Witamina B1 - funkcje i objawy niedoboru

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10 - 10%* KOD: UNS10

BLOG - ostatnie wpisy

Witamina B1 - funkcje i objawy niedoboru

14512 Views

Witamina B1 jaki ma wpływ na organizm?

Według historyków i biologów, tiamina została odkryta przez polskiego badacza, który w 1912 roku obserwował szerzenie się choroby beri-beri wśród osób, które jadły wyłącznie łuskany ryż. Udało mu się wtedy wyróżnić z otrębów substancję, pozwalającą wyleczyć chorych. Jak się okazało, wystarczyło uzupełnić w ich organizmach niedobór witaminy B1, którą Kazimierz Funk nazwał w ten sposób jako życiodajną aminę (od łacińskiego vita - życie). Co dolegało chorym? Jak się przed tym uchronić?

Spis treści:

Zobacz też: Witamina B1 - klucz do dobrego samopoczucia

Po czym poznać niedobór witaminy B1?

Choroba beri-beri stała się rzadkością, ale to nie znaczy, że już nigdy nie występuje. Poza tym, pojawiają się też inne powikłania, gdy witamina B1 nie jest dostarczana lub wchłaniana odpowiednio z jelit do krwi. Są to:

  • Rozdrażnienie - dla wielu osób wynika ono jedynie ze stresujących sytuacji, ale gdy jest ich dużo, stres wyniszcza organizm, zwiększając zapotrzebowanie na składniki odżywcze.
  • Obniżenie nastroju - niedobór witaminy B1 potrafi nawet prowadzić do depresji.
  • Chroniczne zmęczenie - przez brak neuroprzekaźników, w których wytwarzaniu uczestniczy tiamina, nie mamy sił i chęci do działania. Osłabienie wynika również z zakłóceń w przemianach węglowodanów.
  • Oczopląs, który zdarza się, gdy nieprawidłowo funkcjonuje układ nerwowy.
  • Spadek libido, który wynika z zaburzeń hormonalnych.
  • Biegunki i wymioty. Niedobór witaminy B1 wpływa niekorzystnie na układ pokarmowy.
  • Zanik mięśni i porażenie nerwów - w stanach długotrwałej awitaminozy, występują te poważne objawy choroby beri-beri.

Funkcje tiaminy

Wielu z nich można się domyślić po objawach niedoboru, ale i tak warto znać cały wachlarz jej zalet. Otóż, witamina B1 pełni ważną rolę w:

  • Syntezie hormonów

Głównie chodzi o neuroprzekaźniki, takie jak serotonina, która odpowiada za dobry nastrój.

  • Przemianach węglowodanów

Muszą one zachodzić, by organizm odpowiednio wykorzystywał liczbę zjadanych kalorii.

  • Oddychaniu komórkowym

Wiele narządów potrzebuje jej do wytwarzania energii w mitochondriach.

  • Procesie gojenia ran

Badania wykazały, że witamina B1 skraca czas samo regeneracji.

  • Leczeniu cukrzycy

Co prawda, nie reguluje stężenia glukozy, ale chroni nerki przed powikłaniami cukrzycy typu II, dlatego warto stosować ją wspomagająco podczas tej choroby.

Witamina B1 - opinie

Jak w przypadku każdej substancji odżywczej, sposób jej dostarczania jest tematem dyskusji naukowców i konsumentów. Bo czy potrzebne są syntetyczne suplementy diety? W tej kwestii, witamina B1 opinie zbiera różne, ale nie da się zaprzeczyć, że jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, więc jakoś musi on pozyskiwać co najmniej 0,5 mg w ciągu doby. A to zapotrzebowanie niemowlaków. Dorośli potrzebują między 1 a 1,4 mg na dobę. Jakie produkty spożywcze zaspokajają tę ilość, i które wybierać, by nie szkodzić zdrowiu?

  • Zawierające 1 mg w 100 gramach masy

Tyle dostarczają chociażby nasiona słonecznika i soczewica czerwona, z czego druga bardziej sprzyja profilaktyce nadwagi, otyłości i innych chorób cywilizacyjnych, bo ma aż 17 razy mniej tłuszczów.

  • Dające 0,5 - 1 mg

Wśród nich do wyboru są wieprzowina, soja czy otręby. I choć nie zawsze produkty wegańskie są zdrowsze od mięsnych, to akurat schab powinno się spożywać dość rzadko. Drób częściej znajduje się w zaleceniach dietetyków, ale zawiera mniej tiaminy. Warto więc sięgać po jadalne części roślin.

Wiedząc, jak objawia się niedobór witaminy B1, i że może prowadzić do poważnej choroby beri-beri, nie należy lekceważyć jej niskiego stężenia we krwi. Mimo że większość ludzi potrafi zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie w diecie, to nie ma nic złego we wspomaganiu się suplementami, a czasem jest ono nawet konieczne.

W kategorii: ZDROWIE, ŻYWIENIE

Zostaw komentarz

Kod