Efekt jojo - co to jest i jak go uniknąć? Dieta bez efektu jojo

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Efekt jojo - co to jest i jak go uniknąć? Dieta bez efektu jojo

22707 Views

Efekt jojo - wszystko co musisz wiedzieć

Efekt jojo to zmora odchudzających się osób. Trudno wybrać odpowiednią metodę redukcji wagi, gdy każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na polecane sposoby. Są jednak pewne wspólne zależności. Na przykład, gwałtowny powrót z diety do starych nawyków kłóci się z zasadami tego, jak uniknąć efektu jojo.

Spis treści:

Jak wygląda efekt jojo?

Podobnie jak znana wszystkim zabawka na sznurku, tak cyferki na wadze lecą w dół, by potem znów podskoczyć. Najczęściej widać to też w ogólnej budowie sylwetki. Wywołuje wrażenie wykonywania syzyfowej pracy, jakby niemożliwe było zrzucenie wagi, jakby ciążyło jakieś fatum - tacy jesteśmy i nic nie da się z tym zrobić. Jednak to zjawisko wskazuje na błędy w doborze diety lub trybie życia po jej zakończeniu. Oto, jak wygląda efekt jojo z perspektywy naszego organizmu przy drastycznym redukowaniu masy ciała:

  • Jest głodzony. Zbyt restrykcyjna dieta nie dostarcza mu niezbędnych substancji.
  • Spala tłuszcz i korzysta ze wszystkich możliwych źródeł, by przeprowadzać procesy życiowe, a do tego zaspokajać potrzeby fizycznej aktywności.
  • Dostaje niezbędne substancje po zakończeniu diety.
  • Magazynuje je, żeby przygotować się na sytuację, w której znów będzie głodzony.

Dlatego tak ważny jest rozsądny dobór sposobu na zrzucenie wagi, a później przestrzeganie zasad zdrowego trybu życia, by zbędne kilogramy nie wracały.

Jak uniknąć efektu jojo?

Kiedy już wystąpi, obniża morale. A odchudzanie jest bezskuteczne bez motywacji, dlatego najlepiej byłoby go uniknąć przy pierwszej próbie redukcji wagi. Jakie są sposoby?

  • Wybór odpowiedniej diety

Dieta bez efektu jojo to taka, która zaspokaja zapotrzebowanie na białka, witaminy i minerały, tworząc deficyt jedynie na polu kalorii - cukrów i/lub tłuszczy. Można na niej chudnąć maksymalnie kilogram w tygodniu. Więcej szkodzi zdrowiu. A po jej zakończeniu należy stopniowo zwiększać ilość zjadanych pokarmów, bo w trakcie odchudzania metabolizm zwalnia, dostosowując się i przyzwyczajając do ograniczeń. Później nie jest w stanie gwałtownie wrócić do normy. Tym bardziej do trawienia tuczących potraw i przekąsek.

  • Ruch

Zdrowe spalanie tłuszczu jest niemożliwe, gdy się nie ruszamy. To mięśnie powinny zużywać energię z pożywienia, a im lepiej je wyćwiczymy, tym więcej jej będą pobierały, zapobiegając przybieraniu na wadze, jeśli tylko nie zrezygnujemy z aktywności. Mogą to być tak lekkie formy jak jazda na rowerze i spacery, a możemy wybrać bieganie, pływanie czy crossfit. Wybór jest duży i, oprócz masy ciała, pozwala utrzymać kondycję na zadowalającym poziomie, co na pewno przydaje się przy wykonywaniu codziennych czynności.

  • Redukcja stresu

Stres nieraz prowokuje ludzi do podjadania w celu obniżenia napięcia. A kiedy nie, ściska żołądek, przez co nie ma mowy o regularnym dostarczaniu pokarmu. Na dłuższą metę potrafi również zwalniać metabolizm, bo organizm nie regeneruje się prawidłowo przy wysokim stężeniu kortyzolu. Tylko początkowo stres podkręca zużycie energii. Potem kończą się zapasy. A to daje organizmowi sygnał, by je uzupełnić i przy najbliższej okazji tkanka tłuszczowa znów się tworzy.

Co jeszcze można zrobić?

  • Rzucenie niezdrowych nawyków

Pomijając słodycze i fast-foody, alkohol również jest bardzo kaloryczny, a elektroniczne rozrywki skłaniają do siedzenia przed ekranem zamiast zażywania ruchu. Zdecydowanie chcemy takie rzeczy ograniczyć, by nie przybrać na wadze po odchudzaniu.

  • Picie dużych ilości wody

Woda jest środowiskiem zachodzenia przemian metabolicznych, stąd jej niedobór powoduje zatrzymanie spalania tłuszczu i ponowne odkładanie się niechcianej tkanki.

Efekt jojo całkiem słusznie przeraża odchudzające się osoby. Potrafi zniechęcić do wysiłku i wywołać poczucie beznadziejności, a tak naprawdę łatwo mu zapobiec, poprzez zachowanie rozsądku w całym procesie, bez kuszenia się na cudowne diety i gwałtownych zmian w odżywianiu. Warto również pamiętać o ruchu, odpowiedniej ilości snu, odpoczynku i piciu wody.

W kategorii: ODCHUDZANIE

Zostaw komentarz

Kod