hydroksycytrynowego, jaki znajduje się w danym preparacie. Jest bardzo istotne, ponieważ to właśnie ten związek decyduje o wartości leczniczej ekstraktów z G. cambogia. 

Na podstawie danych literaturowych można stwierdzić, że dzienne przyjmowanie preparatów G. camobogia nie przekraczające podaży HCA w dawce większej niż 2800 jest bezpieczne (badania kliniczne). Suplementację można prowadzić do 3 miesięcy (jeśli chcemy, aby trwała dłużej należy po tym czasie wprowadzić minimum 2-tygodniową przerwę). 

Wskazane jest aby suplementy Garcinia cambogia przyjmować na ok. 1 godzinę przed planowanym posiłkiem.  

Garcinia cambogia – efekty stosowania

Doniesienia na temat efektów stosowania wyciągów z Garcinia cambogia są niekiedy sprzeczne. Randomizowane badanie kliniczne dowiodło, że przyjmowanie kwasu cytrynowego 3 razy dziennie w dawce ok. 4670 mg (dokładnie 4667 mg) przez okres 2 miesięcy w kombinacji z chromem oraz wyciągiem z gurmaru (suplement stosowany w jako wspomagający odchudzanie) i przy jednoczesnym przestrzeganiu diety, skutkowało obniżeniem masy ciała oraz BMI badanych osób i o średnio 5-6% w porównaniu z grupą placebo (osoby stosujące wyłącznie dietę).  

W innym badaniu ocenianio skuteczność ekstraktu z Garcinia cambogia, który podawano chorym na otyłość jednocześnie z błonnikiem otrzymywanym z japońskiej rośliny o nazwie dziwidło (łac. Amorphopallus konjac, glukomannan). Wyciągi z G. cambogia badani zażywali 3 razy w ciągu dnia, przed posiłkiem, przez okres 3 miesięcy. Niestety w przypadku tego badania nie wykazano istotnego wpływu zastosowanej kuracji na redukcję masy ciała. Odnotowano jednak wyraźny spadek poziomu cholesterolu u większości badanych osób. 

Garcinia cambogia – przeciwwskazania

Ponieważ ekstrakty z Garcinia cambogia wpływają na wzrost stężenia serotoniny w ustroju, mogą nasilać działanie leków serotoninergicznych (w szczególności selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny - SSRI) stosowanych w leczeniu depresji. Istnieje potencjalne ryzyko rozwoju zespołu serotoninowego. Brak danych na temat stosowania w okresie ciąży i laktacji – nie zaleca się. 

Garcinia cambogia - skutki uboczne

Czy Garcinia cambogia może mieć negatywny wpływ na zdrowie? Możliwe działania niepożądane związane ze stosowanie suplementów zawierających ten surowiec to: ból głowy, dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego: nudności, biegunka, wymioty oraz inne objawy żołądkowo-jelitowe. Najczęściej jednak pojawiają się one w przypadku zażywania zbyt dużych dawek, powyżej tych zalecanych. 

Zgłaszano przypadki uszkodzenia wątroby związane ze stosowaniem produktów zawierających G. cambogia (większość zgłoszonych przypadków dotyczyła produktów oznaczonych jako zawierające kombinację składników, ale niektóre dotyczyły produktów oznaczonych jako zawierające wyłącznie G. cambogia). Dlatego też, przy dłuższym stosowaniu wskazana jest kontrola enzymów wątrobowych. 

Chociaż Garcinia cambogia może oferować korzyści związane ze wspomaganiem utraty wagi, najlepiej stosować ją w połączeniu z odpowiednią dietą. Warto także pamiętać, że restrykcyjne diety odchudzające nie stanowią dobrego rozwiązania. Po pierwsze ich stosowanie często kończy się efektem jo-jo, po drugie zwykle mają negatywny wpływ na odporność, ponieważ nie dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych substancji jak np. witaminy czy minerały

Bibliografia:

  1. Andueza N, Giner RM, Portillo MP. Risks Associated with the Use of Garcinia as a Nutritional Complement to Lose Weight. Nutrients. 2021 Jan 29;13(2):450. doi: 10.3390/nu13020450. PMID: 33572973; PMCID: PMC7911601.
  2. Lopez AM, Kornegay J, Hendrickson RG. Serotonin toxicity associated with Garcinia cambogia over-the-counter supplement. J Med Toxicol. 2014 Dec;10(4):399-401. doi: 10.1007/s13181-014-0390-7. PMID: 24699886; PMCID: PMC4252288.
  3. https://opieka.farm/tamaryndowiec-malabarski-garcinia-cambogia-gaertn-desr/ (data wejścia: 30.11.2022).
  4. https://www.nccih.nih.gov/health/garcinia-cambogia (data wejścia: 30.11.2022).
  5. Wawer I. Suplementy diety dla Ciebie czyli jak nie stać się pacjentem. Wydawnictwo Wektor. Warszawa, 2009.
W kategorii: ODCHUDZANIE