Witamina B6 - do czego jest nam potrzebna?

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina B6 - do czego jest nam potrzebna?

15570 Views

Witamina B6 na co i komu?

Zwana w uproszczeniu pirydoksyną, witamina B6 pełni w organizmie szereg ważnych funkcji. Główną z nich jest kontrola enzymów, która sprawia, że staje się kluczowym elementem reakcji metabolicznych, a jej niedobory grożą różnymi chorobami. Do czego jest nam potrzebna? Kiedy należy ją uzupełnić?

Spis treści:

Na co witamina B6 ma największy wpływ?

Jako grupa pochodnych pirydyny, rozpuszcza się w wodzie i wchłania z układu pokarmowego, co oznacza, że trzeba ją sobie dostarczać w pożywieniu. Jednak dla jakich korzyści? Witamina B6 - na co działa?

  • Synteza glikogenu

To postać, pod którą cukier magazynowany jest w wątrobie jako substancja zapasowa do zasilania procesów życiowych.

  • Przemiany aminokwasów

Z ich zaburzenia wynikają choroby takie jak fenyloketonuria. W jej przypadku chodzi o fenyloalaninę, ale witamina B6 przyczynia się do metabolizmu również innych związków.

  • Synteza białek

Są one właściwie połączonymi aminokwasami, więc ta właściwość wynika z powyższej, ale też oznacza bardziej zaawansowane procesy. W końcu białka to materiał budulcowy. Zależą od nich zdolności wzrostu czy regeneracji.

  • Przemiany węglowodanów

Zamienianie ich w glikogen to tylko jedna z możliwości, jakie daje witamina B6. Na co jeszcze wpłynie? Chociażby wytwarzanie niezbędnej energii z rozpadu tych związków.

  • Synteza serotoniny

Jest to tak zwany hormon szczęścia, więc ma pozytywny wpływ na cały organizm.

  • Przemiany tłuszczów

Choć mogą one być odkładane w tkance podskórnej, to również stanowią dobre źródło paliwa dla mięśni.

  • Synteza adrenaliny

Odpowiada ona za reakcje walki i ucieczki.

  • Wchłanianie magnezu

Stąd częste połączenia w suplementach diety.

  • Produkcja hemoglobiny

To wiążący tlen składnik krwi, stąd witamina B6 w ciąży jest jeszcze bardziej istotna, żeby nie doszło do niedotlenienia płodu.

Skąd wiadomo, kiedy suplementować witaminę B6?

Wiesz już, na co witamina B6 ma wpływ, kontrolując przebieg wielu reakcji jako kofaktor koenzymów. Ale co świadczy o tym, że jest jej za mało w Twoim pożywieniu?

  • Anemia

Skoro bez niej nie zachodzi synteza hemoglobiny, łatwo o wystąpienie anemii.

  • Drażliwość

Pojawia się przez zaburzoną gospodarkę hormonalną, np. niedobór serotoniny.

  • Zaburzenia snu

Mogą być wywołane złym wchłanianiem magnezu lub brakiem równowagi neuroprzekaźników.

  • Apatia

Bez serotoniny trudno o radość i chęci do życia.

  • Wypadanie włosów

Do ich prawidłowego wzrostu konieczna jest stale zachodząca synteza białek.

  • Spadek koncentracji

Do właściwego działania mózgu niezbędne jest utrzymywanie go w chemicznej równowadze i dostarczanie mu magnezu.

  • U dzieci: zaburzenia rozwoju

Stąd tak ważna jest witamina B6 w ciąży, by nie powstały już w okresie płodowym.

Źródła w pożywieniu

Skoro witamina B6 jest aż tak istotna, to jak jej sobie dostarczyć? Jakie są produkty o największej zawartości?

  • Mięso drobiowe

A już szczególnie pierś z indyka, oprócz witamin dostarczy białka przy stosunkowo małej liczbie kalorii.

  • Wątroba

Choć wołowina i wieprzowina zawierają mniej B6 od drobiu, to podroby świetnie się sprawdzą do urozmaicenia diety.

  • Ryby

Łosoś jest tłusty, ale trudno zaprzeczyć jego prozdrowotnym właściwościom. Właśnie przez nie jest tak często wybierany spośród innych ryb. Z kolei dla miłośników chudych ryb, idealny będzie dorsz.

  • Biała fasola

Witamina B6 znajduje się również w produktach wegańskich, więc niejedzenie mięsa nie stoi na przeszkodzie do jej dostarczenia naszemu organizmowi.

  • Soja

To bogate źródło białka i innych wartości odżywczych, które można przygotować na wiele smacznych sposobów.

  • Owoce

Wybór jest spory, bo to banany, kiwi, maliny, truskawki, pomarańcze czy porzeczki.

Wiedząc, na co witamina B6 ma kluczowy wpływ, nie można zapominać o dostarczaniu jej organizmowi. Jako kofaktor koenzymów, pośrednio nadzoruje liczne procesy. Stąd warto zjadać takie produkty, jak mięso drobiowe, soja czy banany, lub przyjmować suplementy diety.

W kategorii: ODCHUDZANIE

Zostaw komentarz

Kod