Olej z kokosa - Encyklopedia wiedzy - sklep UNS.PL

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

- 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5 - 5%* KOD: UNS5

Olej z kokosa

Olej kokosowy jest bardzo ciekawym produktem, który doświadcza ostatnio wysokiej popularności. Co ciekawsze nie zawiera on w swoim składzie cennych witamin, ani składników mineralnych. Nie znajdziemy w nim również wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 i 6. Paradoksalnie w jego składzie występują niemal wyłącznie, uznawane powszechnie za szkodliwe kwasy nasycone. 

Czy zatem regularna konsumpcja oleju kokosowego ma sens i czy jest dla nas bezpieczna?

Olej kokosowy jest wyjątkowy. Ciężko jest znaleźć inny tłuszcz, w którym dominowałaby zawartość średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (zwanych MCT). W naszej codziennej diecie dominują kwasy tłuszczowe o długich łańcuchach, zawierających najczęściej od 12-18 atomów węgla. Krótsze kwasy MCT są wchłaniane i metabolizowane przez nasz organizm w zupełnie inny sposób niż długołańcuchowe. Fakt ten wpływa na obserwowane zalety oleju kokosowego. 

Do głównych jego walorów należą:

Działanie wspomagające odchudzanie – MCT podkręcają metabolizm.  Posiadają właściwości termogenne  i zwiększają wydatkowanie energii.  Dodatkowo tłuszcze te powodują wzmożoną syntezy ciał ketonowych stanowiących alternatywne źródło energii, działające ochronnie w stosunku do tkanki mięśniowej.

Odporność na działanie wysokiej temperatury – oleje roślinne ze względu na zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych często nie nadają się do obróbki termicznej. W czasie ich podgrzewania przekształcane są w związki niebezpieczne dla zdrowia. Tłuszcz kokosowy znakomicie nadaje się nawet do długotrwałego smażenia, zachowując doskonałą strawność.

Wysoka przyswajalność – tłuszcze oleju kokosowego łatwo przenikają przez błony komórkowe, wchłaniane inaczej niż inne kwasy tłuszczowe, bezpośrednio do wątroby, co umożliwia ich sprawniejsze i szybsze wykorzystanie w procesach energetycznych. 

Działanie bakteriostatyczne – zawarte w oleju kokosowym kwasy: laurynowy i kaprynowy okazują się być zabójcze dla bakterii wywołujących zatrucia pokarmowe oraz wirusów wywołujących opryszczkę, nie niszcząc bakterii probiotycznych.

Nie powodują wzrostu uwalniania insuliny i nie powodują hipoglikemii.

Należy pamiętać, iż monodieta bazująca na jednej grupie produktów przy wykluczeniu pozostałych jest ryzykowną praktyką. Również olej kokosowy powinien być tylko cennym uzupełnieniem. 

Należy pamiętać, żeby w zróżnicowanym planie dietetycznym pojawiały się regularnie również pozostałe cenne dla zdrowia kwasy tłuszczowe, w tym pochodzące z morskich ryb długołańcuchowe kwasy omega 3. Jedna kapsułka specjalistycznego preparatu UNS OMEGA 3 zawiera aż 1000 mg najwyższej jakości oleju rybiego, bogatego w niezbędne kwas eikozapenaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA) o działaniu przeciwzapalnym